Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kapstaden Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nicke69, 5 januari 2016.

1. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Hej! Har länge kollat efter en Submariner i Sverige, men aldrig kommit till skott. Har även sneglat på 116 613 LN, men tyckt den varit alldeles för dyr.

Är nu i Kapstaden. Just nu är Svenska kronan väldigt gynnsam mot randen och då letade jag efter en submariner här 116610 LN. Den är slut på alla butikerna i Kapstaden men priset efter avdrag för VAT på flygplatsen hade hamnat på ca 48500kr om den funnits.

Dock har jag hittat en 116 613 LN som jag kan få för 78000kr efter återbetalning av VAT.

Vad tycker nu? Butiken är en certifierad Rolex här i Kapstaden. Är det ett problem? Priset? Låter bra, men... Något annat jag bör tänka på?

Med vänlig hälsning,

Paul60 gillar detta.
  2. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Gummo gillar detta.
  3. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Hej och tack! Ja, jag har faktiskt också funderat på det där. Men hur troligt är det att dom kollar min arm bör vi kommer hem till Arlanda? Kan man sätta den på farmor?

4. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Efter moms och tull så är det inte särskilt stor skillnad mot svenskt AD-pris.
    ...men är man helt skrupelfri med dessa bitar så låter det inte som något man behövt fundera särskilt länge över.

EDIT. Tvåa på bollen - föga förvånande! ;)

Nicke69 gillar detta.
  5. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Ponera för skojs skull att jag skulle sätta klockan på armen och posta hem boxen med certifikat och kvitto. Då skulle dom ju aldrig kunna hävda att jag köpt den där?

6. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Glöm det! Då skulle jag aldrig få VAT tillbaka på flygplatsen här.... Sorry!

7. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Inte så troligt att de kollar din arm men om det rapporteras till Sverige från SA så är det ju en annan femma. Tror du ska räkna med att få betala momsen (vilket man ju enligt lag ska göra).

Nicke69 gillar detta.
  8. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Ok, tack! Vem skulle rapportera detta hem till Sverige tror du? Butiken som jag handlar av? Såg nu att nya växlingskursen gör att jag hamnar på 74500kr.

Med vänlig hälsning,

9. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Nej, men du begår ett lagbrott.

Equilibrium, Xalle och Nicke69 gillar detta.
  10. Thorn

Thorn Friends of KS

Från:
    Göteborg
    @Nicke69 sök lite på forumet, finns säkert 10 trådar om detta redan. Det fungerar olika i olika länder, Schweiz till exempel rapporterar ibland till svenska tullen, andra länder har andra system. I Sverige ska man stämpla ett intyg hos tullen i ankomslandet för att sedan få momsen tillbaka av butiken när varan lämnat landet.

Nicke69 och Gummo gillar detta.
  11. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Tycker ändå att 74500kr är prisvärt och kommer att smygs genom tullen den 6:e. Sorry alla ni som vill att jag pröjsar moms...;-)

Brutus, skallagrimson och djanbin gillar detta.
  12. Anders Forsberg

Anders Forsberg Borgare

Från:
    Malmö
    Då blir det väl till att hoppas att folk från KS inte är bittra jävlar som tipsar tullen om att kolla extra noga på armar som kommer resandes från Sydafrika den sjätte! ;)
    Skämt åsido, vet inte riktigt vad jag tycker om det... Samtidigt orkar jag inte sitta på några höga hästar - jag har säkert också gjort nåt dumt någon (enstaka) gång!

13. cab

cab Friends of KS

Bra att skriva här... hur många tror du ringer tullen och ber de kolla plan från Sydafrika :D

Nicke69 gillar detta.
  14. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Det är en solklar undanmanöver, han flyger garanterat hem den 5:e eller 7:e ;)

azcii, Osclat, cab och 4 andra gillar detta.
  15. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Egentligen den 12:e

16. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

Dessutom jan jag tipsa er om att här är förnärvarsnde 34+! Maten, människorna, miljöerna är helt galet bra. Jag har rest mycket, men detta slår allt!

trumpetera och JayLar gillar detta.
  17. Nicke69
    Trådstartare

Nicke69 Torpare

P.s Är det många på detta forum som ringer tullen?

18. djanbin

djanbin Bonde

Då gör du som alla andra, hela vitsen med tax-free runtom i världen är ju att driva försäljning till turister... Tullen skiter i din klocka, de står sällan där ens.
    Tror ingen är så liten att de skulle ringa o tipsa, dessutom finns väl inga direktflyg från SA till Sverige...? :)

Nicke69 gillar detta.
  19. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Spännande! Lycka till.

20. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Jag kan tänka mig två stycken.

Apansson och sherwan gillar detta.
  21. HateWinter

HateWinter Friends of KS

Du och....? ;)

22. Norris

Norris Torpare

Har sett mer gnäll på Ks om moms än på andra forum. Tycker ni inte att vi betalar nog med skatt?

23. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Du verkar helt ha missat poängen. På KS diskuterar vi inte lagbrott.

"Tycker ni inte att vi betalar nog med skatt?" Vem är du? Stefan Persson? Nej, jag tänkte väl det.

Spencer gillar detta.
  24. Norris

Norris Torpare

Hmm.. eller så förstog jag poängen och undrar lite varför det tas upp mycket flitigt direkt någon undrar om man kan köpa en klocka utanför EU? Antar att jag kunde varit steffe btw :cigar: ;)

25. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    Det fanns väl nån här på KS som jobbar som tulltjänsteman? Ingen som behöver tipsa med andra ord ;)

26. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Vill du inte vara med i välfärdssystemet och inte utnyttjar några statliga resurser så antar jag att det är helt okej att smita undan från att betala skatt. Vill du dock utnyttja sjukvård, skola, lokaltrafik, vägnät, vatten eller dylikt så bör du nog betala skatt på det du ska betala skatt på. Sedan kan man tycka vad man vill om skattesystemet, men där är enda lösningen att förändra något att politiskt engagera sig.

Ale, hooods, bluetrain och 2 andra gillar detta.
  27. donnie

donnie Borgare

28. Rolex tid är pengar

Rolex tid är pengar Stadsbo

Han kanske sitter hos tullen :)

29. donnie

donnie Borgare

Ahh tänkte inte på det :)

30. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm