• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kanske en dum fråga men....

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Jag kom att tänka på detta med klockor och hur dom tål vatten osv....sedan kom jag att tänka på en sak jag verkligen skulle vilja veta...

Säg att jag drar till badhuset och går upp i hopptornet högst upp med en klocka som är klassad till 200m, och hoppar i vattnet....blir det sådan skillnad i tryck då för klockan att den skulle kunna "läcka" in? Eller är det inte några problem alls med sådana tryckförändringar?
 

David

Bödeln
Ja, det blir det. Tyvärr anger märkningen vilket tryck klockan tål, inte på vilket djup den i praktiken kan användas.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Är det samma problem med tryck om jag hoppar från bassängkanten och ner i vattnet med en 200m dykare? Hur gör ni med era klockor när ni badar? Tänker ni på sånt och går i, i vattnet istället för stt hoppa osv?
 

David

Bödeln
Den här tabellen är väl rätt vedertagen.

img01.gif


Står det 100m ska det mycket till för att den inte ska hålla för hopp från torn, tror jag.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Fifflio skrev:
Så med andra ord ska man inte hoppa från höga höjder ner i vattnet;) kort sagt...

Jodå, med din certina klarar du av att bada!

Dessutom finns det en liknande tråd där vi diskuterade tryck och djup!

Edit: David slangade fram modellen!
 

John R

Panerai
Jag har svårt att tro att den skulle börja läcka. Om klockan är hyfsat ny med fräsha
packningar så bör den inte läcka in.

Men vad vet jag! Hoppar sällan från 10:an nu mera ;-)

/John R
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Spännande fråga, jag har hoppat med min seiko från 10m (ned i vattnet :mrgreen: ) ett par ggr iaf utan problem :geek:
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Den uppfyller iso :) intressant fråga detta tycker jag med...men ni som har klockor för typ 30 tusen och uppåt, tänker ni ibland när ni badar med era klockor på att tex gå i osv eller kör ni bara på?:) är bara kul att veta, för hade jag en rolle för 50 lax tex skulle jag nog tänka mig för även om jag visste att den ska klara det?!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Fifflio skrev:
Den uppfyller iso :) intressant fråga detta tycker jag med...men ni som har klockor för typ 30 tusen och uppåt, tänker ni ibland när ni badar med era klockor på att tex gå i osv eller kör ni bara på?:) är bara kul att veta, för hade jag en rolle för 50 lax tex skulle jag nog tänka mig för även om jag visste att den ska klara det?!

Nej. Eftersom klockan är en förlängning/del av min kropp så kör jag bara

:D
 

David

Bödeln
Fifflio skrev:
tänker ni ibland när ni badar med era klockor på att tex gå i osv eller kör ni bara på?:) är bara kul att veta, för hade jag en rolle för 50 lax tex skulle jag nog tänka mig för även om jag visste att den ska klara det?!
Enkla svaret är: nej, aldrig.

Jag inväntar med spänning sommarens badbilder från @Målarn. :)
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
David skrev:
Fifflio skrev:
tänker ni ibland när ni badar med era klockor på att tex gå i osv eller kör ni bara på?:) är bara kul att veta, för hade jag en rolle för 50 lax tex skulle jag nog tänka mig för även om jag visste att den ska klara det?!
Enkla svaret är: nej, aldrig.

Jag inväntar med spänning sommarens badbilder från @Målarn. :)
Haha jag med! Målarn hoppar från 10:an med guldhulken:D
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
CaptainOats skrev:
Jag måste bara fråga, vem badar i badhuset i vuxen ålder ?
Undantaget om man är där med barnen.
hmmmm?! Var bara ett exempel, kunde lika gärna ha stått ( hoppa från en 5 meters betongklump mitt i havet i thailand.....)
 

jabla

Sarlacc
David skrev:
Fifflio skrev:
tänker ni ibland när ni badar med era klockor på att tex gå i osv eller kör ni bara på?:) är bara kul att veta, för hade jag en rolle för 50 lax tex skulle jag nog tänka mig för även om jag visste att den ska klara det?!
Enkla svaret är: nej, aldrig.

Jag inväntar med spänning sommarens badbilder från @Målarn. :)

Tvekar inte att basta och bada med min Yacht Master (tryckprovad).
 

Ricrob

Patek
Apropå dum.. Jag badade idag på äventyrsbad med min 16613 som jag inte har en aning om det var tät eller inte. Hoppade, åkte en äckligt snabb kana osv. Det verkar ha gått bra, var mest orolig att dra den i ngn kant ärligt talat, för skulle det komma in vatten är det ju bara lämna in på fix..
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor

Fifflio

Panerai
2-Faktor
jabla skrev:
David skrev:
Fifflio skrev:
tänker ni ibland när ni badar med era klockor på att tex gå i osv eller kör ni bara på?:) är bara kul att veta, för hade jag en rolle för 50 lax tex skulle jag nog tänka mig för även om jag visste att den ska klara det?!
Enkla svaret är: nej, aldrig.

Jag inväntar med spänning sommarens badbilder från @Målarn. :)

Tvekar inte att basta och bada med min Yacht Master (tryckprovad).

Okey så då är det bara att köra på med andra ord :D ! Om klockan är tryckprovad vill säga ;)
 

Hmmmm

Omega
Närmjag badade med min dotter på två år i badhuset så tog hon tag om Breitlingens sunkiga klockarmband och klockan åkte av utan jag märkte det. Ngn hittade den (detta hade folk sagt till badvakten) men inte lämnat in den. Borta... Och lika bra var väl det då Breitling kanske inte är så uppskattat här :)))
 
Hmmmm skrev:
Närmjag badade med min dotter på två år i badhuset så tog hon tag om Breitlingens sunkiga klockarmband och klockan åkte av utan jag märkte det. Ngn hittade den (detta hade folk sagt till badvakten) men inte lämnat in den. Borta... Och lika bra var väl det då Breitling kanske inte är så uppskattat här :)))

Personen som hittade den kanske inte ville outa dig? =)
 
Topp