• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan Omega bli ett lyxmärke eller Rolex VS Omega v2.0...

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Tycker den beskrivningen passar Rolex bättre. Men det är personligt tycke.

För att återknyta till tråden ligger nog inte problemet att Omega saknar historia utan handlar nog mer om hur man vårdat arvet.
I grund och botten handlar det nog om att jag hatar sådana boetter.. Förstör allt i mina ögon.. Men det är bara min åsikt!
omega-seamaster-vintage-elastic-strap-year-1966-foto-500071.jpg
omega-speedmaster-mark-ii-exotic-dial-chronograph-watch-01.jpg
vintage_Omega_Seamaster.jpg
 

POO

Panerai
Tycker den beskrivningen passar Rolex bättre. Men det är personligt tycke.

För att återknyta till tråden ligger nog inte problemet att Omega saknar historia utan handlar nog mer om hur man vårdat arvet.


Precis så, om det nu är ett problem vill säga. Omega har ju massa kul som om det producerats av Rolex kostat multum. Plopen tex.

Och angående Omegas strävan uppåt så är det väl inte en fråga om utan när. Rolex har ju själva avancerat uppåt på relativt kort tid.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Spännande tråd! Tycker att Omega har gjort väldigt mycket rätt de senaste åren. Skulle nog säga att deras strategi och taktiska genomförande är mer "krispt" (för att använda ett lätt uttjatat ord) än Rolex. Båda har ju jobbat väldigt tydligt med insourcing och ökad kontroll av såväl produktion som distribution. Omega i än större utsträckning än Rolex med sina nya urverk. Tycker för övrigt att Rolex har dragit det hela för långt, med allt smalare och hårdare kontroll av distribution och service.

Det som återstår är att se hur skicklig man är framöver med sin marknadsföring. Produkterna som sådana skulle jag säga är jämförbara, med skillnaden att Rolex har en längre "track record" för sina nuvarande verk och i många stycken en mer konservativ design att falla tillbaka på. Omega har i mångt enbart hållit fast vid "månklockan", även om många av boettkurvorna går igen i flera modeller.

Mitt tips till Omega är att vara ytterst försiktig med allt för stora förändringar i design. Historik är viktigt i sammanhanget och det bygger man genom att vara konservativ i sina designrörelser. Ett annat tips är att knyta an till historiken, utan att gödsla med re-editions.

Mitt tips till Rolex är att ta hand om arvet: Gör som PP, IWC och Omega. Se till att serva vintage ordentligt!

Mitt tips till mig själv: Om Rolex och Omega hade velat ha min konsultation, hade de nog hört av sig vid det här laget...

Ser fram mot fler inlägg!

A

P.S. Min "spådom": Rolex kommer att kunna "hålla undan", och skälet är enkelt: De har groteskt mycket kapital tack vare sin stiftelseform, som kan användas i strategiskt riktigt långsiktiga satsningar.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hmmm... Exklusiv = Lyx. Lyx är något utöver det vanliga, och alltså inte för den stora massan. Omega har kanske skjutit sig själva i foten, då de med sitt breda sortiment, blivit för folkligt? Att tillfredsställa en för stor massa, kan ju per automatik, inte betyda exklusivitet. Man kan alltså inte sälja flest antal, och samtidigt försöka vara ett lyxmärke. Kanske är det i det gränslandet som Omega står och väger idag. De kanske måste välja, eller så kör de på, och blir världsledande försäljningsmässigt (omsättningsmässigt), även om de aldrig någonsin, i och med det, kommer bli betraktade som lyxigare/exklusivare än Rolex.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Gääääsp, klockan är mycket nu. Rolex är Rolex Omega är Omega. För gemene man är Rolex the shit som Tore Skogman skulle säga;)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vad jag inte riktigt får ihop är hur Rolex lyckas upprätthålla sin lyximage. Å ena sidan och iofs upprätthåller de ju sina priser, men å andra sidan produceras en otrolig massa klockor, typ 3 ggr så många som Omega årligen. Rimligtvis så borde en Rolex alltså bli vanligare och vanligare (logiskt) och värdet således svårare att bibehålla. Kanske för enkel matematik, men visst skulle Patek etc. påverkas om de plötsligt gjorde 1'' klockor per år?
 

maxmol

Panerai
Jag tror att många missar poängen och snakar om man skulle köpa en nuvarande Omega modell eller en Rolex. Jag tror att de kan höja sig till Rolex nivå. Tror inte att det är något problem att det finns massa billiga vintage på marknaden. Utan de kommer kunna höja priserna, ta bort bassortimentet och om ett 10-tal år så kommer folk se dem som ett alternativ till Rolex. Nyckeln är att det leverera i den klassen med egna och bra urverk och klockor i kvalité. Om man ser till Seiko så lyckas de rätt så bra med GS även fast de har klockor för 500 kr i det nuvarande utbudet. Om Omega bara kör stenhårt på den linjen så kommer det inte vara några konstigheter de har redan name recognition och en gedigen historia.

Det sköna med att lägga ut en 10 års förutsägelse är att man inte kan ha fel på ett decennium. Men jag bjuder alla som kommer på KS 11års fest på en öl om jag har fel. :cigar:
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Generellt tror jag det är svårt att flytta sin positionering från mellansegmentet till "lyx". Det kommer att krävas tid, nya modeller och mycket pengar!!
Inte helt omöjligt, men tror inte att det funkar för Omega inom en snar ramtid.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag inte riktigt får ihop är hur Rolex lyckas upprätthålla sin lyximage. Å ena sidan och iofs upprätthåller de ju sina priser, men å andra sidan produceras en otrolig massa klockor, typ 3 ggr så många som Omega årligen. Rimligtvis så borde en Rolex alltså bli vanligare och vanligare (logiskt) och värdet således svårare att bibehålla. Kanske för enkel matematik, men visst skulle Patek etc. påverkas om de plötsligt gjorde 1'' klockor per år?
Tillverkar Rolex 3 ggr mer klockor än Omega årligen? Där ser man, då är det helt enkelt tvärkört för Omega ;)


Jag tror att många missar poängen och snakar om man skulle köpa en nuvarande Omega modell eller en Rolex. Jag tror att de kan höja sig till Rolex nivå. Tror inte att det är något problem att det finns massa billiga vintage på marknaden. Utan de kommer kunna höja priserna, ta bort bassortimentet och om ett 10-tal år så kommer folk se dem som ett alternativ till Rolex. Nyckeln är att det leverera i den klassen med egna och bra urverk och klockor i kvalité. Om man ser till Seiko så lyckas de rätt så bra med GS även fast de har klockor för 500 kr i det nuvarande utbudet. Om Omega bara kör stenhårt på den linjen så kommer det inte vara några konstigheter de har redan name recognition och en gedigen historia.

Det sköna med att lägga ut en 10 års förutsägelse är att man inte kan ha fel på ett decennium. Men jag bjuder alla som kommer på KS 11års fest på en öl om jag har fel. :cigar:
Du kanske inte hört om att KS är ett av världens snabbaste växande forum i dagsläget, och förutspås att växa exponentiellt de närmaste 10 åren. Muahhahahah.... Btw... Ser fram emot ölen ;) Ses Seiko som ett lyxmärke generellt sett? GS är väl inte direkt känt utanför nördkretsarna?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vad jag inte riktigt får ihop är hur Rolex lyckas upprätthålla sin lyximage. Å ena sidan och iofs upprätthåller de ju sina priser, men å andra sidan produceras en otrolig massa klockor, typ 3 ggr så många som Omega årligen. Rimligtvis så borde en Rolex alltså bli vanligare och vanligare (logiskt) och värdet således svårare att bibehålla. Kanske för enkel matematik, men visst skulle Patek etc. påverkas om de plötsligt gjorde 1'' klockor per år?

Tre gånger så många klockor? Källa på det tack.
 

maxmol

Panerai
Du kanske inte hört om att KS är ett av världens snabbaste växande forum i dagsläget, och förutspås att växa exponentiellt de närmaste 10 åren. Muahhahahah.... Btw... Ser fram emot ölen ;) Ses Seiko som ett lyxmärke generellt sett? GS är väl inte direkt känt utanför nördkretsarna?

Menar inte att Seiko ses som ett lyxmärke men GS gör ju det. Om de lyckas få till urveken så kommer de få med sig nördkretsen och resten faller i leden rätt så enkelt. Finns ju många noviser som i princip ser Omega som ett lyxmärke i nivå med Rolex och höjer de bara priserna till Rolex nivå så har de dem också.

Men har jag fel så hoppas jag på att Denke som Sverige och klockvärldens svar på Zuckerberg tar och bailar ut mig. :)
 
M

morgonfralla

Guest
Tror att Omega kommer att lyckas ta sig upp i lyx segmentet bla för att de är våghalsia när det gäller design. De är inte lika beiga och konservativa som Rolex.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Enligt information jag mottagit kräver Omega att deras ÅF skall ha en urtillverkare i högre segment än Omega i sitt sortiment för att de skall få behålla ÅF status ( quotar bl.a. masterkiller här).
 
Topp