• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vi inte sluta med wristshots från bilen, snälla?

Riley

Panerai
Folk är så oansvariga!
Snart hittar de väl på att rökning är skadligt.....

20170421_100754 (1).jpg
Skadligt eller ej med rökning...
Jag är mest tacksam att du valde det "påståendet" före håriga händer av onani
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Flera gånger per dag ser man här på forumet folk som postar bilder på sin klocka samtidigt som man kör bil. Det är inte annat än livsfarligt. Det måste ta ett slut - KS ska inte vara en av anledningarna till att det dör cirka 250 personer i Sveriges trafik per år. Tänk på att om du kör i 40 km/h och tar ett foto vilket tar cirka fem sekunder så transporteras du 55 meter helt utan kontroll. Dels är det mot lagen att hålla på med mobilen medan du kör, men framförallt så riskerar du din och andras säkerhet.

Ta ditt ansvar som bilförare och gör trafiken lite säkrare genom att sluta med dessa bilder.
Källa på olagligheten?
 

Hugii

Audemars
Har man problem att hålla i ratten och ta ett foto i 90km/h på en rak sträcka. Då ska man parkera för gott och slänga "lappen".
Hur gör ni med GPS? Musik? Ac? Titta åt höger, titta åt vänster? Dricka cola/kaffe? Klia sig lite i p**gen... osv :)
 

Oli

Omega
2-Faktor
Flera gånger per dag ser man här på forumet folk som postar bilder på sin klocka samtidigt som man kör bil. Det är inte annat än livsfarligt. Det måste ta ett slut - KS ska inte vara en av anledningarna till att det dör cirka 250 personer i Sveriges trafik per år. Tänk på att om du kör i 40 km/h och tar ett foto vilket tar cirka fem sekunder så transporteras du 55 meter helt utan kontroll. Dels är det mot lagen att hålla på med mobilen medan du kör, men framförallt så riskerar du din och andras säkerhet.

Ta ditt ansvar som bilförare och gör trafiken lite säkrare genom att sluta med dessa bilder.
Är tyvärr bara olagligt om polisen anser att det påverkar din körning. Kan du hantera det så verkar det alltså som det är alltså fritt fram, vilket är helknasigt så klart.
 

VintageCollector

Cartier
2-Faktor
Dagens bästa inlägg! Har stört mig på det en längre tid, inte minst av rent estetiska skäl. Oavsett det strikt juridiskt lagliga i det hela så är det ju i alla fall ett klockrent fall av dålig smak så oskicket bör upphöra omedelbart bara på den grunden! En klocka och en jävla Audi- eller Porsche-ratt - trååååkigt.

Flera gånger per dag ser man här på forumet folk som postar bilder på sin klocka samtidigt som man kör bil. Det är inte annat än livsfarligt. Det måste ta ett slut - KS ska inte vara en av anledningarna till att det dör cirka 250 personer i Sveriges trafik per år. Tänk på att om du kör i 40 km/h och tar ett foto vilket tar cirka fem sekunder så transporteras du 55 meter helt utan kontroll. Dels är det mot lagen att hålla på med mobilen medan du kör, men framförallt så riskerar du din och andras säkerhet.

Ta ditt ansvar som bilförare och gör trafiken lite säkrare genom att sluta med dessa bilder.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Eller så stannar man bilen på lämpligt ställe...
IMG_1543.JPG
Flera gånger per dag ser man här på forumet folk som postar bilder på sin klocka samtidigt som man kör bil. Det är inte annat än livsfarligt. Det måste ta ett slut - KS ska inte vara en av anledningarna till att det dör cirka 250 personer i Sveriges trafik per år. Tänk på att om du kör i 40 km/h och tar ett foto vilket tar cirka fem sekunder så transporteras du 55 meter helt utan kontroll. Dels är det mot lagen att hålla på med mobilen medan du kör, men framförallt så riskerar du din och andras säkerhet.

Ta ditt ansvar som bilförare och gör trafiken lite säkrare genom att sluta med dessa bilder.
 

Ronnie

Rolex
Jag håller inte med.
Fibblandet gör jag med ett öga på vägen och själva fotandet tar 1 till 1,5 sek, dvs 11-17 meter i 40 km/h, fortfarande utan att blunda för omgivningen.
Naturligtvis fotar man på en väg där man inte har någon trafikant precis framför sig eller korsningar eller lekande barn i närheten.

Själv blir jag sur gubbe på ungdomar som gör wheelies på sina moppar i trafiken. Även om alla hittills har kört väldigt rakt och fint så muttrar jag för mig själv. Kanske obefogat.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag håller inte med.
Fibblandet gör jag med ett öga på vägen och själva fotandet tar 1 till 1,5 sek, dvs 11-17 meter i 40 km/h, fortfarande utan att blunda för omgivningen.
Naturligtvis fotar man på en väg där man inte har någon trafikant precis framför sig eller korsningar eller lekande barn i närheten.

Själv blir jag sur gubbe på ungdomar som gör wheelies på sina moppar i trafiken. Även om alla hittills har kört väldigt rakt och fint så muttrar jag för mig själv. Kanske obefogat.
Jo visst, risken finns. Där jag kör är risken liten för det men vet inte vad andra tar för risker när de fotar.
Ni kan inte hålla med om att det är bättre att INTE fota klockan/göra annat än att göra det?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Så länge man står still så finns det en del fördelar så som bra ljus och att man slipper se fånig ut när man fotar handleden framför folk. Men jag håller med om att det är att utsätta sig själv och andra för en onödig risk att fota medan man faktiskt kör.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul idé att ta ws under tiden man kör, bra med dessa små road games som får tiden att gå. :)

Själv brukar jag tävla med mig själv och se hur länge jag vågar blunda när jag kör.
Rekordet är 33 sekunder innan brumljudet på sidan av vägen väckte mig...

Så, får vi se era bästa "car shots"?! :snaphappy:



(Nej jag är inte seriös, men kom igen och ta det lite lugnt med uppläxningarna nu)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Frågan man bör ställa sig:

Är det värt risken ta en bild på klockan i bilen (i fart, all form av fart) för att få några likes på ett klockforum? Begrunda det och inse själva idiotin...

Stanna eller ta ett kort senare. Världen går inte under. Jag lovar.
 
Senast ändrad:
Fullständigt vansinne att fota under färd, ja jag har gjort det, finns inget som helst försvar för att göra det.
Förhoppningsvis har vi snart en lag som förbjuder allt fipplande med mobilen när man kör. Som yrkeschaufför under dryga 25 år har jag sett oräkneliga situationer som kunnat, och har, gå åt helvete.
Där jag jobbar idag är det skriftlig varning vid dokumenterat mobilanvändande bakom ratten. Har varit med vid uppsägningar på grund av detta och inte en enda har känts omotiverad.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag kan erkänna att jag är en av dem som slänger upp ws när jag kör. Dock kollar jag nästan aldrig på telefonen när jag tar kortet. Kollar snarare en längre tid på radion när jag byter radiokanal. Eller när jag möter en snyggare bil än den skitbilen som jag kör (det händer ofta). Eller ser en snygg brud vid sidan av vägen.

Men jag förstår absolut trådstartarens syfte och jag säger inte emot. Och det är klart det blir bättre om jag slutar ta bilder, men det är inte enbart KS som får mina ögon ifrån ratten
 
Topp