• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

5366

Omega
Då var den uppe: http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3093

Vissa var förväntade men 2 viggens?:D Ska bli spännande!


0.jpeg
0-2.jpeg
7.jpeg
0-7.jpeg
0-6.jpeg
0-5.jpeg
0-4.jpeg
0-3.jpeg
Men tanke på vad som betalades på senaste Phillips i Geneve skulle det inte förvåna mig om Italienarna kommer upp igen och sopar rent och lämnar direkt på auktion på kontinenten. Hur konstigt det än låter är vi "billiga" här uppe på vintage.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Men tanke på vad som betalades på senaste Phillips i Geneve skulle det inte förvåna mig om Italienarna kommer upp igen och sopar rent och lämnar direkt på auktion på kontinenten. Hur konstigt det än låter är vi "billiga" här uppe på vintage.
Blir spännande att se, hoppas inte att du har rätt bara:D
 

hejo

Panerai
Antingen det eller ihopplock? Boetten är ju inte viggenspecifik och har använts i andra klockor? @hejo Vad säger du?:)
Boetten är precis som du skriver inte Viggenspecifik (817) och som några antyder så är det ju möjligt att skaffa en ersättningsboette till en Viggen.
I övrigt så ser allt ut att vara original och skulle jag gissa så är det nog högst troligt att även boetten är korrekt på detta ex.
När det gäller batch I av Viggen så vet vi att baklocken har en betydligt sämre gravering (som slits lätt), serienumret är dessutom handgraverat (extremt dåligt).
Serienumret på boetten är (batch I) gjort med någon form av etsning och här har vi sett exemplar där detta nästan är helt utslitet och exemplar där det är
väldigt tydligt. Skall man resonera kring detta så är just dessa markeringar gjorda manuellt och av FM personal så om någon glömt detta eller om man bytt boette under klockans tid i FV så håller jag det för troligt. Min gissning är att detta ur är korrekt, men det är en gissning med inslag av maggropskänsla.
Det har även spekulerats lite i tråden kring hur vanlig Viggen är, jag har noterat styvt 60 exemplar av Viggen, knappt hälften av dessa är i Svensk ägo och vi tror oss veta
att det levererades ca 400 st. Vanligt ur eller inte tja.......
Skall bli kul att följa detta, dessutom 2 st, kan det vara så att förra försäljningsrekordet lockade fram fler......, dessa två var nya för mig :)
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Apropå "internationella samlare" så har jag en bekant som bett mig säga till när en viggen är till salu i Sverige. Han har en redan men den har en "service second hand" vilket han inte gillar så han vill ha en till. Han lär vara en het spekulant på dessa. :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Så i detta specifika fall, vad är tankarna kring väggen klockorna i denna auktion? Stor prisskillnad och vet inte vad jag tycker om att ena är 20k dyrare än den andra, är pristillägg för brevet från stridspilot 058 i åtanke? Experter :)?

Klart dom blivit dyrare men det är väl nu eller aldrig man ska hugga en tänker jag?
 

hejo

Panerai
Så i detta specifika fall, vad är tankarna kring väggen klockorna i denna auktion? Stor prisskillnad och vet inte vad jag tycker om att ena är 20k dyrare än den andra, är pristillägg för brevet från stridspilot 058 i åtanke? Experter :)?

Klart dom blivit dyrare men det är väl nu eller aldrig man ska hugga en tänker jag?
Hade inte noterat det där brevet tidigare...... vet inte om jag skall skratta eller gråta o_O
 

hejo

Panerai
- Det blir ett unikt objekt med en dokumenterad proveniens. Det är ju sådant här som är mycket intressant för en samlare och naturligtvis blir efterfrågan större på detta ur.
Tror att det är vettigt att inte bygga sin eventuella budgivning på dokumentationen, vi är noga med att bedöma urens originalskick och att delarna är äkta men här verkar de flesta köpa brevet med hull och hår!
 

hejo

Panerai
- Du får helt enkelt besluta dig för om du anser brevet är äkta eller inte. Det finns inga mellanlägen här. Anser du att det inte är genuint är det ju ett bedrägeri från säljarens sida / Kaplans.
Jag har anledning att tro att det finns felaktigheter i det men jag håller på att kolla upp det. Innan jag har fått svar på om så är fallet så låter jag det vara osagt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

Gummo

Joker
2-Faktor
Ser ruggigt lovande ut. Förvånar mig inte om den går över 150 + slag. Eller än mer...

Lite svårt att avgöra glossen på tavlan men den ser spontant jättefin ut. Med riktigt bra boett och trevliga gilt-visare.
Öpp, öpp, öpp! Sakta i backarna, du kanske ska fråga de internationella storfräsarexperterna @Joakim C och @Sunrise innan du uttalar dig positivt. Bäst att passa på när det finns finsmakare som går och sprätter med hängslen här bland skräp å bruksur.
 

hejo

Panerai
@hejo Hur går det med din"anledning att tro att det finns felaktigheter"? Auktionen närmar sig och eventuella budgivare är mycket intresserade av detta.

Ursäkta att jag dröjt med att svara på detta. Vill först och främst göra klart att jag på intet vis ifrågasätter brevförfattarens historia avseende att denna har varit
flygförare i Flygvapnet. Jag har själv en bakgrund i Flygvapnet och när jag läser brevet så får jag ingen bra maggropskänsla av helhetsintrycket i texten, det var
detta som väckte min misstro. Bortsett från denna dåliga känsla så vet vi med relativt stor säkerhet att nummreringen på klockorna är serienummer, dvs ett
individnummer för klockan som användes för att hålla reda på vilka exemplar som delats ut till vem. Jag har aldrig någonsin hört talas om att flygförarna fick ett hemligt
nummmer, flygförarna hade sina namn och detta var inget som hemligstämplades och de hade inga hemliga telefonnummer eller adresser. För att verifiera detta har jag
kollat detta med förare som jag känner och de ställer sig helt frågande till detta. Vi vet dessutom att klockorna lämnades in för reparation eller service och då kvitterades
en annan klocka med ett annat nummer ut.

Jag hävdar att brevet inte stämmer med avseende på nummerhistorian, i övrigt får jag ingen bra känsla av historian men jag har inga fakta för att säga att det inte
stämmer.

Gällande huvudpersonen i den här historian finns inget att anmärka på. Skulle vilja påstå att den är en av de bättre som jag sett.

Mitt råd till de som är intresserade av att buda på denna klocka är att bortse från brevet, eventuellt betalade pengar för brevet är i mitt tycke bortkastade pengar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Du säger att informationen i brevet är felaktig och det betyder ju att brevet är ett falsarium. (Motsägelsefulllt nog ifrågasätter du inte brevförfattarens yrke, och då inställer sig ju frågan om varför denne förare skulle ljuga om sina tjänsteupplevelser). Kaplans står bakom proveniensen och jag tycker att du får verifiera dina "rykten" och "troenden" innan du påstår något så allvarligt. Du hävdar att brevet inte stämmer och får ingen bra "känsla".

Verifiera det du säger och påstår. I annat fall blir ditt inlägg tämligen värdelöst och helt utan substans. Har du kontaktat Kaplans om detta allvarliga spörsmål?
Är väl bara upp till var och en att göra en egen värdering av brevet? Jag får en bullshitkänsla så om det stämmer så skulle jag bett piloten om ett nytt som känns bättre. Jag hade inte betalat en krona för proveniensen. Speciellt som det redan är klarlagt att det är en militärdinka. "Flown Viggen" är bara något hittepå för att maximera priset. Klockan är dock kanonfin.
 
Topp