• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kartlägga ett kronografverk

Diogenes

Cartier
Hej fantaster!

Jag har kommit över en gammal kronograf som jag behöver lite hjälp med. När jag först såg den fick jag lite militär-40-tals-känsla varför jag också köpte den. När jag nu mottagit den hade jag hoppas på lite ledtrådar som kunde hjälpa mig att identifiera klockan med hjälp av lite hederligt "googlande". Till min förvåning var det lättare sagt än gjort! På tavlan hittar jag inte annat än "Swiss Made"

16466054_10154247753461146_651661525_o.jpg


Urverket, som jag trodde var ett säkert kort, ger inte heller några ledtrådar. Jag kan inte hitta något bakom balansen och inte något nr på bryggorna.

16442734_10154247753286146_1128806622_o.jpg


Hur är det med boetten då? Jo, där lyckades jag till sist hitta en mindre stämpel där det ser ut att stå något i stil med BMD eller kanske BVD? Någon som vet vad det kan betyda?

16444085_10154247753331146_477104678_o.jpg

På bakboetten kan man utläsa: "Stainless Steel Back Antimagnetic".

Någon av er som kan säg något om klockan? Vad som helst är av intresse!

Mvh
 
Senast ändrad:

solex

Omega
Klockan är hemsk snyg och den verkar hel original. Urverket tillhörde kvalitéklass för detta finns rubiner. Urtavla är fantastisk vacker med tanken på klocks ålder o.s.v Tack för berättelse och bilder av klocka.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Okej! Vad får dig att tro det? Borde det inte finnas någon typ av märkning eller så?
Osäker hur det är med märkningen. Först trodde jag det var ett Landeron 48. Men det stämde inte riktigt när jag bildsökte. Så Ranfft fick hjälpa till. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_47 och då tycker jag det stämmer bättre med ditt verk, eller? Och om det stämmer så är det helt plötsligt ganska ovanligt och från -37.

Men å andra sidan så står det så här om Landeron 48
"Remarks
1937-1970, >3.500.000 (all derivatives based on Landeron 48)
There were various chrono mechanisms. And as their parts often were interchangable, occasionally series were produced with parts of different calibres"

Och landeron 47 nollställer du med knappen i kronan, och det har inte din eller? Så det kanske är ett 48 i a f?
 

Diogenes

Cartier
Osäker hur det är med märkningen. Först trodde jag det var ett Landeron 48. Men det stämde inte riktigt när jag bildsökte. Så Ranfft fick hjälpa till. http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Landeron_47 och då tycker jag det stämmer bättre med ditt verk, eller? Och om det stämmer så är det helt plötsligt ganska ovanligt och från -37.

Men å andra sidan så står det så här om Landeron 48
"Remarks
1937-1970, >3.500.000 (all derivatives based on Landeron 48)
There were various chrono mechanisms. And as their parts often were interchangable, occasionally series were produced with parts of different calibres"

Och landeron 47 nollställer du med knappen i kronan, och det har inte din eller? Så det kanske är ett 48 i a f?

Wow! Stort tack för din efterforskning!!! Kronografen nollställer tyvärr inte med kronan utan med sin pusher. Jag håller med dig om att det tillsynes liknar mer 47:an på bild men är nog som du säger snarare en 48:a.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Wow! Stort tack för din efterforskning!!! Kronografen nollställer tyvärr inte med kronan utan med sin pusher. Jag håller med dig om att det tillsynes liknar mer 47:an på bild men är nog som du säger snarare en 48:a.
Eller så är det något annat Landeron i samma familj. De ser ju ut att kunna byta delar lite hur som helst! De är kusiner/sysslingar/syskon allt på samman gång.

Någon annan kanske är WIS på Landeron-verk?
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Känner någon till den här klockan?
Tänker du på något speciellt? Om du undrar var det är för verk i den är en bild ett måste. Men ett Landeron är en kvalificerad gissning.

Själva användningsområdet är annars inom sjukvården. En doktorsklocka helt enkelt. Modellen på kronograf brukar också kallas för chonograph suisse, en kronograf i en tunn guldboett som kan ha vilket namn/märke som helst på tavlan.
 

Poddradion

Breitling
2-Faktor
Tänker du på något speciellt? Om du undrar var det är för verk i den är en bild ett måste. Men ett Landeron är en kvalificerad gissning.

Själva användningsområdet är annars inom sjukvården. En doktorsklocka helt enkelt. Modellen på kronograf brukar också kallas för chonograph suisse, en kronograf i en tunn guldboett som kan ha vilket namn/märke som helst på tavlan.
Ah tack, nä tänkte mest för att kunna spåra en sådan i framtiden hade varit kul att ha :)
 
Topp