• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kidsens första klocka...

mikklos

Omega
2-Faktor
Ändå sedan jag köpte min Sea-dweller för snart 1 1/2 år sedan har barnen (en pojke och flicka på 5 år) varit fascinerade av den där tickande, självlysande tingesten som jag burit kring armleden.

Så - för några månader sedan bestämde jag mig för att hitta ett par dykarklockor som designmässigt låg hyggligt nära min, inte är för dyra, för stora och som tål lite stryk.

Efter lite research föll valet på Seiko SKX013.

Började med att köpa en från Titanesque på Tradera för att kolla in storleken. Köpte den andra här på forumet. Beställde sedan två plus två natos från Singluar straps. Klart kidsen också ska få byta band ibland.

I fredags morse var det änligen dags!

Två boxar med det hemliga materialet preppades kvällen innan
RPh9jej.jpg


Blått + grön-svart nato till grabben och rött + rosa till tjejen. (jo, jag önskar också att de inte var så stereotypa men ni vet hur det är...)
VIw2qfx.jpg


Blev blev så klart en jättesuccé! Vi firade med några wrist shots (dottern bytte genast till det rosa natot).
ztC6cDH.jpg


Och så med pappskys förlaga...
kGcmarm.jpg


Med extrabanden
DYfrSaz.jpg


Närbild av grön-svart nato. Den ser större ut på bilden än vad den upplevs på handleden i verkligheten.
fgqwIci.jpg


Närbild av röd nato
K6c3I1f.jpg


Allt som allt var det en stor succé. De har knappt velat ta dem av sig under hela helgen.

Nu återstår att se hur klokt det var att gå på automatisk i stället för quartz. Jag lär väl tröttna på att ställa om tiden för jämnan men jag tror ändå att ett par quartz-ur hade blivit liggandes i en låda efter några år.

Tack för titten!
 
Senast ändrad:

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Omtänksamt! Sött med matchande klockor! Pluspoäng till tjejen som verkade förstå bezeln direkt! Om de inte kan klockan än så är det ju ett bra tillfälle för dem att lära sig den.
 

mikklos

Omega
2-Faktor
Det där är ju en av de mysiga sidorna av föräldraskapet. Härligt! Mot badhuset!

Haha! Det var en del av planen. Två timmar senare var sambon (vi är ej gifta) iväg med dem till badhuset. Dottern ska enligt uppgift ha tittat på klockan var enda gång hon dök under vattnet. Me like.
 

JayJay

Rolex
Du är en COOL farsa. Min äldsta fyllde precis 4. Hon fick inte ngn klocka... men jag började precis planera för klockan som hon ska få när hon fyller 5 :happyhappy:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
...för några månader sedan bestämde jag mig för att hitta ett par dykarklockor ..

Vad trevligt! Blev alldeles varm invärtes...:)


...Blått + grön-svart nato till grabben och rött + rosa till tjejen. (jo, jag önskar också att de inte var så stereotypa men ni vet hur det är...)..


ztC6cDH.jpg

Ja det verkar helt omöjligt att undvika; har själv en "prinsessa" hemma just nu..;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag började leda in min äldsta son i fördärvet betydligt senare. Gav honom en Certina-kopia på min Breitling Aerospace i examenspresent när han gick ut gymnasiet. Helt nöjd tills för ett år sedan, då han upptäckte tjusningen med mekaniska klockor. Ett antal har passerat sen dess, bl a min IWC Mark XVI som jag bara inte kunde motstå när han skulle sälja den. Jag som var så nöjd med min Breitling (OWG?) sitter nu med IWC'n på armen, en dykare på gång och jag måste nog ha en kronograf också och en ...

Fan, jag skulle ha köpt en ny dator åt honom istället ... :)
 

Sond

Patek
Fin tråd. Om man kan prata om en familjetradition hos oss är det att kidsen ska få en klocka när de fyller 7. Ni vet, jag fick en då och min far fick en när han blev 7. PP skulle gråta av lycka över vår familj. Eller vänta... NOT

Tillbaka till verkligheten- Alltså köptes en klocka till dottern när det var dags för henne att fylla 7. Och det var omöjligt att få en henne att bära den. Alltså inte att hon hade något emot klockan. Det var bara det att hon aldrig brydde sig. Visst kunde jag vara där och stöta på eller påminna henne. Men till slut blev jag snarare provocerad av att hon aldrig kunde komma på att ta på sig den av egen kraft. Och då jag inte vill bli provocerad av vare sif ottern eller en klocka fick jag tagga ned. Och då blev klockan bara liggande.

En skillnad nu kan jag tänka mig är att när sonen kommer fylla 7 har han sett mg sitt med klockor på datorn så han är så att säga redan indoktrinerad på ett helt annat sätt. Så jag ser fram mot hans 7-årsdag då en klocka ska överlämna. Precis som jag och min far fick. PP here we comes..:)


(Då vissa har lite svårt för att läsa ironi i text ska jag tillägga att PP i vårt fall alltid stavas Seiko..;))
 

mikklos

Omega
2-Faktor
Låter som en väldigt fin tradition. I min släkt har vi inga sådana traditioner så jag försöker starta dem själv.

Sju är nog en jättebra ålder. Jag kunde bara inte hålla mig.
 

Jens

Greedo
Blev påmind av min äldsta dotter, som är 12, härom dagen. "Pappa, du har väl inte glömt att du lovat att jag ska få en fin klocka när jag fyller 18"!
Jävla ungar som lägger allt på minnet!
Jag har fyra barn så jag får väl börja skramla.
 
Topp