• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Keramisk Bezel?

Är det viktigt/bättre med en keramisk bezel?

  • Nej, detta är bara ett sätt för märkena att skapa en ny hype och höja priserna!

    Röster: 30 32.6%
  • Ja, jag lever för keramiska bezel ringar!

    Röster: 62 67.4%

  • Totala väljare
    92

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Allt har sin tid!
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Sen klagar folk ändå på att rolex aldrig förändrar något eller kommer med något nytt. Alla blir inte alltid nöjda. Därför är det fint med alternativ... Gillar du inte keramik, köper du aluminium, gillar du inte aluminium köper du bakelit. ...Ja om man har råd att välja alltså. Annars blir det aluminium! Vilket inte är fel, absolut inte. Där kan man ju faktiskt välja mellan "nytt" eller åldrat utseende. Alla borde vara nöjda!
 

Capo

Omega
2-Faktor
Tror man gör fel i att ställa de olika "bezelerna" mot varandra. Dom har olika egenskaper och till syvende och sist bottnar det i personliga preferenser. Jag kan se skönheten i en urblekt gammal pepi-bezel lika mycket som en mörk keramisk dito som gnistrar livfullt beroende på hur ljuset träffar.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tror man gör fel i att ställa de olika "bezelerna" mot varandra. Dom har olika egenskaper och till syvende och sist bottnar det i personliga preferenser. Jag kan se skönheten i en urblekt gammal pepi-bezel lika mycket som en mörk keramisk dito som gnistrar livfullt beroende på hur ljuset träffar.

Absolut, man borde ha en av varje. :D
 

ScubaKing

Audemars
Ja.

Helt olika dimensioner.



Nej.

Länk från 11661x passar perfekt på 1661x.

120506-Green-1.jpg


Så man kan köpa en sub non date eller date från 80-90 talet (även 2000) och sedan komplettera med ovanstående länk, dock den i helstål? Jag föredrar verkligen denna länk framför den andra klassiska. Dock är jag mer inne på en äldre submariner före den med keramisk bezel. Ev även en GMT II
 

David

Bödeln
Så man kan köpa en sub non date eller date från 80-90 talet (även 2000) och sedan komplettera med ovanstående länk, dock den i helstål?

Kan inte garantera att det inte är skillnad i boett för tidiga exemplar utan solida ändlänkar och/eller bandhornshål, har aldrig provat om det passar, så köp en utan bandhornshål och med solida ändlänkar om du vill vara säker.
 

Kairo

Panerai
Så man kan be urmakaren byta 114060s inlägg mot ett matt Pelagos och det passar perfekt?
Det kan jag med säkerhet inte svara på. Du får fråga din lokala urmakare. Vad jag dock menade var att keramik kan anta andra utseenden än det de har hos SubC, och inte att man kan eller ska byta vridring på sin blingiga klocka. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Själva frågan är ju lite udda. Keramiska inlägg är såklart mer reptåliga är plast och stål, men jag ser det absolut inte som ett måste att en dykarklocka måste ha ett keramiskt inlägg.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Om den är "bättre"?

Nja, visst reptåligare och tåligare mot solblekning men tar ganska lång tid innan funktionsövertaget visar sig. Så mest hype skulle jag säga.

Är det viktigare?

Den frågan kan bara respektive person svara på då det är subjektivt om man gillar utseendet eller inte.

Jag röstade på att det är mest hype.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Det kan jag med säkerhet inte svara på. Du får fråga din lokala urmakare. Vad jag dock menade var att keramik kan anta andra utseenden än det de har hos SubC, och inte att man kan eller ska byta vridring på sin blingiga klocka. :)

Med tanke på att Pelagosen är 2mm större än subben lär det knappast fungera att byta. Men frågan var nog sarkastiskt ställd :)
 

Rivalen

Rolex
Nej inte sarkastiskt, jag vet inget om Pelagos. Jaså 2mm större. Ogillar man blänket, så hade en matt suttit.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tycker keramiska ringar är coola och ger en touch av lyx imho. Däremot gillar jag repa in mina klockor ordentligt och då är aluminium kanonmaterial.
 

Salle

Omega
Trodde aldrig att keramisk bezel var så hård tills jag råkade för nån dag sedan slå ner med full kraft med armen i hörnan på en brunslock. Safir glaset fick flera stora repor medan bezel var helt intakt.

20160416_205250.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Trodde aldrig att keramisk bezel var så hård tills jag råkade för nån dag sedan slå ner med full kraft med armen i hörnan på en brunslock. Safir glaset fick flera stora repor medan bezel var helt intakt.

20160416_205250.jpg
Lite cool faktiskt. Märkligt att inte glaset sprack istället för att repas.
 
Keramik är ett fantastiskt material. Jag är fortfarande tveksamt avvaktande till att tillverka hela boetter i keramik, men till just vridringsinlägg passar det ju perfekt. Repfritt och med bibehållen lyster i år efter år - alla som sett en 15 år gammal SMP med blekt och repigt aluminiuminsert inser nog hur skönt det är att slippa den utvecklingen med dagens keramikringar.

Sedan finns ju Liquidmetal, spjutspetsen i utvecklingen. Här kan vi tala om ett insert som byggts för att hålla years on end.

Vänligen
Forumets undersköterska

 
Finns inte det redan i form av Panerai Ceramic?

Jo, Omega gör redan boetter i keramik i Speedmaster-kollektionen, t.ex. DSOTM. Tanken är att det ska vara ett helt repfritt och slitstarkt alternativ. Det enda bekymret med keramik är att det inte är eftergivligt; där stålet deformeras är tanken att keramiken ska stå pall och inte påverkas av stötar och slag mot boetten. Men om det ändå gör det kan det bli så här (se bilder nedan), och det är inte direkt billigt att byta en keramikboett. Omega har ett högt förtroende för sina keramikboetter och detta måste vara mycket sällsynta undantag för de tre manufakturerna på bilderna nedan men ändå...keramik kan mycket väl vara framtiden (ungefär som kisel är det när det gäller komponentmaterial i urverk, och tänk er att kunna glömma allt vad repor och poleringar heter) men det är fortfarande ett relativt obeprövat material för boettillverkning.

Vänligen
Forumets undersköterska

chw5ued-jpg.126819


photo_4_38.jpg


panerai_image.3334623.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Jo, Omega gör redan boetter i keramik i Speedmaster-kollektionen, t.ex. DSOTM. Tanken är att det ska vara ett helt repfritt och slitstarkt alternativ. Det enda bekymret med keramik är att det inte är eftergivligt; där stålet deformeras är tanken att keramiken ska stå pall och inte påverkas av stötar och slag mot boetten. Men om det ändå gör det kan det bli så här (se bilder nedan), och det är inte direkt billigt att byta en keramikboett. Omega har ett högt förtroende för sina keramikboetter och detta måste vara mycket sällsynta undantag för de tre manufakturerna på bilderna nedan men ändå...keramik kan mycket väl vara framtiden (ungefär som kisel är det när det gäller komponentmaterial i urverk, och tänk er att kunna glömma allt vad repor och poleringar heter) men det är fortfarande ett relativt obeprövat material för boettillverkning.

Vänligen
Forumets undersköterska

chw5ued-jpg.126819


photo_4_38.jpg


panerai_image.3334623.jpg

Intressant. Tackar.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Bumpar igen då jag tycker keramiska vridringar är det bästa som hänt klockindustrin på senaste tid.
image.jpeg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar alla vridringar. Är klockan från bakelittiden är det ballt, är den från aluminiumtiden är det ballt (scratches & all). Nu skriver vi 2016 och vi borde rimligtvis vara i den keramiska tiden.

Folk har redan nämnt de flesta fördelarna med keramik men jag har en till; man kan få till ett helt annat djup i färgskalan med keramik, i vilket fall om jag jämför mina CW Tridents (keramiska) med aluinserts från Seiko & Omega. Rolex BLNR är fantastiskt fina att titta på med en svärta som verkligen _är_ svart, min röda Ward är verkligen rödvinsfärgad och skiftar i nyans beroende på solen styrka och vinkel från den mörkaste Amaronen till utspädd jordgubbssaft. Det hade aldrig hänt med aluminium och det är förtrollande vackert.
 
Topp