• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kinesiska klockor

carlanton

Audemars
Hur funkar patent i Kina? De är väl det land som är sämst i världen på att skydda patent och varumärken från andra länder, men hur ser det ut med inhemska patent? Har till och med hört talas om folk som inte vill söka patent i Europa för att det finns så många kinesiska företag som bara går igenom utländska patentansökningar för att hitta grejer att kopiera. Är det lika mycket anarki i den inhemska tekniksektorn eller löser det sig genom att de stora aktörerna är statliga?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Polaren köpte för ett halvår sedan en klocka eftersom jag var klockintresserad.
Han slog till på en Skagen som han gillade och nyligen så fick han för sig att köpa en riktig klocka!
Så efter lite snack så bestämde han sig för en Sea-Gull M171s som nu är på väg hem till honom!
Verkar vara en grym klocka även fast jag är ganska mycket emot kinesiskt.
Ska bli att se! Vart nästan själv sugen på en sån där reissue 1963 modell :p
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Efter att ha läst infon som stod i originaltexten kikat runt på hemsidan så slog min taskiga impulskontroll in och jag beställde en klocka med Jade markeringar på tavlan. Tyvärr fungerade inte betalningen, eller tyvärr och tyvärr.. Nu när första förälskningen släppt tvekar jag lite... Men under två dagar var jag och försökte betala en klocka. Är det någon mer på forumet som försökt beställa. Eller som har något tips på hur man får det att funka. Verkade som att "certified by visa" grejen var det som gjorde att det inte fungerade. Är fortfarande lite sugen men kanske på någon lite billigare modell.
 
C

China

Guest
Efter att ha läst infon som stod i originaltexten kikat runt på hemsidan så slog min taskiga impulskontroll in och jag beställde en klocka med Jade markeringar på tavlan. Tyvärr fungerade inte betalningen, eller tyvärr och tyvärr.. Nu när första förälskningen släppt tvekar jag lite... Men under två dagar var jag och försökte betala en klocka. Är det någon mer på forumet som försökt beställa. Eller som har något tips på hur man får det att funka. Verkade som att "certified by visa" grejen var det som gjorde att det inte fungerade. Är fortfarande lite sugen men kanske på någon lite billigare modell.

Ingen aning om hur betalnings rutinerna fungerar, men har du kontaktat Chinese Timekeeper? Jag har själv inte beställt någon klocka från dem, men har bekanta som gjort affärer utan några problem.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Nej jag höll på fredag och helg (förra veckan) och sen svalnade intresset när det inte funkade men nu börjar det gnaga lite igen.. Ska dra ett mail imorgon och höra
 
C

China

Guest
Nej jag höll på fredag och helg (förra veckan) och sen svalnade intresset när det inte funkade men nu börjar det gnaga lite igen.. Ska dra ett mail imorgon och höra

Ja, det är ju trist när det inte fungerar. Men gör ett nytt försök så kanske det ordnar sig.:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
CTK hade coola klockor!
Verkligen nytänkande design, inte ofta man ser det nu tycker jag!
Gillar dom verkligen! Men ganska skapliga priser på dom...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Efter att ha läst infon som stod i originaltexten kikat runt på hemsidan så slog min taskiga impulskontroll in och jag beställde en klocka med Jade markeringar på tavlan. Tyvärr fungerade inte betalningen, eller tyvärr och tyvärr.. Nu när första förälskningen släppt tvekar jag lite... Men under två dagar var jag och försökte betala en klocka. Är det någon mer på forumet som försökt beställa. Eller som har något tips på hur man får det att funka. Verkade som att "certified by visa" grejen var det som gjorde att det inte fungerade. Är fortfarande lite sugen men kanske på någon lite billigare modell.


Det kan vara att din bank inte släpper igenom betalningen, om du ringer banken och säger att det kommer att dras pengar från typ det och det företaget så brukar det fungera. Hade problem med aliexpress i början av samma anledning.

Brukar ibland vara lättare att få ett kreditkort än ett vanligt bankkort att fungera.
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Mycket bra info. Är själv väldigt förtjust i de kinesiska klockorna. Både nya från BWAF och Sea-Gull men även lite vintage kineser (får ta dem en annan gång).
Tycker denna tråd kan behöva lite fler bilder på de mer vanliga Beijing-uren. Har 3 själv, som 2 köpts via säljannonser, men ZunJuen är handlad direkt från Taobao.

Beijing Beihai 50th Anniversary LE (38mm manuell):
20150506_141321.jpg

11084891_710115539111504_572170177_n.jpg



Beijing ZunDa (40mm automat):
IMG_20150420_141653.jpg


Beijing ZunJue (40mm manuell):
20140812_091117.jpg

20140812_090011.jpg

20141106_100444.jpg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Wow, vilket hästjobb du har gjort med detta väldigt intressanta inlägg!
Stort tack för att du delar med dig utav din kunskap.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag har nu ägt en Shanghai i snart två månader, här kommer lite tankar.
Klockan känns rätt gedigen för en klocka under tusenlappen men såhär i efterhand skulle jag nog gärna slippa rosén runt om klockan, tycker det drar ner utseendet till en viss del.

Jag älskar dock hur de har lagt till två tryckknappar istället för en extra krona. Dock kan kronan i sig vara lite svår att dra ut, men med en nagel så löser detta sig rätt lätt.

Det jag gillar minst med klockan är skruvarna på bandhornen, ett taffligt försök att försöka få den att verka mer exklusiv.. Försökte skruva på dem första gången när jag skulle byta bandet och du upptäckte jag att de bara vara där för estetiken.

Jag fick dock ett extra armband hem med klockan, ett exakt likadant som det som satt på klockan men utan loggan. Banden har ej använts då de luktar så starkt att man troligen kan få ett antal billiga fyllor på dem..

Förutom allt det så är jag väldigt nöjd med den, förväntade mig inte så mycket klocka för så lite pengar.

Just nu testar jag gången, men jag har inte upptäckt någon märkbar tidsavviklse hittills!

Ska sätta på ett vettigt band på den när jag hittar något passande :)
DSC_1896.JPG
 
Jag har nu ägt en Shanghai i snart två månader, här kommer lite tankar.
Klockan känns rätt gedigen för en klocka under tusenlappen men såhär i efterhand skulle jag nog gärna slippa rosén runt om klockan, tycker det drar ner utseendet till en viss del.

Jag älskar dock hur de har lagt till två tryckknappar istället för en extra krona. Dock kan kronan i sig vara lite svår att dra ut, men med en nagel så löser detta sig rätt lätt.

Det jag gillar minst med klockan är skruvarna på bandhornen, ett taffligt försök att försöka få den att verka mer exklusiv.. Försökte skruva på dem första gången när jag skulle byta bandet och du upptäckte jag att de bara vara där för estetiken.

Jag fick dock ett extra armband hem med klockan, ett exakt likadant som det som satt på klockan men utan loggan. Banden har ej använts då de luktar så starkt att man troligen kan få ett antal billiga fyllor på dem..

Förutom allt det så är jag väldigt nöjd med den, förväntade mig inte så mycket klocka för så lite pengar.

Just nu testar jag gången, men jag har inte upptäckt någon märkbar tidsavviklse hittills!

Ska sätta på ett vettigt band på den när jag hittar något passande :)
DSC_1896.JPG
Var handlade du?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Tackar, där har jag inte provat. Får nog testa.
Ingen orsak!
För mig gick det bra, de saker som kostar några hundralappar och uppåt skickas alltid med tracking id och det finns ett skyddsnät hos dem om något skulle vara fel på varan liknande PayPals lösning.

För mig fungerade det bra när jag vid ett tidigare tillfälle fick en trasig vara så jag kan rekommendera att handla därifrån!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Mycket bra info. Är själv väldigt förtjust i de kinesiska klockorna. Både nya från BWAF och Sea-Gull men även lite vintage kineser (får ta dem en annan gång).
Tycker denna tråd kan behöva lite fler bilder på de mer vanliga Beijing-uren. Har 3 själv, som 2 köpts via säljannonser, men ZunJuen är handlad direkt från Taobao.

Beijing Beihai 50th Anniversary LE (38mm manuell):
20150506_141321.jpg

11084891_710115539111504_572170177_n.jpg



Beijing ZunDa (40mm automat):
IMG_20150420_141653.jpg


Beijing ZunJue (40mm manuell):
20140812_091117.jpg

20140812_090011.jpg

20141106_100444.jpg

Diggade rulltårtan runt sub-dial!
 

SdV

Omega
Hade en Eyki Overfly som jag köpte på dx.com. Den kostade 105kr inklusive frakt (rekommendrat brev).
Den höll i ungefär 9 månader, sen slängde jag den och fick pengarna tillbaka :D Kanske var det bara batteriet som var slut men de verkade inte bry sig och inte jag heller eftersom jag fick pengarna åter.

Kvalitetskänslan var helt ok för en klocka som kostar som en öl på krogen.

http://www.ladda-upp.se/bilder/fwcutyctnlnjn/

b161729.jpg
 

6r15c

Omega
Tack @China för dina fina inlägg. Antar att det är en ögonöppnare för många. Av att dömma ifrån kommentarerna.
De har en egen design språk som vi behöver vänja oss vid. Livet kan bli lite mer spännande med en drake utsnidad ur guld. ;)

Mycket prat om Tourbillon och de har troligtvis sålt en himla massa av ST-8000 calibrar men man ser dem inte så ofta.. Kanske de inte går igenom det vanliga ur-bruset?
Men här är en av mina..
OI000068~2.jpg
 

_jonte

Patek
Tack @China för dina fina inlägg. Antar att det är en ögonöppnare för många. Av att dömma ifrån kommentarerna.
De har en egen design språk som vi behöver vänja oss vid. Livet kan bli lite mer spännande med en drake utsnidad ur guld. ;)

Mycket prat om Tourbillon och de har troligtvis sålt en himla massa av ST-8000 calibrar men man ser dem inte så ofta.. Kanske de inte går igenom det vanliga ur-bruset?
Men här är en av mina..
OI000068~2.jpg
Coolt med tourbillon! Vad är detta för nån du har? Får erkänna jag funderat på att köpa en tourbillon-kines ett tag... @China kanske har tips på en prisvärd?
Följdfråga; vad får man hosta upp för en gyro-tourbillon?
 

6r15c

Omega
Coolt med tourbillon! Vad är detta för nån du har? Får erkänna jag funderat på att köpa en tourbillon-kines ett tag... @China kanske har tips på en prisvärd?
Följdfråga; vad får man hosta upp för en gyro-tourbillon?

Här hittar ni all info:
https://docs.google.com/a/bujin.se/...sjFEoRbrtaNDTLTnUqYze16chdTHak/htmlview#gid=0

Gyro är att ta i.. Kanske carousel/flying kan det vara.. Har aldrig lärt mig skilja på dem.. Kanske någon kan förklara skillnaden på carousel/flying Tourbillon?
 
Senast ändrad:
Topp