• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan någon rangordna efter bästa till sämsta?

time4me

Breitling
Följande märken tillhör Swatchgruppen såg jag på en googling. Jag skulle vilja veta vilken som är bäst respektive sämst: Är det någon som kan hjälpa till?

Balmain,
Blancpain,
Breguet,
Calvin Klein,
Certina,
Glashütte Original,
Hamilton,
Harry Winston,
Jaquet Droz,
Léon Hatot,
Longines,
Mido,
Omega,
Rado,
Swatch,

Tissot,
Union Glashütte.
 

mrgd

Omega
Det är väl som vanligt, man får vad man betalar för. Om vi utgår från att designen är hyfsat likvärdig i slutänden (ja, det är en smaksak, och många har olika smak :)), så blir väl högst pris högst kvalitet för klockor i samma material, eller?
 

time4me

Breitling
Och hur definierar du kvalité?
Det är väl som vanligt, man får vad man betalar för. Om vi utgår från att designen är hyfsat likvärdig i slutänden (ja, det är en smaksak, och många har olika smak :)), så blir väl högst pris högst kvalitet för klockor i samma material, eller?
Ja, det var ungefär så jag tänkte. Jag är inte en urmakare och kan avgöra vad som håller längst under specifika förhållanden... men tänkte att någon här kanske kunde fylla i lite luckor;).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl som vanligt, man får vad man betalar för. Om vi utgår från att designen är hyfsat likvärdig i slutänden (ja, det är en smaksak, och många har olika smak :)), så blir väl högst pris högst kvalitet för klockor i samma material, eller?

Det där med dyrare=bättre stämmer sällan.
 

mrgd

Omega
Det där med dyrare=bättre stämmer sällan.
I så fall tar jag gärna emot tips på några, för då börjar vi prata prisvärda klockor :) Jag kan iofs tänka mig att vissa länders arbetsmarknader och kostnadslägen gör att detta skiljer sig åt, dvs bättre kvalité jämfört pris, t.ex Schweiz vs. Japan
 

time4me

Breitling
Vi kan ju ta en paus från allt gissande, så återkommer jag när jag forskat vidare, om någon annan än jag är intresserad. Jag skriver till Swatch Group och ber dem lista deras märken, för jag tycker att det blir för mycket skjuta från höften och inte något som jag kan ha i mitt kunskapsbyggande när jag nu som nybörjare vill lära mig.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vi kan ju ta en paus från allt gissande, så återkommer jag när jag forskat vidare, om någon annan än jag är intresserad. Jag skriver till Swatch Group och ber dem lista deras märken, för jag tycker att det blir för mycket skjuta från höften och inte något som jag kan ha i mitt kunskapsbyggande när jag nu som nybörjare vill lära mig.

Återkom när du fått den listan... :)
 

DrDre

Patek
Det kan väl vara lite svårt att rangordna dem exakt mot varandra men om man börjar med ett premiumsegment så är det väl som hör hemma där:
Glashütte Original,
Blancpain,
Breguet,

Sedan har du en nivå nedanför det med bra vardagsklockor och där tycker jag väl följande bör hamna:
Omega
Longiness

Och sedan har du ett gäng prisvärda rackare med Certina, Tissot, Hamilton som en lite udda amerikansk fågel ofta med snygg design mfl
 

time4me

Breitling

mrgd

Omega
Ärligt, bäst gällande klockor är bland det mest subjektiva jag kan tänka mig. Är den äldsta vintagen som fortfarande fungerar på forumet bäst? Eller den värst behandlade beatern? Men en av de bästa jag haft var en tidig plastSwatch jag lånade ut till en kompis dom gjorde lumpen som rökdykare, den klockan var märkt till 30m, men var med i dyktankar och diverse andra äventyr, när jag fick tillbaks den var den som ny :)
 
Topp