Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Kidsens första klocka...

Diskussion i 'Diskussion' startad av mikklos, 31 augusti 2013.

1. mikklos
    Trådstartare

mikklos Bonde

Från:
    Sickla
    Ändå sedan jag köpte min Sea-dweller för snart 1 1/2 år sedan har barnen (en pojke och flicka på 5 år) varit fascinerade av den där tickande, självlysande tingesten som jag burit kring armleden.

Så - för några månader sedan bestämde jag mig för att hitta ett par dykarklockor som designmässigt låg hyggligt nära min, inte är för dyra, för stora och som tål lite stryk.

Efter lite research föll valet på Seiko SKX013.

Började med att köpa en från Titanesque på Tradera för att kolla in storleken. Köpte den andra här på forumet. Beställde sedan två plus två natos från Singluar straps. Klart kidsen också ska få byta band ibland.

I fredags morse var det änligen dags!

Två boxar med det hemliga materialet preppades kvällen innan

Blått + grön-svart nato till grabben och rött + rosa till tjejen. (jo, jag önskar också att de inte var så stereotypa men ni vet hur det är...)

Blev blev så klart en jättesuccé! Vi firade med några wrist shots (dottern bytte genast till det rosa natot).

Och så med pappskys förlaga...

Med extrabanden

Närbild av grön-svart nato. Den ser större ut på bilden än vad den upplevs på handleden i verkligheten.

Närbild av röd nato

Allt som allt var det en stor succé. De har knappt velat ta dem av sig under hela helgen.

Nu återstår att se hur klokt det var att gå på automatisk i stället för quartz. Jag lär väl tröttna på att ställa om tiden för jämnan men jag tror ändå att ett par quartz-ur hade blivit liggandes i en låda efter några år.

Tack för titten!

Utforskaren, Selvedge13, Fixoflex och 31 andra gillar detta.
  2. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Coolt. Hoppas deras intresse håller i sig och att de behåller klockorna till vuxen ålder.

mikklos gillar detta.
  3. Bojke

Bojke Fjunis

Omtänksamt! Sött med matchande klockor! Pluspoäng till tjejen som verkade förstå bezeln direkt! Om de inte kan klockan än så är det ju ett bra tillfälle för dem att lära sig den.

Jesper Fredson och mikklos gillar detta.
  4. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Det där är ju en av de mysiga sidorna av föräldraskapet. Härligt! Mot badhuset!

mikklos gillar detta.
  5. mikklos
    Trådstartare

mikklos Bonde

Från:
    Sickla
    He he. Japp, jag har skolat dem väl!

6. mikklos
    Trådstartare

mikklos Bonde

Från:
    Sickla
    Haha! Det var en del av planen. Två timmar senare var sambon (vi är ej gifta) iväg med dem till badhuset. Dottern ska enligt uppgift ha tittat på klockan var enda gång hon dök under vattnet. Me like.

7. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Ser bra ut, ge en bra start på famlandet!

mikklos gillar detta.
  8. JayJay

JayJay Biskop

Du är en COOL farsa. Min äldsta fyllde precis 4. Hon fick inte ngn klocka... men jag började precis planera för klockan som hon ska få när hon fyller 5 :happyhappy:

mikklos gillar detta.
  9. freno

freno Bonde

Man kanske skulle införskaffa en klocka till det blivande barnet när det nu blir! Galet fint var det!

mikklos gillar detta.
  10. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Blir att köpa varsin Omega till systerdöttrarna samt brorsönerna när de får åldern inne.

Scaramanga gillar detta.
  11. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Så sjukt bra!! :)

mikklos gillar detta.
  12. Crowolf

Crowolf Guest

(((Yyyyyeeeaaayyy)))

mikklos gillar detta.
  13. mikklos
    Trådstartare

mikklos Bonde

Från:
    Sickla
    Kan du adoptera mig?

Jokkmokkswe gillar detta.
  14. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Riktigt fränt.
    Mina döttrar har 3-4 klockor var, dock inga automatare.

Får bli det framöver tror jag

mikklos och Jens gillar detta.
  15. Jens

Jens I'm only in It for the drugs!

Från:
    Mordor
    Min yngsta dotters gudfar har Sveriges/Europas fetaste samling av Certina-dykare.
    Hon fick denna av honom när hon döptes (till Tindra Certina)!

Camo00, Dammen, Simola och 5 andra gillar detta.
  16. Bojke

Bojke Fjunis

Missförstod jag, eller heter din dotter Certina i mellannamn? Häftigt om hon gör det!

Jens och Sond gillar detta.
  17. Ariste

Ariste Biskop

Från:
    Västerort
    Snyggt jobbat, mikklos...nu blev jag sugen på att köpa en midsize toolis till kidsen. :

Så cool.

Jens och mikklos gillar detta.
  18. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Vacker historia! Tycker du gjorde ett bra val, klockan klarar ju allt i från kojbyggen till poolbad! :)

19. Jens

Från:
    Mordor
    Hon heter Certina i andra namn!

Camo00 och Bojke gillar detta.
  20. mikklos
    Trådstartare

mikklos Bonde

Från:
    Sickla
    Yes. Men man lär få räkna med några smällar och kanske reparationer.

Undrar ju om fler här på forumet har erfarenhet av detta?

21. Amesoeurs

Amesoeurs Stadsbo

Från:
    Örebro
    Man ska börja tidigt! Riktigt kul!

mikklos gillar detta.
  22. PIC

PIC Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Riktigt fint!
    Min dotter är bara 1,5 så det får nog vänta ett litet tag innan hon får en egen.

mikklos gillar detta.
  23. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Helt underbar tråd. Som tidigare sagts, Samlande ska börja i tid :)

mikklos gillar detta.
  24. Kettil

Kettil Biskop

Vad trevligt! Blev alldeles varm invärtes...:)

Ja det verkar helt omöjligt att undvika; har själv en "prinsessa" hemma just nu..;)

mikklos gillar detta.
  25. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Jag började leda in min äldsta son i fördärvet betydligt senare. Gav honom en Certina-kopia på min Breitling Aerospace i examenspresent när han gick ut gymnasiet. Helt nöjd tills för ett år sedan, då han upptäckte tjusningen med mekaniska klockor. Ett antal har passerat sen dess, bl a min IWC Mark XVI som jag bara inte kunde motstå när han skulle sälja den. Jag som var så nöjd med min Breitling (OWG?) sitter nu med IWC'n på armen, en dykare på gång och jag måste nog ha en kronograf också och en ...

Fan, jag skulle ha köpt en ny dator åt honom istället ... :)

mikklos gillar detta.
  26. Sond

Sond Friends of KS

Fin tråd. Om man kan prata om en familjetradition hos oss är det att kidsen ska få en klocka när de fyller 7. Ni vet, jag fick en då och min far fick en när han blev 7. PP skulle gråta av lycka över vår familj. Eller vänta... NOT

Tillbaka till verkligheten- Alltså köptes en klocka till dottern när det var dags för henne att fylla 7. Och det var omöjligt att få en henne att bära den. Alltså inte att hon hade något emot klockan. Det var bara det att hon aldrig brydde sig. Visst kunde jag vara där och stöta på eller påminna henne. Men till slut blev jag snarare provocerad av att hon aldrig kunde komma på att ta på sig den av egen kraft. Och då jag inte vill bli provocerad av vare sif ottern eller en klocka fick jag tagga ned. Och då blev klockan bara liggande.

En skillnad nu kan jag tänka mig är att när sonen kommer fylla 7 har han sett mg sitt med klockor på datorn så han är så att säga redan indoktrinerad på ett helt annat sätt. Så jag ser fram mot hans 7-årsdag då en klocka ska överlämna. Precis som jag och min far fick. PP here we comes..:)

(Då vissa har lite svårt för att läsa ironi i text ska jag tillägga att PP i vårt fall alltid stavas Seiko..;))

mikklos gillar detta.
  27. mikklos
    Trådstartare

mikklos Bonde

Från:
    Sickla
    Låter som en väldigt fin tradition. I min släkt har vi inga sådana traditioner så jag försöker starta dem själv.

Sju är nog en jättebra ålder. Jag kunde bara inte hålla mig.

28. fredrikb

fredrikb Borgare

Kan bara hålla med!

Kettil gillar detta.
  29. Jens

Från:
    Mordor
    Blev påmind av min äldsta dotter, som är 12, härom dagen. "Pappa, du har väl inte glömt att du lovat att jag ska få en fin klocka när jag fyller 18"!
    Jävla ungar som lägger allt på minnet!
    Jag har fyra barn så jag får väl börja skramla.

Mårtenssons ur Brookfield