• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Auktion Klockor – Lördag 11 april, priserna!

Lägre priser på Kaplans denna auktion?

  • Nej, du drömmer bara mannen!

    Röster: 21 58.3%
  • Ja nu jävlar ska det fyndas!!

    Röster: 4 11.1%
  • Du kan ta dina omröstningar och stoppa upp dem i #####...

    Röster: 11 30.6%

  • Totala väljare
    36

ScubaKing

Audemars
Detta är rätt otroligt och kan inte bara vara jag.

Kolla priserna på klockorna på Kaplans Klubbauktion Klockor – Lördag 11 april. Är inte alla utgångspriser betydligt lägre än ett par år sedan?

Jag gick igenom hela utbudet nyligen. Jag tycker många klockor ligger en bra bit under vad dem brukar gå för. Jag nästan alla.

Kolla Ulysse Nardin, Franck Muller med konplikationer för under 60kkr, Breitling till mycket bra priser.

Börjar marknaden bli mättad och priserna gå ner eller är det bara lockpriser?

Ta en titt och avgör själva. På vissa är det direkt fyndläge, och då har jag följt Kaplans auktioner från och till väldigt många år.
 

ScubaKing

Audemars
Utrop är inte samma som klubbat.. så hold your horses. Har varit mycket "lockpriser" på Kaplans under den senaste tiden vilket du borde ha märkt vid det här laget om du följt Kaplans..


Aha det är så det ligger till. Jag har faktiskt inte kollat så noga dem sista månaderna, var mycket mer aktiv där något år sedan. Men om du säger det är lockpriser och att det varit så tidigare så har vi ju anledningen till att jag reagerade just där.
 

adress

Friends of KS
Sedan får man inte glömma att Kaplans kommission läggs till på priset, det blir flera tusenlappar till för köparen att punga ut med.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Utrop är inte samma som klubbat.. så hold your horses. Har varit mycket "lockpriser" på Kaplans under den senaste tiden vilket du borde ha märkt vid det här laget om du följt Kaplans..
Lockpriser på auktion? Du menar att de börjat med lågt utgångsbud? Inget konstigt med det. Kolla tex Bukowskimarket.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lockpriser på auktion? Du menar att de börjat med lågt utgångsbud? Inget konstigt med det. Kolla tex Bukowskimarket.


Precis, som t.ex. Heuern som ligger med ett utgångspris på 6000kr. Mer realistiskt hade varit 20k och slutpriset lär hamna kring 30.. Jag köper varför man gör det och det funkar likadant nästan överallt, sätt ett lågt pris, fler går med och "tror" möjligheten till ett klipp finns där och tillslut har vi några som budar mer än de tänkt sig och vi har också de som kan sin sak som följer med..

Lockpris var fel uttryckt men du förstod ju vad jag menade, du får ju ha lite hänsyn till att klockan var mycket också :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl som vanligt. Tex Frank Mullern har varit med tidigare och förblivit osåld. Synd det är fel guldfärg.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Precis, som t.ex. Heuern som ligger med ett utgångspris på 6000kr. Mer realistiskt hade varit 20k och slutpriset lär hamna kring 30.. Jag köper varför man gör det och det funkar likadant nästan överallt, sätt ett lågt pris, fler går med och "tror" möjligheten till ett klipp finns där och tillslut har vi några som budar mer än de tänkt sig och vi har också de som kan sin sak som följer med..

Lockpris var fel uttryckt men du förstod ju vad jag menade, du får ju ha lite hänsyn till att klockan var mycket också :)


Menar du den här defekta Autavian på Kvalitén 16/5?

Tycker också den väl lågt utpris men det är en del rostiga delar i verket och rostvatten ser ut att ha runnit ut på tavlan. Skulle nog inte följa med upp till 30 ifall jag inte själv var urmakare och satt på lite delar, trots de fina oranga visarna.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Menar du den här defekta Autavian på Kvalitén 16/5?

Tycker också den väl lågt utpris men det är en del rostiga delar i verket och rostvatten ser ut att ha runnit ut på tavlan. Skulle nog inte följa med upp till 30 ifall jag inte själv var urmakare och satt på lite delar, trots de fina oranga visarna.

Jag har faktiskt inte noterat de grejerna då den flöt förbi i listan bara.. 30 är i högsta laget i sånt fall men den lär säkert följa med en bit upp mot 20 i alla fall.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Fan Donkii , du skulle svara:
Oj, det var fan. Då är den inte värd mer än 10... Håll er borta från det där jävla raset!!!

Dessa auktioner är fan svin knepiga. En vanlig EXP 1 ligger nu i 27k och därtill 20% .. 32,400kr för en EXP 1.. ?!?!?!
Tror Heuern antingen kan stå helt stilla eller rusa iväg.. med auktion är det lite lurigt
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Explorern har SEL, mycket bra skick och fullsett. Tycker inte drygt 30 k är för mycket det exet. Går inte att jämföra med de som ligger på KS nu
 

Whedda

Rolex
Ser i ärlighetens namn inte problemet. Kaplans uppgift med sina auktioner är att sälja sina kunders klockor till så högt pris som möjligt. Något de varit väldigt framgångsrika med. 20% tillkommer på klubbade priset och köparen är fullt medveten om vad man får betala. Vad utrop är har absolut ingenting med vad klockan är värd att göra.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ser i ärlighetens namn inte problemet. Kaplans uppgift med sina auktioner är att sälja sina kunders klockor till så högt pris som möjligt. Något de varit väldigt framgångsrika med. 20% tillkommer på klubbade priset och köparen är fullt medveten om vad man får betala. Vad utrop är har absolut ingenting med vad klockan är värd att göra.

Enligt Kaplans så ska utrop vara en uppskattning av försäljningspriset. Men jag håller med om att de ska ha säljaren i åtanke i första hand och försöka få så bra betalt som möjligt. Det kan dock vara ett problem ifall de lägger ett alltför lågt utpris och dessutom sätter bevakningspriset 10% under utpris som de föreslår. Då sätter de inte säljaren i första rummet.

Från Kaplans hemsida:

"Så går en värdering till:
För varje vara som du lämnar in föreslår vi ett utropspris som motsvarar det uppskattade försäljningspriset på auktion. Utropspriset baseras på priser som uppnåtts vid tidigare försäljningar av likvärdiga föremål. Dessutom föreslås ett bevakningspris som är det lägsta priset varan kan säljas för. Bevakningspriset bör vara minst 10% lägre än utropspriset."
 

Whedda

Rolex
Enligt Kaplans så ska utrop vara en uppskattning av försäljningspriset. Men jag håller med om att de ska ha säljaren i åtanke i första hand och försöka få så bra betalt som möjligt. Det kan dock vara ett problem ifall de lägger ett alltför lågt utpris och dessutom sätter bevakningspriset 10% under utpris som de föreslår. Då sätter de inte säljaren i första rummet.

Från Kaplans hemsida:

"Så går en värdering till:
För varje vara som du lämnar in föreslår vi ett utropspris som motsvarar det uppskattade försäljningspriset på auktion. Utropspriset baseras på priser som uppnåtts vid tidigare försäljningar av likvärdiga föremål. Dessutom föreslås ett bevakningspris som är det lägsta priset varan kan säljas för. Bevakningspriset bör vara minst 10% lägre än utropspriset."

Kaplans följer uppenbarligen inte sin egen bedömning men jag är inte så orolig att klockorna skulle säljas för lågt. Hade varit värre tycker jag om man lovar guld och gröna skogar med höga utrop som förblir osålda.
Du som kund godkänner ju vilket pris de sätter som utrop och då är du ju medveten om risken att den säljs för det.

Vad ja inte förstår är varför potentiella köpare stör sig på låga utrop från Kaplans?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kaplans följer uppenbarligen inte sin egen bedömning men jag är inte så orolig att klockorna skulle säljas för lågt. Hade varit värre tycker jag om man lovar guld och gröna skogar med höga utrop som förblir osålda.
Du som kund godkänner ju vilket pris de sätter som utrop och då är du ju medveten om risken att den säljs för det.

Vad ja inte förstår är varför potentiella köpare stör sig på låga utrop från Kaplans?

Det är väl precis som på bostadsmarknaden. Man tror sig ha chans att köpa en lägenhet/hus och blir sedan besviken när priset drar iväg och man ödslat tid i onödan. Kaplan använder olika utgångsprisstrategier beroende på vilken auktion det är. Kvalitetsauktionerna hos Kaplan har alltid löjligt låga utrop.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Menar du den här defekta Autavian på Kvalitén 16/5?

Tycker också den väl lågt utpris men det är en del rostiga delar i verket och rostvatten ser ut att ha runnit ut på tavlan. Skulle nog inte följa med upp till 30 ifall jag inte själv var urmakare och satt på lite delar, trots de fina oranga visarna.

Har du sett den live?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Kaplans följer uppenbarligen inte sin egen bedömning men jag är inte så orolig att klockorna skulle säljas för lågt. Hade varit värre tycker jag om man lovar guld och gröna skogar med höga utrop som förblir osålda.
Du som kund godkänner ju vilket pris de sätter som utrop och då är du ju medveten om risken att den säljs för det.

Vad ja inte förstår är varför potentiella köpare stör sig på låga utrop från Kaplans?


Men iom att kunden litar på Kaplans expertis när de sätter utrop och bevakning så finns det risk att en del utfyllnadsur på storauktioner säljs till underpris. Givetvis inte de klockor som folk stör sig på pga lockpriser utan lite mer udda saker som kanske skulle ha större chans på eBay.

Undrar ifall värderingen blir samma på en klocka som ska ut på auktion och en där man köper värderingsintyg av dem för tex försäkring eller bouppteckning?
 

Whedda

Rolex
Men iom att kunden litar på Kaplans expertis när de sätter utrop och bevakning så finns det risk att en del utfyllnadsur på storauktioner säljs till underpris. Givetvis inte de klockor som folk stör sig på pga lockpriser utan lite mer udda saker som kanske skulle ha större chans på eBay.

Undrar ifall värderingen blir samma på en klocka som ska ut på auktion och en där man köper värderingsintyg av dem för tex försäkring eller bouppteckning?

Självklart kommer värdering skiljas åt mellan dessa fall då värderingsintyg skall vara giltiga mot försäkringsbolag. Det är väl snarare avslutade auktioner (plus 20% slagavgift) som bör ses som riktmärke.

Även om vissa poster riskerar att säljas till underpris så har man ju godkänt utropet. Att man kommer tjäna mer på att sälja via Ebay än via auktionsverk gäller ju i princip uteslutande då Kaplans även tar provision från säljaren. Har man valt att slippa bekymmer som det innebär och godkänner en viss summa känns det lite löjligt att lipa över att man "bara" fick utrop.
 

Konsul

Cartier
Det är väl precis som på bostadsmarknaden. Man tror sig ha chans att köpa en lägenhet/hus och blir sedan besviken när priset drar iväg och man ödslat tid i onödan. Kaplan använder olika utgångsprisstrategier beroende på vilken auktion det är. Kvalitetsauktionerna hos Kaplan har alltid löjligt låga utrop.
Det är väl dock grova skillnader mellan klockor å ena sidan och å andra fast egendom/lös egendom i bemärkelse bostad?! Helt olika världar
 
Topp