Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Kardus & Snus

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Xalle, 12 mars 2017.

1. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    IMG_0243.JPG IMG_0245.JPG IMG_0247.JPG IMG_0248.JPG IMG_0246.JPG
    Känns som om det finns fler än mig som gillar att nyttja lite tobak imellanåt. Har en torr humidor som jag borde ge lite fukt och kärlek och det finns en tråd redan för dessa ändamål och diskussioner . Själv är jag inte så berest inom snusens alla sorter och märken men har alltid gillat nikotin. När detta är sagt tar jag långa pauser istället för att sluta. Längsta pausen var nu senast på 7 år och samvetet säger att jag borde ta en paus igen. Varför jag nämner detta är nämligen orsaken till att jag köpte min första box med Kardus. Årets smak skall visst vara åt gin hållet:

I Kardus 2017 har man blandat tobak från Spanien, Filippinerna och Indien. Snuset säljs bara i 1 500 3D-printade förpackningar som designats av Teenage Engineering. Och enligt Swedish match är snuset alltså det finaste som går att få tag på i hela världen.
    Årets tobaksblandning har felfri mörk och kryddig tobakskaraktär, med inslag av torkad frukt, choklad och eneträ, samt aningen enbär och citrus! Produktionen är på som sagt ynka 1500 boxar!

Jag återkommer med en smaks recension vid ett senare tillfälle skall på middag med några vänner framöver som har bättre koll på detta men skall bli jäkligt kul att testa.

Har någon provat Kardus dela gärna med dig I såfall eller finns det något annat gött snus som man borde prova på innan man tar paus igen!

Till vardags snusar jag White General portion och Göteborgs Rapé Classic portion som jag tycker kompletterar smakerna fint med varandra men det går åt mest åt White General!

Vad borde man prova på? Vad menar du är ett kvalitéts snus? Vad är mindre bra? Är hemma gjort snus gott? Eller vad tycker du om snus generellt? Här snackar vi snus och tugg tobak!

//Xalle

Equilibrium och Moffan gillar detta.
  2. Aboynamedsue

Aboynamedsue Tie Fighter pilot

Från:
    O
    Vad är Kardus?
    Har snusat i 20 år men aldrig hört om kardus innan? ( Är numera snusfri sedan två år)

Affe, Simpatico och Xalle gillar detta.
  3. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Det är Swedish match egna Lyx snus som enligt dom själva skall vara världens bästa snus Förregående år har det varit skandinaviska smaker bla.

Aboynamedsue gillar detta.
  4. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Första batchen kom 2005!

5. Adro

Adro Y-Wing pilot

Kardus är inget snus i sig. Kardus är dom gamla snus askarna och finns fortfarande att köpa. Detta Kardus som ts har köpt är Swedishmatch special snus som kommer en gång om året. Vanliga Kardus med general ettan rape mm finns att köpa året om och det är pappers askar om 250g.
    Kardus är alltså själva förpackningen
    IMG_4666.JPG

Aboynamedsue och Xalle gillar detta.
  6. laketwig

laketwig X-Wing Pilot

Från:
    Schaffhausen
    När vi ändå pratar snus måste jag slå ett slag för att göra det själv. Man köper en sån här:
    IWC A 2017-03-14 (snus).jpg

Bakar i ugn i två omgångar med tillsättande av diverse saker mellan och efter, låter sen stå kallt i 5 dygn, för att till slut paketera i dosstorlek.
    IWC I + Snus.jpg

Man får ut ca 50-60 dosor och landar högt räknat på ett "pris" runt 6-7 kronor per dosa. Den ovan smakar ungefär som Ettan men är något grövre i konsistensen. Har kört detta i över två år nu och tänker inte gå tillbaka till köpsnus. Kan t ex köpas här: http://www.snus2.se/snussatser/lossnus.html

Affe, willbur, Equilibrium och 1 annan gillar detta.
  7. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Ät det värt styret med att baka själv? Appråpo Ettans läste jag någonstans att årets Kardus skulle ha en hint av Ettans om man nu gillar den smaken. Jag har lite svårt för den smaken själv dessvärre. Fick lite blöt hö känsla i munnen av Ettans portion.

8. laketwig

laketwig X-Wing Pilot

Från:
    Schaffhausen
    Lätt! Kräver inte mycket jobb alls. Däremot blir ju ugnen upptagen ett antal timmar x 2. Total arbetstid för en omgång, inklusive paketering i påsar, ca 2-3 timmar.

Ettan har ju en ganska ren tobakssmak, jämfört med en del andra parfymerade sorter typ General.

Xalle gillar detta.
  9. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Ser förjädra gött ut, typiskt att jag valde att bosätta mig i ett av de två länder i världen där snus är totalförbjudet :hungover:
    Det andra är Indonesien...

ZtaFfaN, Xalle och laketwig gillar detta.
  10. Mforce

Mforce Tie Fighter pilot

Men va fan är det här för tråd!?
    Saknar mitt snus nu! :arghh:

Högvaluta! Polaren blev erbjuden typ 20 spänn prillan när han smugglade in en personlig ranson. :D

Xalle, Equilibrium och laketwig gillar detta.
  11. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Det är helt sant !

Mforce gillar detta.
  12. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Så länge man inte smugglar ifrån Norge, men blir bra business om man tar ifrån @laketwig stash!

Mforce och laketwig gillar detta.
  13. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Men det är löjligt höga böter om man åker fast i tullen, helt oproportionerliga till 'brottet' IMO.

14. Moffan

Moffan Y-Wing pilot

Från:
    Håbo kommun
    Är det portion detta alltså? Vad går boxen loss på? Har du hunnit smaka av?

15. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Nope fin snus 100g & 690 sek har inte smakat ännu men återkommer. Säljs enbart hos Swedish Match egna butiker och skall enligt dom vara världens finaste snus.

engelin.mikael och Equilibrium gillar detta.
  16. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Man kanske kan smuggla in snus under macheten :D

17. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Skit bra idé finhackad!

Equilibrium gillar detta.
  18. Moffan

Moffan Y-Wing pilot

Från:
    Håbo kommun
    Har inte bakat en pris på 20 år. Kanske kan vara värt besväret om det nu är fantastiskt.

19. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Ett av mina misstag i livet är att jag började snusa alldeles försent.

Senast ändrad: 14 mars 2017
    Smulan, Moffan och laketwig gillar detta.
  20. Xalle
    Trådstartare

Xalle X-Wing Pilot

Från:
    GBG
    Jag är absolut ingen hardcore snusare, men kul att testa iaf. Har varit ganska stor hype föregående år och slutsålt så nu när jag fick möjligheten slog jag till.

21. Strindberg

Strindberg X-Wing Pilot

Från:
    Hälsingland
    @Equilibrium Du har ju nässnus!

Kan man inte vaccumförpacka snuset, märka det som kaffe och sedan importera?
    Eller importera snussatser med ingredienserna i olika paket?

22. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Hehe, nöden är uppfinningarnas moder. Kanske går det, kanske inte ;)
    Men det är rätt, nässnuset duger !

23. Smulan

Smulan X-Wing Pilot

Från:
    Stadsholmen
    Kul tråd och jag passar på att tipsa om min FB-sida www.facebook.se/snusetsvanner :)

Är också med att starta upp New Nicotine Alliance Sweden som verkar för alternativ till rökning som tex vape och snus!

24. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Är ni associerade med Kristian Luuk's 'föräldraföreningen för narkotika' ? ;)

25. Moffan

Moffan Y-Wing pilot

Från:
    Håbo kommun
    Lite OT... men jag sålde ett kassaskåp till Svenska Brukarföreningen en gång. Jag hörde inte riktigt vad killen sa på telefon men när han dök upp så började polletterna trilla ner då killen var minst sagt stissig. Tog 4 timmar att baxa ut skåpet.

Nedan bild på kvällens dosa, brukar köra denna eller Probe på helgerna.
    WP_20170318_17_25_49_Pro.jpg

MacRulez4ever, Equilibrium och laketwig gillar detta.
  26. Smulan

Smulan X-Wing Pilot

Från:
    Stadsholmen
    Haha ja det låter ju rätt likt!
    Men faktum är snus och vape räddar livet på väldigt många som annars skulle ha rökt.

27. Adro

Adro Y-Wing pilot

Probe slutade tillverkas 2016

28. Equilibrium

Equilibrium AT-AT driver

Från:
    Island
    Är vape stort i Sverige ? Här finns det t.o.m specialaffärer som säljer bara vape och allt kring det.

29. Moffan

Moffan Y-Wing pilot

Från:
    Håbo kommun
    Köpte en dosa för 2 veckor sedan så den verkar ligga kvar hos några butiker.

30. Adro

Adro Y-Wing pilot

Ok, kanske kolla datumet på dom då :)
    Tycker förövrigt att Mackmyran är jävligt bra, mycket bättre än probe.