• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vem som helst ha en Rolex?

Sond

Patek
Haha ja det är ju så jäkla sant som många i tråden säger, ingen förutom såna som oss bryr sig det minsta om vilka klockor folk har.. eller snarare ser inte skillnaden :)

Det där är en grav missuppfattning. Folk må tro att en Rolex kostar 200' eller tycka det är rent vansinne att de kostar 60'. Men förvånansvärt många ser en Rolex på armen. En JLC te.x. glider nästan alltid under radarn. En (Norsk)kollega har en PP som han aldrig får kommentarer om men hans DJ har flera gånger nämnts av folk.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag håller med Micke Ni i mångt och mycket. Jobbar nog också i en liknande miljö inom landstinget. Patienterna inom mitt område kommer ofta från utsatta sociala förhållanden. I fikarummet gnälls det ideligen på löner och villkor. Att jag själv är väldigt nöjd med min position behöver jag inte gnugga in med en "snordyr rolex". Men det handlar mer om social smidighet än jante.

När jag som student fick mitt första vikariat, på ett litet lasarett i avfolkningsbygd, visste jag inte så mycket om smidighet utan lånade glatt en bil av min far i några veckor, en mercedes slk. Inte ny, inte särskilt dyr, men det visste ju inte fikarumstanterna. En kraftfull statusmarkör var det tydligen i alla fall. Det tog väl ungefär en kvart innan alla visste precis vems den "dyra cabben där ute" var... Efter en sommar i rollen som "stockholmarn" i obygden var det rätt OK att åka hem igen...
 

emilarne

Cartier
Det där är en grav missuppfattning. Folk må tro att en Rolex kostar 200' eller tycka det är rent vansinne att de kostar 60'. Men förvånansvärt många ser en Rolex på armen. En JLC te.x. glider nästan alltid under radarn. En (Norsk)kollega har en PP som han aldrig får kommentarer om men hans DJ har flera gånger nämnts av folk.

Just de.. mörkertalet lär vara stort. Att man ska behöva tänka igenom saker :eek:
 

san

Cartier
2-Faktor
Social smidighet, social smidighet, social smidighet. Så absolut, vem som helst kan ha en Rolex. Och man kan för den delen bära en Rolex precis som man vill (kläder, skor, bil etc.) och i vilka situationer man vill, men då får man räkna med att den kommer uppfattas som en slags statusmarkör. Det jämförbart med var persons rätt att uttrycka sin åsikt, men att den någorlunda socialt kompetenta inte häver ur sig dumheter och trampar andra på tårna och försvarar idiotin med sin rätt att uttrycka sin åsikt.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning bland bekanta och bekantas bekanta. Ingen trodde att en klocka var så dyr, 116710 runt 20 och rose Aquan 30-40. När jag bad en herre att verkligen dra till så sade han 70.. Tilläggas bör att denne herre går alltid i fejkklockor och ändå visste han inte vad orginalen kosta. För vanliga människor är 10 tkr för en klocka dåraktigt mycket pengar..


det där är så jävla sant. jag vill aldrig säga vad mina klockor kostar, men någon gång när någon tjatat om att få veta och sedan fått det har dom alltid tappat hakan. men allt handlar ju om personliga preferenser. kan tänka mig dina vänners blickar när du förklarar prislappen på PP'n....
 

Ministern

Founder
2-Faktor
det där är så jävla sant. jag vill aldrig säga vad mina klockor kostar, men någon gång när någon tjatat om att få veta och sedan fått det har dom alltid tappat hakan. men allt handlar ju om personliga preferenser. kan tänka mig dina vänners blickar när du förklarar prislappen på PP'n....


Helt dum i huvudet säger de...
 

Rivalen

Rolex
Vi köper en för 40k. Vi servar den var 7e år för 7k - då har vi 1k/år i driftskostnad. Vi räknar 3% räntekostnad för finansieringen oavsett vi lånar eller har pengarna redan så kostar det ju i utebliven ränteintäkt eller i räntekostnad. Det blir 1200 x 0,7 i skatteeffekt - säg 1k där också för finansieringen. Att amortera ett ev lån är att spara. Vi är optimister och tror att klockan håller inflationen stången så vi skriver inte av nåt. Så ca 6;. per dag kostar det att äga en R. Och då har du klockan kvar efter 20 år (jaja - en del har det) och då ligger du bättre till än han som har hela källaren full med gamla kvällstidningar eller han som hade dyraste TV abbonnemanget trots att han inte hann se alla kanaler. Slutsats - att äga en R är inte särskilt exklusivt - snarast alldagligt. :cool:
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
det där är så jävla sant. jag vill aldrig säga vad mina klockor kostar, men någon gång när någon tjatat om att få veta och sedan fått det har dom alltid tappat hakan. men allt handlar ju om personliga preferenser. kan tänka mig dina vänners blickar när du förklarar prislappen på PP'n....

Tycker egentligen att det är lite konstigt att många reagerar på priset på en klocka. En del rökar, en del super och en del har andra prioriteringar. Kostnaden för en kedjerökare per år lär ju vara en hel del då ett paket kostar runt 50 kr.

En del lägger stora summor på cigaretter medan en del lägger stora summor på klockor.

Min kusin tyckte att jag var dum i huvudet som köpte en Rolex, hon har festat på Stureplan nästan varje helg x antal månader nu. Det tycker jag är slöseri av pengar, medan hon tyckte detsamma om mig.

Minns att jag tyckte att en DW för 1000 kr var dyrt förut, sen köpte jag en Omega och sen en Rolex. Ju högre upp man går i pris, desto högre är man ofta beredd att gå. Nu vill jag ha en klocka för 30tkr...
 

babanker

Panerai
Vi köper en för 40k. Vi servar den var 7e år för 7k - då har vi 1k/år i driftskostnad. Vi räknar 3% räntekostnad för finansieringen oavsett vi lånar eller har pengarna redan så kostar det ju i utebliven ränteintäkt eller i räntekostnad. Det blir 1200 x 0,7 i skatteeffekt - säg 1k där också för finansieringen. Att amortera ett ev lån är att spara. Vi är optimister och tror att klockan håller inflationen stången så vi skriver inte av nåt. Så ca 6;. per dag kostar det att äga en R. Och då har du klockan kvar efter 20 år (jaja - en del har det) och då ligger du bättre till än han som har hela källaren full med gamla kvällstidningar eller han som hade dyraste TV abbonnemanget trots att han inte hann se alla kanaler. Slutsats - att äga en R är inte särskilt exklusivt - snarast alldagligt. :cool:

Väl talat Rifvalen. End om discussion! :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Nejdå. Rätt guld. Har suttit och kollat vitguldsrolexar på chrono24... Det kanske smittar...

Apropå det: kan vem som helst ha en guldklocka?

A

Haha!! Gläder mig att höra att det är smittsamt! Visst är det rätt. Åtminstone för mig just nu. Sen kommer jag absolut att vilja ha en guldklocka i den ordinarie färgen. Men då blir det på länk. Känns på nåt sätt mer rätt med det. :)

När min vitguldare ligger bredvid 1016 i windern ser det ut som den ultimata yin och yangen. Bara så du vet. ;)
 
kul att det blev lite diskussion i denna tråden :)

Som vissa påpekat så kommer det inte på tal att låna till en klocka, en Rolex (eller annan "lyxkonsumtion" tycker jag ska betalas cash) annars får man köpa något man har råd med
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Nejdå. Rätt guld. Har suttit och kollat vitguldsrolexar på chrono24... Det kanske smittar...

Apropå det: kan vem som helst ha en guldklocka?

A

För fem-tio år sen skrattade jag (eller kluckade snarare) så fort jag såg en stackars sate med en guld-Rolex. Men nu sitter jag där själv och tycker det vore "jävligt porrigt" med en day date i gulguld. Gärna med bark. Älskar bark. Bark.
Bark.
Vi ska alla den vägen vandra är jag rädd.
 

Rivalen

Rolex
Att låna till något som håller inflationen hyfsat stången är helt Ok för mig. Det får göras samma kalkyl som för hus, lägenhet, stuga,båt, bil eller t ex klocka. Varför man skall vänta tills man har pengarna i handen begriper jag inte. Den intressantare frågan är hur man amorterar och hur, som sagt, man orkar med sina utgifter i den löpande ekonomin, men även vilka övervärden man ev kan ha byggt upp i sina övriga tillgångar. Det som minskar i värde skall enligt min mening amorteras i takt med förmodad värdeminskning - t ex en bil. Generellt är amortering ett utmärkt sätt att spara vad gäller prylar som ökar i värde t ex i takt med eller mer än inflationen, men i vissa perioder av livet är det viktigare att kunna ha ett bra boende än att kunna amortera. Man bör skaffa sig livskvaliten när man/familjen behöver den och kan njuta av den. Då är det låna som gäller.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Nej alla kan inte bära Rolex. Detta på grund av ett genetisk fel hos vissa människor på jorden. Man vet inte helt säker varför det är så men enligt de insatta så kan det bero på att man måste ha varit rik i sina tre tidigare liv, själv tror jag inte riktigt på den teorin.
Tydligen blir man ganska sjuk om man bär en Rolex och tillhör de som varigt fattiga i sina tre tidigare liv. De får oftast bära en Omega eller nått billigare alternativ.
Min rekommendation är att du går in till en AD och viskar lite tyst och försiktigt att du vill
göra Rolextestet och blinka tre gånger med ditt vänster öga.

Lycka till, jag håller tummarna!

;)

/John R
Känner igen testet, i Skövdebutiken blinkar man först tre gånger därefter en brakfjärt, sen får man handla vad man vill t o m rolex!:woot:
Ja för fan vem som helst kan ha rolex, kan tycka om ngn bär rolex som har en mkt enkel livsstil iövrigt förstår man att personen ifråga prioriterat (nu eller tidigare i livet):) tumme upp!!
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag gjorde en högst ovetenskaplig undersökning bland bekanta och bekantas bekanta. Ingen trodde att en klocka var så dyr, 116710 runt 20 och rose Aquan 30-40. När jag bad en herre att verkligen dra till så sade han 70.. Tilläggas bör att denne herre går alltid i fejkklockor och ändå visste han inte vad orginalen kosta. För vanliga människor är 10 tkr för en klocka dåraktigt mycket pengar..

Har också upplevt detta. När jag satt i ett sällskap och en polare uppmärksammade pass-around magretten på min handled och sa "Vad är det för klocka?" därpå jag svarade att det var en trevlig billighetsklocka jag skulle testa en vecka. Hans följdfråga blev "Vad kostar en sån då?" och jag svarade 4-5k. Då tappade resten av sällskapet hakan och tyckte att jag var galen som kallade en sån snordyr klocka för billig :)
 
Topp