• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Auktioner tråden!

DHLE

Cartier
2-Faktor
Testar att fråga här. Jag köpte en väska till min sambo på Kaplans-auktion. Nu ska hon till Stockholm på jobb tisdag - onsdag. Kan hon hämta ut väskan med min legitimation?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Testar att fråga här. Jag köpte en väska till min sambo på Kaplans-auktion. Nu ska hon till Stockholm på jobb tisdag - onsdag. Kan hon hämta ut väskan med min legitimation?
Bara du förvarnar och anger upphämtarens personnummer ska det inte vara några problem.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Satt och glodde igenom kommande auktion 7 Juli.
Vart förvånad över hur många oservade klockor det var i segmentet 70 000:- ner till 10 000:- som är över 8år.

Känns dumsnålt och inte ens olja urverket och byta packningar efter 8år.
Tråkigt att ropa hem en fin klocka som behöver servas direkt med väntetid på 3-4 månader.

Vet inte om Kaplans tar ner priset pga att urverket är snustorra och saknar service historik?

Någon som har insikt i värderingen?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Satt och glodde igenom kommande auktion 7 Juli.
Vart förvånad över hur många oservade klockor det var i segmentet 70 000:- ner till 10 000:- som är över 8år.

Känns dumsnålt och inte ens olja urverket och byta packningar efter 8år.
Tråkigt att ropa hem en fin klocka som behöver servas direkt med väntetid på 3-4 månader.

Vet inte om Kaplans tar ner priset pga att urverket är snustorra och saknar service historik?

Någon som har insikt i värderingen?

Hur menar du? Står det explicit att det är oservade klockor?
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Måste man vara på plats för att buda på Kaplans, eller kan allt skötas på distans? Ser att man kan lägga bud på auktioner, men att auktionen är en viss dag.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Måste man vara på plats för att buda på Kaplans, eller kan allt skötas på distans? Ser att man kan lägga bud på auktioner, men att auktionen är en viss dag.
Nej du kan följa auktionen och buda på webben i realtid vid auktionstillfället, dock behöver du vara kund hos dem innan för att lägga bud.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag brukar på Kaplans likt alla andra begköp budgetera in en service inom 12 månader förutsatt att det inte finns kvitto från AD/motsvarande. Utöver det är jag mycket nöjd med dem, har köpt ett par dinkor och smycken därifrån och kommer nog göra det igen om priset är rätt.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Nej, tror nog man får läsa mellan raderna i detta fallet. Endast de objekt som är "servade" på ett dokumenterat sätt vid inlämning nämner detta även i texten för objektet.
Saknad information om senaste service, lämnar man det osagt i beskrivningen vad jag förstår.

Ja, delger den information de kan belägga. Allt annat är en chansning vilket innebär att det är just en chansning.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Jag brukar på Kaplans likt alla andra begköp budgetera in en service inom 12 månader förutsatt att det inte finns kvitto från AD/motsvarande. Utöver det är jag mycket nöjd med dem, har köpt ett par dinkor och smycken därifrån och kommer nog göra det igen om priset är rätt.
Japp det är just det jag sitter och budgeterar.
Service kostnaden + 20% provision på det klubbade priset. Då blir det inga överraskningar när man väl sitter i stridens hetta och klicka frinetisk för att ropa hem ett objekt.
Att missa den additionen kan bli lite surt vid löning annars :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor

Clemons

Rolex
2-Faktor
Intressanta slutpriser på dagens klockauktion! Synd att man missade den helt bara.

Ex 20% pålägg

SMP 2531.80 2st 10k
Osålda Cartiers
Reduced Speedy 9200
DJ 16013 20k (!!!)
16613 TT 51k
16713 49K (!!!!!!!, 58k inc avgifter) Oploerad? Stort grattis om nån på forumet klippte denna!
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Jag följer sluttampen på dagens auktion. Det vart budkrig på en vintage Omega och en Bratte kronograf från 1945. Mer en dubblade priset.

Men ang Omega SMP så var det väl qvartz modeller samt damstorlekar? Som vart osålda?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Intressanta slutpriser på dagens klockauktion! Synd att man missade den helt bara.

Ex 20% pålägg

SMP 2531.80 2st 10k
Osålda Cartiers
Reduced Speedy 9200
DJ 16013 20k (!!!)
16613 TT 51k
16713 49K (!!!!!!!, 58k inc avgifter) Oploerad? Stort grattis om nån på forumet klippte denna!

16013:
stål/guld, automatisk, plexiglas, datum, skadad urtavla, defekt, Jubileelänk (skadad)
Vet inte om någon av TT rollarna var några kap direkt. Skadade urtavlor, dyra servicekostnader och oklart skick på länkar. Men gillar man TT och kan leva utan klockan ett tag så.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
16013:
stål/guld, automatisk, plexiglas, datum, skadad urtavla, defekt, Jubileelänk (skadad)
Vet inte om någon av TT rollarna var några kap direkt. Skadade urtavlor, dyra servicekostnader och oklart skick på länkar. Men gillar man TT och kan leva utan klockan ett tag så.

Kaplans är ju oftast extremt överdrivna i sina beskrivningar (vad jag sett tidigare). Båda 2531.80 beskrivs nästan som obrukbara här och nästan alla jubilees jag har sett har beskrivits som skadade utan att man ser något märkvärdigt.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
16013:
stål/guld, automatisk, plexiglas, datum, skadad urtavla, defekt, Jubileelänk (skadad)
Vet inte om någon av TT rollarna var några kap direkt. Skadade urtavlor, dyra servicekostnader och oklart skick på länkar. Men gillar man TT och kan leva utan klockan ett tag så.
Japp som jag nämnde i tidigare inlägg var det mycket med kommentarer "skadad" på beskrivning på relativt nya klockor.

Man kanske förstör patinan när man servar klockorna ? Och därför låter folk bli och fixa till den?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kaplans är ju oftast extremt överdrivna i sina beskrivningar (vad jag sett tidigare). Båda 2531.80 beskrivs nästan som obrukbara här och nästan alla jubilees jag har sett har beskrivits som skadade utan att man ser något märkvärdigt.
Kaplans är ju oftast extremt överdrivna i sina beskrivningar (vad jag sett tidigare). Båda 2531.80 beskrivs nästan som obrukbara här och nästan alla jubilees jag har sett har beskrivits som skadade utan att man ser något märkvärdigt.
Så kan det ju vara såklart. Nästa Kaplansauktion där något intresserar mig skall jag försöka gå på visningen, denna gång var det mest (trist) mög (enligt mig).
 

M108

Omega
2-Faktor
De sista auktionerna som jag följt och bjudit på SMPc och PO har gått långt över värde tycker jag!
 

JohnDoe

Rolex
Idag är det en Explorer II, DJ 116200 och en hel del länkbitar på panten. Obs länkbitarna ligger under ”smycken, övrigt”.
 
Topp