• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kapa läderarmband

Hej!

Har precis köpt ett nytt armband till min alpinist och det passar klockrent till klockan. Tyvärr är det lite för långt och flärpen sticker ut på ett sätt som retar mig.
Bandet har ju en söm runtom så det går inte att skära hur som helst. Kan man lämna in det någonstans och få det fixat?
Armbandet kostade 400 kr.
Frågan är, går det att fixa till en kostnad som är rimlig med tanke på värdet på bandet?
Kan någon isf tipsa om ett ställe i Stockholm?

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

fretig

Cartier
Knivigt. Fråga din lokala skräddare/skomakare?
Tror dock det kan bli svårt att få till samma kant som resten av bandet om du skär av.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Kanske inte hjälper men om det finns två keepers, lägg bandet ovan det första och igenom det andra. Beroende på bandets tjocklek kan det minska bandets flärp en hel del (brukar sitta säkert ändå).
 

MickeJ

Panerai
Det tråkiga svaret är att det inte finns något sätt att korta ner ditt band så att det blir snyggt. Sorry.
 
Hm... viklås är verkligen inte min bästa gren heller. Viklås finns ju en mängd varianter och utföranden. Säkert finns det många eminenta medlemmar här på KS som kan ge klarhet i frågan. Men jag tror att det funkar hyfsat med vanliga armband även på de viklås som egentligen kräver armband som är avsedda för ändamålet. Sedan finns det absolut viklås till vanliga armband också, men jag är inte så säker på om de så att säga lägger flärpen innanför.
 

Minuteman

Rolex
Kan du inte försöka böja till änden på bandet, så den inte sticker ut så mycket, och flytta den lösa keepern närmare änden?
Kanske rulla änden, och låta den sitta så under t.ex en natt?

Viklås kan du säkert sätta dit, och det ökar ju omkretsen på armen något, så flärpen kan ju bli lite kortare, men jag har aldrig sett något som man kan ha änden "innanför"
 
Kan du inte försöka böja till änden på bandet, så den inte sticker ut så mycket, och flytta den lösa keepern närmare änden?
Kanske rulla änden, och låta den sitta så under t.ex en natt?

Viklås kan du säkert sätta dit, och det ökar ju omkretsen på armen något, så flärpen kan ju bli lite kortare, men jag har aldrig sett något som man kan ha änden "innanför"

Jo, det går nog att hyfsa till genom att böja och ha keepern långt ut. Tyvärr känner jag mig själv och kommer inte nöja mig...
 
Topp