• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kan vi inte sluta med wristshots från bilen, snälla?

Oew

Rolex
Jo jag förstod det, fast att den klarat de klarat 222m miles (eller 1.5 miljarde miles), på en (eller flera?) bilar säger ju ingenting om hur autopiloten agerar eller klarar sig vid eventuella händelser?

Menar bara att statistiken kanske inte bara är missvisande, utan snarare helt irrelevant.
Nej, utan att djupdyka i händelser så kan vi inte veta exakt hur den agerar eller klarar sig, men man kan fortfarande säga att i snitt skulle mer än 15 personer dött ifall det inte var autopilot igång. Och det säger även att den klarar sig tillräckligt bra vid dessa händelser, så att människor inte dör. Finns massa omständigheter som gör den här informationen mer eller mindre relevant, men tycker fortfarande den kan vara användbar i en debatt kring säkerheten hos mjukvaran. Speciellt när man vet hur de fungerar, alltså att de "lär sig" av alla händelser som sker, så kan man se att det kommer vara en exponentiellt avtagande kurva för olyckor. Exempelvis så är orsaken till dödskraschen förra året, åtgärdad sedan länge vilket innebär att i ett likadant läge kommer det inte bli någon olycka.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Nej, utan att djupdyka i händelser så kan vi inte veta exakt hur den agerar eller klarar sig, men man kan fortfarande säga att i snitt skulle mer än 15 personer dött ifall det inte var autopilot igång. Och det säger även att den klarar sig tillräckligt bra vid dessa händelser, så att människor inte dör. Finns massa omständigheter som gör den här informationen mer eller mindre relevant, men tycker fortfarande den kan vara användbar i en debatt kring säkerheten hos mjukvaran. Speciellt när man vet hur de fungerar, alltså att de "lär sig" av alla händelser som sker, så kan man se att det kommer vara en exponentiellt avtagande kurva för olyckor. Exempelvis så är orsaken till dödskraschen förra året, åtgärdad sedan länge vilket innebär att i ett likadant läge kommer det inte bli någon olycka.

Nu går vi OT men;


Intressant fråga:
Bilen kör i 110km/h
Om bilen kör rakt fram mosas bilen och du som förare dör
Sväng du till höger så kör du över 5 turister

Vad gör autopiloten?
Vad borde autopiloten göra?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_5160.JPG

:p
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Jag är väl att betrakta som en serieförbrytare i ämnet. Fotat såväl stillastående som rullande. Dock alltid i situationer utan folk i bil eller i nån "riskzon".
Dock är jag helt enig med ts att det är riktigt jävla korkat - oaktat laglighet. Går ju inte att försvara alls. Kände först att den här tråden var högst skitnödig men den gav ju mig en tankeställare så den fyller en funktion.
Kan den få mig att tänka så borde den väl starta hjärnan på fler. :)

Synd att bilderna ofta blir så bra. :D
 

Oew

Rolex
Nu går vi OT men;


Intressant fråga:
Bilen kör i 110km/h
Om bilen kör rakt fram mosas bilen och du som förare dör
Sväng du till höger så kör du över 5 turister

Vad gör autopiloten?
Vad borde autopiloten göra?
Väldigt OT men det är en väldigt intressant frågeställning som jag funderat mycket på. Också intressant ifall faktorer som ålder osv påverkar valet. Antar att de kommer följa ett utilitäristiskt spår och försöka skada så få som möjligt. Läste en artikel angående hur bilarna idag är programmerade, varje Tesla har automatiska nöd bromsar som aktiveras vid upptäckta hinder eller liknande, men den aktiveras inte ifall du svänger med ratten, gasar eller bromsar själv. Den svänger inte heller undan ifall en annan person står i vägen. Troligtvis är anledningen till det i dagsläget att det skulle öppna upp för enorma stämningar.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Ja, det är skitkul att köra fort. Vad är din poäng?

För övrigt en av de larvigaste trådarna på länge. Folk gör betydligt värre saker i bilen dagligen som ingen bryr sig om.
Fast bara för att folk gör värre saker så är det väl inte mer okej att släppa fokus för att ta en klockbild? Som att säga att det är okej att snatta eftersom det finns folk som rånar banker.
Håller med om att det är kul att köra fort, men då ska det enbart kunna äventyra min egen säkerhet och det är väldigt svårt att garantera på allmänna vägar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fast bara för att folk gör värre saker så är det väl inte mer okej att släppa fokus för att ta en klockbild? Som att säga att det är okej att snatta eftersom det finns folk som rånar banker. Håller med om att det är kul att köra fort, men då ska det enbart kunna äventyra min egen säkerhet och det är väldigt svårt att garantera på allmänna vägar.
Rätt stor skillnad då det du nämner är brottsligt.
Att skala en banan eller ta pappret av en glass för att äta själv eller ge till barnen är än så länge inte brottsligt men precis lika "farligt" som att ta en klockbild.

Med åldern kommer vettet att åka snabbt vid rätt tillfällen.
 

David

Bödeln
Intressant fråga:
Bilen kör i 110km/h
Om bilen kör rakt fram mosas bilen och du som förare dör
Sväng du till höger så kör du över 5 turister

Vad gör autopiloten?
Vad borde autopiloten göra?

Väldigt OT men det är en väldigt intressant frågeställning som jag funderat mycket på. Också intressant ifall faktorer som ålder osv påverkar valet. Antar att de kommer följa ett utilitäristiskt spår och försöka skada så få som möjligt. Läste en artikel angående hur bilarna idag är programmerade, varje Tesla har automatiska nöd bromsar som aktiveras vid upptäckta hinder eller liknande, men den aktiveras inte ifall du svänger med ratten, gasar eller bromsar själv. Den svänger inte heller undan ifall en annan person står i vägen. Troligtvis är anledningen till det i dagsläget att det skulle öppna upp för enorma stämningar.

Det är en helt ointressant fråga, av en mycket enkel anledning. Biltillverkarna som håller på att ta fram självkörande system har samlat ofattbart stora mängder statistik att basera sina designval på. Ur den går det att utläsa att typen av händelse som skulle kräva ett sådant beslut händer så försvinnande sällan att det i praktiken är meningslöst att hantera.

Det är förstås inte ett svar som flyger politiskt då folk i allmänhet inte förstår statistik. Därför har biltillverkarna valt att inte uttala sig officiellt i frågan i väntan på tydliga regler som alla måste förhålla sig till har tagits fram, vilket är på gång.

Källa: Professor Thomas Form, Head of Electronics and Vehicle Research, VW Group, på en konferens i ämnet väldigt nyligen

(När det gäller de befintliga hjälpsystemet är det inte riktigt samma fråga, men för dem är det du som förare som är ensam ansvarig. När bilarna får köra helt själva kommer de farliga situationerna inte ens att uppstå, bilen kommer aldrig att köra i 110 km/h om det finns möjlighet att köra över fem turister, oavsett hur bilen svänger.)
 
Senast ändrad:

hooods

Panerai
2-Faktor
Man får väl välja sina tillfällen? Motorväg, inga bilar framför eller bakom, adaptiv farthållare etc så ser jag inga problem.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Har också tänkt på samma sak innan! Vansinne egentligen.
De bilfoton jag tagit görs stillastående, och det är enbart för att ljuset i bilen bli oftast jävligt bra ^^
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Rätt stor skillnad då det du nämner är brottsligt.
Att skala en banan eller ta pappret av en glass för att äta själv eller ge till barnen är än så länge inte brottsligt men precis lika "farligt" som att ta en klockbild.

Med åldern kommer vettet att åka snabbt vid rätt tillfällen.

Urklipp från transportstyrelsen. Enligt mig faller fota klockan in under dessa kategorier och är därmed olagligt. Även om man tolkar det som lagligt känns det ju väldigt onödigt. Om någon kan framföra ett bra argument för varför man ska ta en klockbild när man kör så blir jag imponerad. Om man känner ett starkt behov av att ta en klockbild så kan man väl stanna till?
Snipp.PNG
 
Ju äldre man blir, ju mer och tydligare inser man att det krävs så oerhört lite för att ödelägga enskilda personers liv, hela familjer osv på våra vägar. Trafiken är ingen lekplats. Det förstår alla utom framförallt unga män som är naiva och tror dom har full koll på sig själva och omgivning.

Mycket väl talat. Tyvärr kommer det att ta flera år innan ynglingarna kommer till den insikten.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag antar att alla i den här tråden aldrig käkar en burgare i bilen, aldrig plockar upp en napp/leksak från golvet, aldrig kör för fort etc heller?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
olagligt eller inte, att ta ögonen från vägen om bara för en sekund kan ödelägga många liv, det säger sig självt att man inte fotar klockan när man kör, allt annat är ett jävla vansinne
 
Topp