• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kinesiska fiskmåsar

vonhall

Rolex
Re: Sv: Kinesiska fiskmåsar

P-A skrev:
Går det att pressa priset om den inhandlas direkt i kina eller är det marginell skillnad?

skickat med telefonen.

Köpte min i Kina och det var inte helt enkelt att hitta den. Var i Peking och letade utan resultat. Var till slut tvungen att beställa ett exemplar från Shanghai via sidan taobao. Har för mig att priset låg mellan 17-1800 kr och att det inte gick att göra något på priset. Kanske att man kan hitta någon liten affär i Shanghai eller Hong kong och väl där göra något på priset?
Det finns två saker som verkar skilja mellan klockor köpta i Europa och Kina. I kina får man med en bakelitlåda som klockan ligger i och i Europa så får man klockan i en plåtburk. Sedan så har alla klockor jag sett inköpta i Kina haft 19 stenars urverk och de som är inköpta i Europa 21 stenar!

bcf7351e.jpg
 

frere

Audemars
2-Faktor
Blåser liv i den här gamla tråden! @Undersköterskan, har du fått någon fiskmås och vad tycker du i så fall om den? Jag är särskilt intresserad av synpunkter på verket och fullkomligt övertygad om att du är rätt man för detta!

Sedan ETA började minska tillgången på verk åt aktörer utanför swatch group har ju några småfabrikat gått över till sea-gullverk. Jag har hittills tyckt att de känns lite trista, inte minst med tanke på att man glatt hävdar att man använder "kinesiska ETA-kloner". Specifikationerna är rakt av kopierade från ETA-verk och vissa delar lär t o m vara utbytbara. Det är alltså väldigt lätt att associera till fynden på piratmarknaderna i Beijing.

Samtidigt är jag sugen på en kul mikrodykare...
 
papadok skrev:
Blåser liv i den här gamla tråden! @Undersköterskan, har du fått någon fiskmås och vad tycker du i så fall om den?

Jodå, kom i förra veckan. Fantastiskt fin liten sak. Den sitter på armen just nu, tänkte låta den hänga med över jul och nyår, så skriver jag några rader om den sedan. Felfri funktion och hygglig precision så här långt, och designen är ju riktigt läcker ! :)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul med nyförvärv! Ser fram emot utvärderingen. Kanske kan jag skriva några rader om något besläktat i februari.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Seagull 1963 har precis släppts i större storlek (42mm). Dessutom i lite olika varianter. Beställde precis den med "Cream dial". Blir att testa vilken av storlekarna jag gillar mest. Troligt är att någon av mina Seagulls hamnar på köp och sälj inom en snar framtid. Eller att jag kompromissar och behåller bägge :D
 

Bilagor

  • Seagull 1963 x3 42mm.jpg
    Seagull 1963 x3 42mm.jpg
    359.5 KB · Visningar: 500

kalle

Omega
M.L. skrev:
Seagull 1963 har precis släppts i större storlek (42mm). Dessutom i lite olika varianter. Beställde precis den med "Cream dial". Blir att testa vilken av storlekarna jag gillar mest. Troligt är att någon av mina Seagulls hamnar på köp och sälj inom en snar framtid. Eller att jag kompromissar och behåller bägge :D

Vad får man ge för en sådan där pjäs? :D
 

Guinness

Cartier
M.L. skrev:
Seagull 1963 har precis släppts i större storlek (42mm). Dessutom i lite olika varianter. Beställde precis den med "Cream dial". Blir att testa vilken av storlekarna jag gillar mest. Troligt är att någon av mina Seagulls hamnar på köp och sälj inom en snar framtid. Eller att jag kompromissar och behåller bägge :D

Vilken sida köper du via? Är sugen på en riktig kinersare, tycker de är snygga.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Guinness skrev:
Vilken sida köper du via? Är sugen på en riktig kinersare, tycker de är snygga.

Min 38 mm (kanske snart till salu?) köpte jag via: http://www.watchunique.com/1963-air-force.html
Fungerade alldeles utmärkt. Fick problem efter ett halvår med klockan, men fick en ny utan problem.

42mm-varianterna kan endast beställas via [email protected]. Han säljer också 38mm-varianten.
Läs mer på sista 10-15 sidorna på http://forums.watchuseek.com/f72/seagull-1963-reissue-available-seagull-hk-directly-420653.html

Värt att notera att 38mm-varianten finns i några olika versioner. Framför allt glas som skiljer sig åt. De ser lite olika ut från sidan.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hittade en bild på de tre 42mm-varianterna tillsammans.
Själv väntar jag ivrigt på att min ska anlända. Befinner sig just nu på flyg från Hong Kong.
 

Bilagor

  • 42mm Seagull 1963 x3.JPG
    42mm Seagull 1963 x3.JPG
    156.6 KB · Visningar: 1,582

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Kör en paketöppning lite i smyg i denna tråd.

Idag fick jag äntligen ett paket från Hong Kong :) Tyvärr blev det lite moms, 294 riksdaler :(

Svårt det här med att inte bara rycka upp paketet utan hämta mobilen och förbereda fotandet.

Lyxig box i papper?

Nix, innehöll ju faktiskt en riktig box i, ja nåt fusklädermaterial

Klocka i box!

Nu närmar sig det magiska ögonblicket :)

Tydligen nummer 3 i en serie på 50

Wristshot. Har inte tagit bort plasten på glaset.

Sida vid sida med lillebror.

Ungefär lika höga.

Bjuder på ytterligare ett handledsskott.

Nu blir det att leta upp lämpligt NATO (22mm) att förse klockan med.
 

Bilagor

  • SG1963 ems.jpg
    SG1963 ems.jpg
    88 KB · Visningar: 714
  • SG1963 papper.jpg
    SG1963 papper.jpg
    29.5 KB · Visningar: 708
  • SG1963 plast.jpg
    SG1963 plast.jpg
    49.7 KB · Visningar: 702
  • SG1963 box.jpg
    SG1963 box.jpg
    44.4 KB · Visningar: 714
  • SG1963 i box.jpg
    SG1963 i box.jpg
    52.2 KB · Visningar: 710
  • SG1963 inplastad.jpg
    SG1963 inplastad.jpg
    45.2 KB · Visningar: 704
  • SG1963 baksida.jpg
    SG1963 baksida.jpg
    263.5 KB · Visningar: 1,393
  • SG1963 ws.jpg
    SG1963 ws.jpg
    217.1 KB · Visningar: 729
  • SG1963 ws r.jpg
    SG1963 ws r.jpg
    255.3 KB · Visningar: 717
  • SG1963 jmf tavla.jpg
    SG1963 jmf tavla.jpg
    218.4 KB · Visningar: 1,143
  • SG1963 jmf sida.jpg
    SG1963 jmf sida.jpg
    109.4 KB · Visningar: 1,121

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Tackar. Jo, tavlan är jäkligt stor så den syns på handleden :cool:

Första 12 timmarna visar på att den saktar sig 1 sekund. Helt OK :)

Kan också glädja Singular att jag lagt en beställning bland annat på det honungsfärgade skinnatot samt ett sandfärgat dito. Tror det kommer att bli snyggt.

Petade på ett blått nato för dagen.

Bjuder på en till.
 

Bilagor

  • Seagull 1963 42mm BN.jpg
    Seagull 1963 42mm BN.jpg
    152.4 KB · Visningar: 629
  • Seagull 1963 42mm BlueNato.jpg
    Seagull 1963 42mm BlueNato.jpg
    258.9 KB · Visningar: 646

Guinness

Cartier
Grattis, den är snygg.

Du valde helt rätt färg också, de andra två varianterna hade inte samma stil.

Fan köpte nyss en klocka men börjar bli lite sugen på denna också. Inte lätt när det är mycket som lockar.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Asplund skrev:
Hur gick det med @undersköterskan fiskmås?
Skulle vara intressant att höra din synpunkt! :)
Magnlar skrev:
Det vill jag med... @undersköterskan
Jag tror att Undersköterskan blev förstummad av dess skönhet och inte riktigt återhämtat sig efter det så att han har kunnat komma med en rapport. :)

Guinness skrev:
Grattis, den är snygg.
Du valde helt rätt färg också, de andra två varianterna hade inte samma stil.
Fan köpte nyss en klocka men börjar bli lite sugen på denna också. Inte lätt när det är mycket som lockar.
Tackar. Håller med dig om val av tavla. Den är jäkligt läcker med "Cream dial" - det framgår inte riktigt på bilder men i verkligheten är den fantastisk! Är du ute efter 38mm eller 42mm?


Jag har också lovat Magnlar ett litet utlåtande om nyförvärvet. Efter ett dygn är jag mycket nöjd. Rent estetiskt kan jag nog iofs tycka att lillebror är något snyggare (mer doomat glas (å andra sidan hade nog storebror blivit för hög med mer doomat glas) och snyggare krona/kronografknappar). Dessutom är bakboetten på storebror mindre än tavlan vilket gör formen lite speciell (inget man egentligen märker när klockan sitter på armen). Men skillnaden är marginell, båda är fantastiskt vackra. Har länge letat efter en riktigt stor klocka med vitaktig tavla till ett rimligt pris (var nära att tom investera i en Gant Park Hill), och blev lyrisk när jag såg att Segullen skulle göras i en större variant. Så nu har jag en stor skitsnygg klocka. :)

Kvalitetsmässigt känns den mycket bra för prisklassen. Stabil känsla i krona och kronograffunktionen. Vad gäller det tekniska är det inte min paradgren, men är rätt så säker att det är samma urverk som i lillebror. Håller tiden bra än så länge - ligger just nu på +5 sekunder på drygt ett dygn.
 

vonhall

Rolex
Kul att den nu finns i en större variant! Men det ser nästan ut som de använder samma visare till bägge modellerna. Personligen så gillar jag att minutvisaren nästan går i kanten på klockan i den mindre varianten!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
vonhall skrev:
Kul att den nu finns i en större variant! Men det ser nästan ut som de använder samma visare till bägge modellerna. Personligen så gillar jag att minutvisaren nästan går i kanten på klockan i den mindre varianten!
Kan hålla med dig om att det är väldigt snyggt att minutvisaren går i kanten.
Det kan nog vara så att minutvisaren är samma, dock är timvisaren annorlunda. På lilla modellen är den smalare än minutvisaren, på större modellen är den mer traditionell (bredare än minutvisaren).
EDIT: Ser nu på dina bilder av din Seagull att bredden på timvisaren verkar vara olika på våra klockor.
 

vonhall

Rolex
M.L. skrev:
vonhall skrev:
Kul att den nu finns i en större variant! Men det ser nästan ut som de använder samma visare till bägge modellerna. Personligen så gillar jag att minutvisaren nästan går i kanten på klockan i den mindre varianten!
Kan hålla med dig om att det är väldigt snyggt att minutvisaren går i kanten.
Det kan nog vara så att minutvisaren är samma, dock är timvisaren annorlunda. På lilla modellen är den smalare än minutvisaren, på större modellen är den mer traditionell (bredare än minutvisaren).
EDIT: Ser nu på dina bilder av din Seagull att bredden på timvisaren verkar vara olika på våra klockor.

Hmm.. ja det var märkligt! Såg faktiskt inte det förrän du nämnde det! Skulle vara intressant att veta om det är någon tanke med att det verkar skilja mellan inhemska klockor och exportklockor! Eller så är det inte svårare än att det är kineser som tar det som finns till hands :lol:
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
LongCon skrev:
Grattis! Gillar looken!
Tackar! Jag är mycket nöjd och har nu bestämt mig för att det är den "lilla" som får lämna.

Testar nya kläder (honungsfärgat skinnato från Singular) på den "stora".
Ser mycket bra ut :D

Ett armband som smög med i beställningen testas också.

Kommer att få in ett gäng NATO-band under veckan. Tror många av dem kommer att bli kanon :cool:
 

Bilagor

  • SG1963skinnato.jpg
    SG1963skinnato.jpg
    247.1 KB · Visningar: 5,401

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nytt band! Samma gamla dåliga fotoskills!
 

Bilagor

  • SG1963 [grey-blue].jpg
    SG1963 [grey-blue].jpg
    229.4 KB · Visningar: 1,486

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Två nya band kom idag. Snygga! Fan, nu kommer jag ju att ha alldeles för många valmöjligheter. Beslutsångest :D
 

Bilagor

  • SG1963 NATOx2.jpg
    SG1963 NATOx2.jpg
    62.3 KB · Visningar: 383
C

China

Guest
Bojke skrev:
Någon som har några tankar om denna: http://www.usseagull.com/EnProductShow. ... =98&ID=141 ?

Är det bra kvalité eller borde man i stället satsa på Seiko eller Orient?

Jag skulle nog påstå att Dragon King sopar mattan med både Seiko och Orient i den här prisklassen, och ger betydligt dyrare Schweizare en match. Verken är handplockade och är i minst samma klass som ETA 2824-2 top grade. Min enda reservation är att lumen är i något sämre klass, och egentligen så är väl modellen inte att betrakta som ett dykarur med sin klassning på 20 ATM. Bortsett från det så handlar det om kvalité för kaffepengar, Seagull brukar som regel leverera långt över sin prisklass, och den här modellen är inget undantag. Funderar du på ett köp så slå till, det är en limiterad utgåva och det finns inte så många ex kvar.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Fortsätter att bildbomba denna tråd. Nytt NATO!
 

Bilagor

  • SG1963natogbr.jpg
    SG1963natogbr.jpg
    263.8 KB · Visningar: 2,276
Topp