• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kanske det bästa i dagsläget......eller?

julmust05

Breitling
Ja...man är väll lite fåfäng som gillar mekaniska klockor trots att man vet att det finns massor av
klockor som är både bättre och mer prisvärda. ( Ändå kan man inte låta bli att köpa de mekaniska. )
Jag som många andra vet ju att man kan köpa urverken i de dyra klockorna för mellan 1500- 6000 sek
med några undantag för riktigt udda-ur....men det blir ju lite som med samlar bilder!
Delarna till de riktigt udda kanske inte finns kvar till mina barn...och som alla som är födda innan
1970 vet vi ju att modet ändras radikalt. ( Ni som kan lite företagshistoria vet ju att ca. 85% av
"fin-uren" tillverkas av ETA oavsett vad tillverkarna kallar dessa urverk. ( In-house eller massa siffer komb. )
Men att gå runt med en Kopia när man är över 25 år känns ju ganska överflödigt då man förhoppningsvis
köper det man själv vill ha och inte köper den för att andra skall bli imponerade.....men det skiljer sig ju rätt
mycket vad man tycker här!
Jag ville bara ge ett tips på en riktigt prisvärd cool klocka:
Steinhart Apollon Chronograph ( 7750 UR , 100 meter )....Ärligt, ingen kopia!!!!
Om man nu skall vara så fåfänga som vi är på den här sidan...kan ni hitta en bättre ( NY )
klocka för under 10 000 sek än den här?
Själv skulle jag inte köpa den, men mina krav efter 25 års klocknörderi har skadat mig.....;¤))
Men går det att köpa en ny bättre ärlig mekanisk klocka idag??
( P.s. Ni som tror att antal ädelstenar i klockan påverkar priset mycket......de kostar max 30 spänn st )
Jag är verkligen intresserad om ni kan hitta något bättre.....då jag tjatar på minna vänner att mekaniska
är mycket coolare.....men de skulle aldrig lägga + 20.000 även att de utan problem skulle ha råd...
Blir lite som en tävling vem som kan hitta det billigaste bästa uret...eller;¤)).......
 

morrism

Audemars
Vad var uppdraget? Att hitta en mekanisk klocka under 10000? Finns massor. Eller ett med eta 7750 under 10000? Finns också. Begagnat eller måste det vara nytt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har aldrig ägt modellen du pratar om, men för 10000kr får man väldigt mycket klocka. Jag tror knappast modellen ovan är unikt mycket bättre än andra klockor i samma prisklass.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hmm, det va en låååååång transportsträcka till att du rekommenderar Steinhart...?!

Njae, det tror jag inte riktigt. Beggat får du en schysst Omega för 10 laxar, du får väldigt många modeller från Oris, Tissot, Longines, Glycine osv för under 10. Och så säger du Steinhart? Njae, tror inte det.

Vad menar du med stenar? Om man köper en klocka med diamanter el liknande så är det riktiga diamanter och de kostar inte 30 kronor styck enligt min erfarenhet. Grejen med att köpa glas som ska se ut som diamanter känns lite WT, lite som Steinhart faktiskt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JakobZ skrev:
Hmm, det va en låååååång transportsträcka till att du rekommenderar Steinhart...?!

Njae, det tror jag inte riktigt. Beggat får du en schysst Omega för 10 laxar, du får väldigt många modeller från Oris, Tissot, Longines, Glycine osv för under 10. Och så säger du Steinhart? Njae, tror inte det.

Vad menar du med stenar? Om man köper en klocka med diamanter el liknande så är det riktiga diamanter och de kostar inte 30 kronor styck enligt min erfarenhet. Grejen med att köpa glas som ska se ut som diamanter känns lite WT, lite som Steinhart faktiskt.


Tror man menar de stenar som sitter i verket.

Förövrigt tror jag i lägget är menat för att röra om i grytan..
 

julmust05

Breitling
morrism skrev:
Vad var uppdraget? Att hitta en mekanisk klocka under 10000? Finns massor. Eller ett med eta 7750 under 10000? Finns också. Begagnat eller måste det vara nytt?

Givetvis menar jag ett nytt ur med ett URVERK av den här calibern som
också är vattentätt......... Även 7750 säljs ju i olika kvalité nivåer!
 

julmust05

Breitling
Spencer66 skrev:
JakobZ skrev:
Hmm, det va en låååååång transportsträcka till att du rekommenderar Steinhart...?!

Njae, det tror jag inte riktigt. Beggat får du en schysst Omega för 10 laxar, du får väldigt många modeller från Oris, Tissot, Longines, Glycine osv för under 10. Och så säger du Steinhart? Njae, tror inte det.

Vad menar du med stenar? Om man köper en klocka med diamanter el liknande så är det riktiga diamanter och de kostar inte 30 kronor styck enligt min erfarenhet. Grejen med att köpa glas som ska se ut som diamanter känns lite WT, lite som Steinhart faktiskt.


Tror man menar de stenar som sitter i verket.

Förövrigt tror jag i lägget är menat för att röra om i grytan..

Självklart menar jag det! ...men "lägget" är ärligt menat och var inte menat för att röra om i grytan.
 

morrism

Audemars
Är kronograf ett måste? Hur värderar du urverk? Finns säkert seiko-modeller under 10 som
Smiskar steinharten men jag är ingen expert
 

julmust05

Breitling
yonsson skrev:
Jag har aldrig ägt modellen du pratar om, men för 10000kr får man väldigt mycket klocka. Jag tror knappast modellen ovan är unikt mycket bättre än andra klockor i samma prisklass.

Vilka då klockor i samma prisklass? I den prisklassen lyckas inte jag hitta urverk av den calibern. ( Nya )
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
morrism skrev:
Är kronograf ett måste? Hur värderar du urverk? Finns säkert seiko-modeller under 10 som
Smiskar steinharten men jag är ingen expert
Seiko har bra mekananiska kronografer men dom ligger på mellan 25 000-30 000:- och 80 000:- om man vill ha Grand Seiko kronografen med Spring Drive... Mekaniska kronografer kring 10 000:- kan nog vara lite knivigare, isåfall Sea-Gull har nog riktigt billiga sådana i bra kvalitet.
 

julmust05

Breitling
morrism skrev:
Är kronograf ett måste? Hur värderar du urverk? Finns säkert seiko-modeller under 10 som
Smiskar steinharten men jag är ingen expert

De bör ha 2824-2, 2892-2, 7750 eller motsvarande omdöpta!
Kronograf är inget krav...........Pratar du Seiko finns ju
"riktiga" ur i GS-modellerna. ( Men de kostar! )

Vattentätt skall också vara............Lycka till...;¤)).
 

morrism

Audemars
julmust05 skrev:
morrism skrev:
Är kronograf ett måste? Hur värderar du urverk? Finns säkert seiko-modeller under 10 som
Smiskar steinharten men jag är ingen expert

De bör ha 2824-2, 2892-2, 7750 eller motsvarande omdöpta!
Kronograf är inget krav...........Pratar du Seiko finns ju
"riktiga" ur i GS-modellerna. ( Men de kostar! )

Vattentätt skall också vara............Lycka till...;¤)).

Tissot och hamilton är 100m... Jag kan hitta fler om du vill
 

julmust05

Breitling
yonsson skrev:
Jag har aldrig ägt modellen du pratar om, men för 10000kr får man väldigt mycket klocka. Jag tror knappast modellen ovan är unikt mycket bättre än andra klockor i samma prisklass.
morrism skrev:
<a class="vglnk" title="Link added by VigLink" href="http://www.christopherward.co.uk/c40skk.html" rel="nofollow"><span>http</span><span>://</span><span>www</span><span>.</span><span>christopherward</span><span>.</span><span>co</span><span>.</span><span>uk</span><span>/</span><span>c40skk</span><span>.</span><span>html</span></a>

Eta 7750, tusenlappen billigare

Tack, den här var ju minst lika prisvärd!
Nu fick man ju några fler instegsmodeller att rekomendera...TACK.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Frågan är ju hur man definierar ett bra urverk. Ska den gå så precist som möjligt eller vara så komplicerad som möjligt för billigast peng?

Skulle vi vilja ha en vattentät, stöttålig mekanisk klocka för billigast peng är det väl bara att köpa en seiko skx007?
 

julmust05

Breitling
Fabian skrev:
Frågan är ju hur man definierar ett bra urverk. Ska den gå så precist som möjligt eller vara så komplicerad som möjligt för billigast peng?

Skulle vi vilja ha en vattentät, stöttålig mekanisk klocka för billigast peng är det väl bara att köpa en seiko skx007?

Lite fåfänga...men den väljs omg. bort. En Lexus blir ju aldrig en Bently hur bra och överlägsen
den en må vara.........
Men folk lyckades ju faktiskt hitta ( Om nu leverantören är pålitlig ) RIKTIGA klockor
för under 10 000.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
julmust05 skrev:
Fabian skrev:
Frågan är ju hur man definierar ett bra urverk. Ska den gå så precist som möjligt eller vara så komplicerad som möjligt för billigast peng?

Skulle vi vilja ha en vattentät, stöttålig mekanisk klocka för billigast peng är det väl bara att köpa en seiko skx007?

Lite fåfänga...men den väljs omg. bort. En Lexus blir ju aldrig en Bently hur bra och överlägsen
den en må vara.........
Men folk lyckades ju faktiskt hitta ( Om nu leverantören är pålitlig ) RIKTIGA klockor
för under 10 000.


Förklara varför en seiko skx007 inte är en riktig klocka?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
julmust05 skrev:
Fabian skrev:
Frågan är ju hur man definierar ett bra urverk. Ska den gå så precist som möjligt eller vara så komplicerad som möjligt för billigast peng?

Skulle vi vilja ha en vattentät, stöttålig mekanisk klocka för billigast peng är det väl bara att köpa en seiko skx007?

Lite fåfänga...men den väljs omg. bort. En Lexus blir ju aldrig en Bently hur bra och överlägsen
den en må vara.........
Men folk lyckades ju faktiskt hitta ( Om nu leverantören är pålitlig ) RIKTIGA klockor
för under 10 000.
?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Fabian skrev:
julmust05 skrev:
Fabian skrev:
Frågan är ju hur man definierar ett bra urverk. Ska den gå så precist som möjligt eller vara så komplicerad som möjligt för billigast peng?

Skulle vi vilja ha en vattentät, stöttålig mekanisk klocka för billigast peng är det väl bara att köpa en seiko skx007?

Lite fåfänga...men den väljs omg. bort. En Lexus blir ju aldrig en Bently hur bra och överlägsen
den en må vara.........
Men folk lyckades ju faktiskt hitta ( Om nu leverantören är pålitlig ) RIKTIGA klockor
för under 10 000.


Förklara varför en seiko skx007 inte är en riktig klocka?

Tror han menar ur samma perspektiv som att Lexus kommer aldrig att få samma respekt som Bently.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Spencer66 skrev:
Fabian skrev:
julmust05 skrev:
Fabian skrev:
Frågan är ju hur man definierar ett bra urverk. Ska den gå så precist som möjligt eller vara så komplicerad som möjligt för billigast peng? Lexus är väl mer jämförbart med Mercedes i komfort, design m.m

Skulle vi vilja ha en vattentät, stöttålig mekanisk klocka för billigast peng är det väl bara att köpa en seiko skx007?

Lite fåfänga...men den väljs omg. bort. En Lexus blir ju aldrig en Bently hur bra och överlägsen
den en må vara.........
Men folk lyckades ju faktiskt hitta ( Om nu leverantören är pålitlig ) RIKTIGA klockor
för under 10 000.


Förklara varför en seiko skx007 inte är en riktig klocka?

Tror han menar ur samma perspektiv som att Lexus kommer aldrig att få samma respekt som Bently.
Fast Toyota har nog inte ens tänkt konkurrera med Bentley med Lexus.
 

julmust05

Breitling
Nej inte med Bently.....men dock med Mercedes.
Försökte bara förklara känslan....
Om det inte var för känslan...hade man ju köpt ett quarts-ur, då
dessa dessutom håller tiden ;¤))...
 
Topp