• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans Klockkvalitén 12e november 2016

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Varför skjuter ni på varandra? När ni enkelt kan skjuta frågan till Kaplans? :)
Tror du missförstår mig Urtur. Problemet sitter i papperslappen i sig. Kaplans har ju lagt fram den så självklart står de bakom den. Problemet i sig är brevet som inte kommer att vara värt en krona utanför Kaplans i framtiden.

Jag kan självklart ha fel men jag tror inte att denna proveniens, vare sig den är rätt eller fel, kommer att vara värd pengar den dag den nya ägaren vill sälja klockan. Därför skulle jag inte betala mer för klockan med papper än utan. Klockan är kanonfin så den kommer att göra sig ett bra pris ändå. Den lär säkert säljas dyrare med papperet men det enda jag säger är att jag inte lägger någon vikt vid det. Jag ser det bara som att någon försöker dressa upp klockan lite extra inför en försäljning.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Och inget av vad du skriver är fakta. Kontakta flygvapnet och gör lite forskning istället för att tro. Är Hejo gammal flygförare borde han ju kunna redogöra betydligt bättre för detta. Fortfarande bara massa "tro" och spekulationer.
Jag ser inget personligt i detta men jag finner diskussionen intressant.

Om det nu går att verifiera detta. Varför har man då inte gått den extra biten för att faktiskt göra det? Självklart supermysigt med ett brev från förste ägaren men upplever du att det har något extra monetärt värde som det ser ut idag? Skulle du betala extra för det om du hade två likvärdiga klockor där en hade en nyprintad text från en anonym pilot?

Som Donkii säger så hade det självklart varit något helt annat om det presenterades något som styrkte historien. När det nu inte gör det så faller iaf min vilja att betala för det. Om det nu går att styrka som både du och china insinuerar så är mitt tips att ni försöker hugga klockan och kompletterar paketet med mer information. Det borde kunna vara en riktigt bra affär då vi då helt plötsligt har något som man kan tänkas betala extra för. :)
 
Men Per, är det inte så att du är sur på Kaplans när de ratade din frankenRolex som du försökte sälja på dem? Det "tror" jag.

Jag kan tycka att det är problematiskt att anklaga en sedan länge etablerad och uppskattad forummedlem för att sälja frankenklockor och sedan inte på begäran kunna styrka sitt påstående. Du får ju antingen utveckla detta, Joakim, och lägga korten på bordet eller också be om ursäkt för och dra tillbaka ditt påstående.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag hajar inte riktigt vad ditt problem är. Är du personligt knuten till klockan på något sätt? Var skriver jag att jag tror något? Jag skriver att det finns mycket i brevet som går att ifrågasätta och det är väl bra att man gör det för att räta ut eventuella frågetecken. Det är ett diskussionsforum och kan du inte diskutera så undrar jag vad du gör här?
Jag tolkar brevet som att denne pilot använt klockan under 10000 flygtimmar fram till nånstans mitten på åttiotalet. Den kan vi slå hål på då denna klocka togs ur bruk under 70-talet.
Att man väljer att anonymisera medför att allt som skrivits i brevet går att ifrågasätta. Det går inte heller att styrka något av det som står genom att anonymisera.
En tidigare stridspilot säger sig inte känna igen något av det som skrivs i brevet och inte heller någon av hans fd. kollegor känner igen sig i det som står, då kan vi redan här börja ifrågasätta proveniensen.
Som strössel på tårtan har dessutom alla som flög med honom gått bort.

Om jag ska sälja min så tror jag att jag kör en copy paste på hela det där brevet, ändrar lite med flygtimmarna och skriver under med Stridspilot 078 ;)

Btw, då Viggen togs fram för piloter och till piloter skulle det göra mig mycket förvånad om inte alla Viggen är "Flown Viggens"....
Precis så.

Fann det också intressant att Kaplans kallar det en s.k. "Flown Viggen". Det låter som en vedertagen benämning men jag hittar det inte någonstans annars. Att hitta på nya nicknames på saker är för all del en paradgren för auktionshus och faller i mångt och mycket in på samma nivå som brevet i sig. Tillför mao inte mycket.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Dessutom verkar alla som kan styrka just denna version ha gått bort under 80-talet, måste finnas något om detta bland arkiven om tre stridspiloter går bort inom en så kort period.
Nä, rent spontant känns det fabricerat.

Jag lever i högsta välmåga, och kan via äldre kollegor verifiera att namnteckningen tillhör en numera pensionerad Flygvapenpilot. Den nedtecknade historian är skriven på ett medvetet spännande sätt, förmodligen för att attrahera fler budgivare. Jag har i likhet med säljaren också varit "hemlig" under stora delar av min tjänstgöring, med liknande anonymisering i olika sammanhang, men skulle aldrig betala extra för ett objekt som någon sålde av denna anledning.

Att olovligen tillskansa sig ett i tjänsten tilldelat flygarur, vilket tillhör staten och skall återlämnas efter avslutad tjänstgöring, och sedan sälja det ses inte med blida ögon bland kollegorna (nya som gamla). Oavsett om "brottet" som sådant är preskriberat är det en moraliskt förkastlig handling. All respekt till er som samlar på sådana klockor, förstår att de är spännande av flera anledningar. Sättet de kommer ut på marknaden genom är dock inte alltid helt ok och det sker ingen intern försäljning av sådana klockor i Försvarsmakten, om det skulle vara uppfattningen.

Viggen1.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag lever i högsta välmåga, och kan via äldre kollegor verifiera att namnteckningen tillhör en numera pensionerad Flygvapenpilot. Den nedtecknade historian är skriven på ett medvetet spännande sätt, förmodligen för att attrahera fler budgivare. Jag har i likhet med säljaren också varit "hemlig" under stora delar av min tjänstgöring, med liknande anonymisering i olika sammanhang, men skulle aldrig betala extra för ett objekt som någon sålde av denna anledning.

Att olovligen tillskansa sig ett i tjänsten tilldelat flygarur, vilket tillhör staten och skall återlämnas efter avslutad tjänstgöring, och sedan sälja det ses inte med blida ögon bland kollegorna (nya som gamla). Oavsett om "brottet" som sådant är preskriberat är det en moraliskt förkastlig handling. All respekt till er som samlar på sådana klockor, förstår att de är spännande av flera anledningar. Sättet de kommer ut på marknaden genom är dock inte alltid helt ok och det sker ingen intern försäljning av sådana klockor i Försvarsmakten, om det skulle vara uppfattningen.

Viggen1.jpg
Då stämmer förhoppningsvis brevet iaf. :)

Tack!

Då är bara diskussionen huruvida det är värt något och om man kan tänkas kunna paketera det vid framtida försäljningar. Jag hade fortfarande önskat mig mer för att betala extra för klockan.
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Har jag förstått detta rätt så är det statens egendom?

Intressant frågeställning, men visst är det på sätt och vis så. Den aktuella klockan, och andra Försvarsmaktsrelaterade klockor, tillhör inte den enskilde och skall återlämnas efter det att man har avslutat sin tjänstgöring. Kronmärkningen och M-nummer finns där av flera anledningar. Är inte juridiskt bildad och vill därför inte ge mig in i någon djupare diskussion i ärendet, men vill man "måla fan på väggen" skulle man kunna säga att det är försäljning av stöldgods och att vinsten egentligen borde tillföras den svenska staten.

Hur just denna klocka har kommit att stanna kvar hos säljaren vet jag inte och därför avviker jag att kommentera försäljningen vidare. Vi får väl se om det börjar dyka upp Sjöö Sandström UTC Skydivers med den "rätta baksidan" till försäljning på Kaplans om en sådär 30 år...

IMG_0518.JPG
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Intressant frågeställning, men visst är det på sätt och vis så. Den aktuella klockan, och andra Försvarsmaktsrelaterade klockor, tillhör inte den enskilde och skall återlämnas efter det att man har avslutat sin tjänstgöring. Är inte juridiskt bildad och vill därför inte ge mig in i någon djupare diskussion i ärendet, men vill man "måla fan på väggen" skulle man kunna säga att det är försäljning av stöldgods. Hur just denna klocka har kommit att stanna kvar hos säljaren vet jag inte och därför avviker jag att kommentera försäljningen vidare.
Vi säger att det var underförstått att piloterna skulle få behålla uren, det blir nog lugnast så;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur just denna klocka har kommit att stanna kvar hos säljaren vet jag inte och därför avviker jag att kommentera försäljningen vidare. Vi får väl se om det börjar dyka upp Sjöö Sandström UTC Skydivers med den "rätta baksidan" till försäljning på Kaplans om en sådär 30 år...

IMG_0518.JPG
En anledning till att Försvaret ev skulle ha synpunkter. Kan bli många framtida förlustanmälningar när dessa nu säljs för 100k+.. :)

Nu tror jag varken att Försvaret kan eller vill göra något åt detta men visst tusan kan detta medföra framtida problem för dem.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Intressant frågeställning, men visst är det på sätt och vis så. Den aktuella klockan, och andra Försvarsmaktsrelaterade klockor, tillhör inte den enskilde och skall återlämnas efter det att man har avslutat sin tjänstgöring. Kronmärkningen och M-nummer finns där av flera anledningar. Är inte juridiskt bildad och vill därför inte ge mig in i någon djupare diskussion i ärendet, men vill man "måla fan på väggen" skulle man kunna säga att det är försäljning av stöldgods och att vinsten egentligen borde tillföras den svenska staten.

Hur just denna klocka har kommit att stanna kvar hos säljaren vet jag inte och därför avviker jag att kommentera försäljningen vidare. Vi får väl se om det börjar dyka upp Sjöö Sandström UTC Skydivers med den "rätta baksidan" till försäljning på Kaplans om en sådär 30 år...

IMG_0518.JPG
Om jag inte minns fel såldes väl TG-195 på överskottsbutiker en gång i tiden?
 

Fliegerchronograph🚁

Audemars
2-Faktor
Om jag inte minns fel såldes väl TG-195 på överskottsbutiker en gång i tiden?

Jo, så har det säkert varit. På den tiden statlig överskottsmateriel såldes i särskilda butiker (överskottslager?) där vinsten tillföll staten. Som ung passerade familjen ibland förbi Arboga där det fanns en sådan försäljning. Kommer ihåg att polisens gamla BMW-motorcyklar bjöds ut till en billig peng. Jag hade på långa vägar inget körkort då, och heller inte tillräckligt med pengar, så jag köpte ett gammalt ammunitionsbälte och en flygoverall som jag har kvar i något förråd. Kanske fanns det klockor till försäljning där vid samma tillfälle, borde i så fall ha köpt en grabbnäve, men det är ju lätt att vara efterklok...
 
Senast ändrad:

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Intressant att "foliehattenargumentet" kommer fram när man blir ifrågasatt. Om Hejo jobbat hos flyget borde han ju kunna skriva en redogörelse om detta och likt Per inte "tro" en massa. Och du Daniel borde kontakta Flygvapnet för att få svar på dina troenden. Det är jävligt amatörmässigt i den sämsta bemärkelsen att tro massa saker.
Håll tyst nu och gå och lägg dig igen, @Per har bra koll på vad han pratar om när det gäller klockor, medan du verkar vara en av de där störiga clownerna som springer runt...
 

Urtur

Cartier
Jag såg filmen JFK häromdagen med Kevin Costner, 1991 (hoppas ni har sett den) och denna tråden har allt som filmen har av indicier, bevis, klumpigheter, makt, navelskådan, personliga påhopp, tankar, "tro", "jag vet bäst", bekräftelsebehov, o/klokheter, påståenden, och lite till!

Spännande! :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vågar man sig på att fråga var någonstans, prismässigt, ni tror att de båda Viggen kommer att hamna? Jag är mycket sugen på att införskaffa mig en om sekinerna räcker till.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då har vi en proveniens som är bekräftad två gånger, mycket bättre blir det inte. Ett militärur med en fantastisk historia och det är ju precis vad en samlare söker och vill ha. Det kommer att bli en spännande auktion. Man kanske skulle lägga ett bud. :)
Du missar dock poängen med att alla dessa exemplar, alltså även den utan papper bör vara "flown viggen".
 

frere

Audemars
2-Faktor
Du missar dock poängen med att alla dessa exemplar, alltså även den utan papper bör vara "flown viggen".
Exakt. Om diskussionen hade handlat om en speedmaster med ett brev från "astronaut 058" hade det haft betydelse, eftersom de flesta speedys inte ägts av astronauter. Men i detta fall förutsätter vi ändå proveniensen, varför pappret torde tillföra mycket lite oavsett autencitet.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
- Naturligtvis men det förändrar ju inte saken att just detta ur har ett tillhörande proveniensdokument, något de andra saknar.

Har läst brevet och det säger ju nada?! Betalar någon Xtra för det så är det ju bara gratulera 058:an för en slug strategi! Det hela har sin grund i att hen råkar vara i livet. Har inte alla Viggen klockorna varit med om exakt samma sak? Brevet är gulligt.....thats it....
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har läst brevet och det säger ju nada?! Betalar någon Xtra för det så är det ju bara gratulera 058:an för en slug strategi! Det hela har sin grund i att hen råkar vara i livet. Har inte alla Viggen klockorna varit med om exakt samma sak? Brevet är gulligt.....thats it....
Håller med och har svårt att förstå att det fortfarande skulle råda sekretess på identiteten på en pensionerad Viggenpilot (pensionsålder 55 år).
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med och har svårt att förstå att det fortfarande skulle råda sekretess på identiteten på en pensionerad Viggenpilot (pensionsålder 55 år).

Det är väl som @Fliegerchronograph skriver ovan, att det är lite av en no no att sälja sin gamla tjänsteklocka. Och om det nu är den pensionerade piloten själv som säljer av så vill han väl flyga under radarn. :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är väl som @Fliegerchronograph skriver ovan, att det är lite av en no no att sälja sin gamla tjänsteklocka. Och om det nu är den pensionerade piloten själv som säljer av så vill han väl flyga under radarn. :D
Hade man velat smyga under radarn så hade man väl undvikit brevet? :)

Nu ser man bara gniden ut som försöker få ut max av sitt stöldgods. För all del så tror jag fortfarande inte att brevet gör någon skillnad men det är ett lustigt sätt att vara anonym genom att signera ett brev.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vågar man sig på att fråga var någonstans, prismässigt, ni tror att de båda Viggen kommer att hamna? Jag är mycket sugen på att införskaffa mig en om sekinerna räcker till.
Jag tror inte att denna blir dyrare än den förra. Den klockan var bättre och den gick för 90k + provision.

Auktioner brukar för all del kunna överraska men jag tror inte att en sämre klocka går för mer idag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror inte att denna blir dyrare än den förra. Den klockan var bättre och den gick för 90k + provision.

Auktioner brukar för all del kunna överraska men jag tror inte att en sämre klocka går för mer idag.
När de dessutom säljer 2st samtidigt bör det ju bli mindre slagsmål än om de bara sålt en.
 
Topp