• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaplans-Klockkvaliten 16 maj

easy rider

Brüno
2-Faktor
Köparen vill ha så högt pris som möjligt. Förmedlaren vill ha så högt pris som möjligt. Budgivare lägger det som denne anser vara rimligt. Det är inte svårare än så.
Visst är det så. Men då Kaplans även utfärdar värderingsintyg, så ger deras prissättning på auktioner inte så värst seriöst intryck.
 

Mr Chance

Kalmar
Köparen vill ha så högt pris som möjligt. Förmedlaren vill ha så högt pris som möjligt. Budgivare lägger det som denne anser vara rimligt. Det är inte svårare än så.
Jag har inga svårigheter att förstå principen. Det blir dock lite svårt att upprätthålla hög trovärdighet när man, samtidigt som man har lockpriser, påfallande ofta har dåliga beskrivningar av objekten och ibland har direkta felaktigheter i texterna.
Men du behöver inte dela min uppfattning, du får ha en egen ;)
 

Guinness

Cartier
Edit: Jag ställer frågan på ett annat sätt istället. Vad tycker ni är ett rimligt pris för JL Master-Quartz i angivet skick?


Jag har två liknande men denna ser ut att vara i snäppet bättre skick. De två kostade runt 4-5000 men det börjar bli något år sedan nu. Vore trevligt med den blå urtavlan också.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Visst, något lågt kanske kanske den ligger 1675an, men man lär ju tänka på att det skall till 20% provision också, jag köpte min 16750 från 1984 på förra årets Klockkvalitén som gick på våren. Betalade 42k + provision, den var helt komplett med yttre och inre box, kvitto och booklets. Så denna klocka kommer att sticka iväg, garanterat, kunden har ju godkänt utropet, är bara att hoppas att kunden är medveten om att klockan är värd sitt pris i guld, annars är det tråkigt om det inte blir någon huggsexa. La ett bud för en dryg timme sedan, såg att det var redan någon som lagt ett högre bud.

Sen går det väl att diskutera om det är rätt eller fel att lägga ett lågt utropspris/lägstapris moraliskt sett för att locka kunder.

Min 16750 som jag ropade in.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2651/vara/1033906
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har två liknande men denna ser ut att vara i snäppet bättre skick. De två kostade runt 4-5000 men det börjar bli något år sedan nu. Vore trevligt med den blå urtavlan också.

Känns spontant som 15.000 kr är rimligt. Intressant modell.


Angående deras prissättning så känns det som att det alltid är låga utrop på kvalitetsauktionen, medans utgångspriset är betydligt mer marknadsmässigt på deras pant- och övriga klockauktioner.
 

Guinness

Cartier
Känns spontant som 15.000 kr är rimligt. Intressant modell.


Angående deras prissättning så känns det som att det alltid är låga utrop på kvalitetsauktionen, medans utgångspriset är betydligt mer marknadsmässigt på deras pant- och övriga klockauktioner.


15.000 lät dyrt utan box och papper, men skicket var fint. Det är dyrt men kanske inte helt orimligt att den landar kring den summan. Den med blå urtavla kommer inte ut så ofta till försäljning.

Jag har den med grå urtavla och den guldpläterade med brun urtavla.
Ser att priserna på Chrono har gått upp sedan mina inhandlades. 10-11 för grå (med papper förvisso) samt 15 för guld (utan papper) är dubbla priset mot vad auktionerna på ebay slutat kring det senaste året. (guld nästan tredubbla).

015.JPG
1530.JPG
 

Whedda

Rolex
1675 i fint skick med b&p, med utgångspris 33k? Kom igen..

Sant men samtidigt...Auktioner brukar vara relativt rättvisa. Så länge det rör sig om en välbevakad auktion så anpassas nästan alltid slutpriset till marknaden eller t om något högre oavsett utgångspris. Vad jag kan tycka är märkligt är snarare hur vissa modeller värderas ner och andra upp. De hade en 14790 för något år sedan i taskigt skick med i utgångspris på 45k plus slagavgift...
 

Whedda

Rolex
Jag är med Aquaracer2 här. De har de senaste kvaliteterna bevisat att de vet både vad klockorna är värda och hur man maximerar försäljninspriset på dem. Jag förstår dem till 100%. Deras utrop gäller inte som värderingsintyg och det drar självklart fler bud med lägre utrop.

Har man tillräckligt stor exponering skulle man kunna ha 1kr som utrop på alla klockor. Marknaden styr och folk betalar vad de är värda för dem.
 
Topp