• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kinas mönstrade urtavlor

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Som tidigare avhandlats här på forumet (https://klocksnack.se/threads/kinesiska-klockor.27182/) är kinesiska klockor mer än bara billiga kopior. China har redan skrivit utförligt om historien och tillverkarna, så finns ingen anledning för mig att göra det här.

Jag tänker istället fokusera lite mer på en detalj som fascinerat mig med de kinesiska uren. Nämligen de, i mina ögon, väldigt trevliga urtavlorna som kan hittas på många av båda de nya och de gamla klockorna.

Det var tavlan på Beijing ZunJue som fick mig att börja intressera mig för Kina som klockland. Såg en bild i en wruw-tråd på WUS och skulle bara ha en. Efter mycket letande och lite Taobao-turer fick jag till slut tag på en.
2016-05-18 10.21.57-2.jpg

Kan titta på den här tavlan länge...

Fler av mina moderna klockor med mönstrade tavlor.
Beijing ZunDa
2016-07-01 08.27.07-1.jpg

Beijing Beihai
2016-07-08 13.19.19-1.jpg


Guangzhou
2016-05-14 10.48.26-2.jpg


Sen upptäckte jag också var denna tradition kom ifrån. Kinesiska tillverkare har gjort mönstrade tavlor sedan de började göra klockor.

En av de allra första kinesiska klockorna, WuYi
Wuyi.JPG
(från http://forums.watchuseek.com/f72/charming-textured-dials-china-1085376-5.html)

Har idag två vintage kineser med mönster, men kommer nog bli fler.
Baoshihua peacock
2016-07-04 11.25.16-1.jpg


Suzhou plommonblomma
2016-07-07 08.20.32-1.jpg


Beijing watch factory gör även andra typer av tavlor på sina mer high-endklockor, allt från brodyr till riktig cloisonné emalj.
JZF_2014-8501071.jpg


Även Maison Celadon (som samarbetar med Beijing) har detta som alternativ.
11351506_1451855451795719_1136333038_n.jpg



För fler exempel så rekommenderas WUS-tråden ovan. Lite fler exempel därifrån
Zho3.jpg

DDRHbW.jpg

tn_P1150345.JPG
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Ser härliga ut! Var ligger de prismässigt?
Tack. Som kanske framgår så gillar jag verkligen dem :)

Bwaf-klockorna ligger mellan 1500-4000kr. Dessa är från deras mellansektion, de har billigare och sedan ett antal bra mycket dyrare (tourbillons och dubbel-balanser samt ädla metaller)
En vintage kan man hitta för allt mellan 100-1000 kr. De ovan har nog snittat 500 (inkl avgift och frakt från Taobao-agent).
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Tack. Som kanske framgår så gillar jag verkligen dem :)

Bwaf-klockorna ligger mellan 1500-4000kr. Dessa är från deras mellansektion, de har billigare och sedan ett antal bra mycket dyrare (tourbillons och dubbel-balanser samt ädla metaller)
En vintage kan man hitta för allt mellan 100-1000 kr. De ovan har nog snittat 500 (inkl avgift och frakt från Taobao-agent).
Förstår jag! De ser riktigt trevliga ut! Hur är tidshållningen?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor

MarkoM

Omega
Ja, det är Taobao. Bara på kinesiska (man får använda Google translate eller chromes inbyggda översättning). Sen levererar de bara till Kina, så som svensk måste man använda en sk. Taobao-agent.
Jag skrev en guide på engelska på ett annat klockforum för ett tag sedan http://www.intlwatchleague.com/showthread.php?t=4598
Kanske gör en svensk version när tid finns.
Oj lite väl meckigt för mig ;) Om du ska beställa något mer därifrån så kan du väl tjoa lite via PM. Du kanske kan vara mellanhand till mig?
Mvh Marko
 

JayJay

Rolex
Kul trådstart @meijlinder . Har själv aldrig riktigt intresserat mig för kinesiska klockor... förens nu. Bilden på den där från Maison Celadon väckte mitt intresse. Läst på lite under dagen och blivit riktigt sugen. Mkt pengar för en kinesisk klocka (min egna högst subjektiva uppfattning) men verkar ändå vara förhållandevis prisvärd. Ska fortsätta grotta lite i detta.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Kul trådstart @meijlinder . Har själv aldrig riktigt intresserat mig för kinesiska klockor... förens nu. Bilden på den där från Maison Celadon väckte mitt intresse. Läst på lite under dagen och blivit riktigt sugen. Mkt pengar för en kinesisk klocka (min egna högst subjektiva uppfattning) men verkar ändå vara förhållandevis prisvärd. Ska fortsätta grotta lite i detta.
Kan definitivt hålla med om att det är lite mycket. De jag snackat med som har en säger att de håller hög kvalitet, men det är i princip en Beijing man får. Boetten är Bwaf, verket Bwaf, visarna Bwaf. Man får annan tavla och ett ytterligare lager kvalitetssäkring. Men gillar att de står för och är stolta över att allt är Kina-tillverkat. De samarbetar också med duktiga hantverkare för att göra broderade tavlor samt riktig cloisonné emaljering. Då sticker dock priset iväg ytterligare.
 

Buffi

Panerai
Oj lite väl meckigt för mig ;) Om du ska beställa något mer därifrån så kan du väl tjoa lite via PM. Du kanske kan vara mellanhand till mig?
Mvh Marko

Den referensen (verkar vara annan färg dock?) Verkar även finnas på aliexpress

https://m.aliexpress.com/item/32659565759.html#autostay

Rent generellt väldigt enkelt och billigt att köpa grejer från aliexpress som privatperson. Beställt allt från små grejer för några tior till ett mikroskop för 4000kr därifrån.
 
Topp