• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Auktioner tråden!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Då många verkar ha koll på Kaplans auktioner, att dom finns menar jag. Så tänkte jag, att jag skapar en tråd där man kan ställa frågor beträffande klockor som ligger på just kaplans, och som är på G att gå på auktion. Tanken är, att här kan man förhoppningsvis få hjälp med vissa objekt som man är intresserade av, innan man kanske lägger sitt bud. Här kan du fråga om klockan har rätt tillbehör, tex, är länken på klockan tidsenlig, är skicket bra, sitter det rätt tavla osv.

Att alla inte kommer att digga denna tråd är ju fullt naturligt, då man kanske inte är sugen att skylta med sitt köp, men det kan ju vara bra att man får lite matnyttig information oavsett kan jag tycka. För är man inte intresserad själv, så måste det väl vara kul om man kanske kan hjälpa en forummedlem att få hjälp, och på så vis kanske det hjälper till att man köper klockan.

Kanske tom blir en tråd där man ser till att man inte bjuder mot varandra, men det visar väl sig hur det blir med det!

Jag har en fråga angående denna länk som sitter på denna 16753, att det är rätt refernsnr: på länken och på ändlänkarna vet jag, men står 14 för att det skulle vara 14k på guldet?!
14k.JPG
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Följer auktionen med intresse... Dock blir kandidaterna ofta för dyra till sist, på grund av 20% i provision som kaplans tar.
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Är grymt sugen på denna, kom ihåg att jag tyckte det var den coolaste klocka jag sett när jag var tonåring på 80-talet och satte och dreglade över en Seiko-broschyr... Vad tror ni dem kommer att gå för? Den är ju rätt sliten...
Läs gärna den fördjupade informationen om ni är intresserade.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2866/vara/1160720
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Räkna in intyget från Omega Museum (om man är intresserad av sånt ) som kostar ca 1000:- sek så blir det "lite billigare".
Inte tänkt på faktiskt. Men jag har å andra sidan aldrig varit på kaplans eller köpt därifrån. Kommer förhoppningsvis med på förhandsvisningen så ska jag kolla ut något schysst objekt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är lite sugen på denna http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2866/vara/1166505 , men förutom att länken är risig, vad menar de med att skicket är 7/10? Hittar ingen förklaring till deras bedömning.

Inte bra, inte dålig.
Inget fynd, inget fantastiskt.

Den är bara okej.
Räkna in en service i priset också, samt kommission.

Boetten är inte sönderpolerad men utan tvekan polerad genom året, och har inte världens bästa form.
Utbytta visare (GMT visaren verkar dock vara mjölkig och fin som tavlan) samt utbytt insert.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har många gånger funderat på att köpa en klocka på auktion, men alltid dragit mig för det. Går det verkligen att göra en bra affär (observera att jag inte skriver "klipp")? Det känns som att de 20 procenten som Kaplans ska ha, samt att man oftast får räkna in en service, gör att jag upplever att auktion i slutändan ofta blir dyrare. Är jag helt ute och seglar?
 

Parkbank

Omega
Rent spontant känns det som denna legat på hyllan hos någon AD ett tag?

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3037/vara/1209500

Jag plockade ut en sån i början av 2012 och då var den relativt ny, genom åren har det hänt en del med modellen. Den som kaplans fått in med stämplat Cert från 2015 ser onekligen ut som första "generationen" av den uppdaterade AT-modellen, dvs 8500a eller 8500b-verket. De senare modellerna med 8500-verket fick väl även Si-14 graverat på baksidan om jag inte minns fel.
 
Tjena,

Har 2 vintage omega och en rado som jag funderar på att sälja för att förnya lite. Någon som har erfarenhet av kaplans?
Funderar på om det kostar mer än det smakar. Könns som det inte är så lättsålt och ganska dyrt?
 

JohnDoe

Rolex
Att sälja på Kaplans kostar en slant, ungefär 15+20=35% + en expeditionsavgift om 100/200kr. Har du en intressant klocka kan du få ut ett bra pris om det blir lite budstrid. Är det en mer mainstream så får du mer kvar på tratten/blocket. Gå igenom senaste årets auktioner och se vad liknande klockor brukar gå för. Blir de ofta osålda eller går för utropspris, sälj någon annanstans. Drar åriset iväg. Sälj på kaplans.
 
Har dom inte gått ned sig rejält i "utbud" på Kaplans den senaste tiden? Inte så många intressanta klockor längre.
Just nu ligger bara 3 Breitling-ur (En Chronospace, en Airwolf och en Aerospace) som känns lite intressanta på deras hemsida . Förr kunde det vara 10-15. Inte heller så många 70-80-tals klockor som finns inom min intressesfär där. För ett par år sedan kunde man hitta både klassiska Seikos och Casios inte i drivor så i alla fall nästan. ;-) Har tidigare ropat in ett par klassiska miniräknarklockor i riktigt fint skick från Casio exempelvis. Den enda klassiska Seiko som finns där nu är denna http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3057/vara/1223824 med rejält skabbigt glas.
 

hejhå

Omega
Någon som har koll på om det går att göra några fynd på auktionen som skall hållas imorgon 14/5?
Jag är lite sugen på följande auktionsnr, 81 certina, 88 omega,106 mido, 147 omega. Åsikter kring dessa? Vad är rimliga priser?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Någon som har koll på om det går att göra några fynd på auktionen som skall hållas imorgon 14/5?
Jag är lite sugen på följande auktionsnr, 81 certina, 88 omega,106 mido, 147 omega. Åsikter kring dessa? Vad är rimliga priser?

Tror det underlättar med svar om du klipper in respektive länk :)
 
Topp