• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

D

Deleted member 5780

Guest
Haha tack för det! Förklarar varför jag får upp massa kvinnliga plagg när jag söker ibland.. :)



Finns det något som täcker hela halsen? Rockarna på SuitSupply har kragar som är sjalformade, fäller folk upp dem alltså? Finns en modell från Burberry för rätt liknande pris, ser rätt snygg ut:
img-thing
Det du söker kallas "halsduk" ;)
Men det finns ju en hel del mer praktiska varianter på rockar med högre knäppning, hybridlösningar med quiltat innerfoder som går upp lite i halsen etc. Jag har en sån från Boss.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Haha tack för det! Förklarar varför jag får upp massa kvinnliga plagg när jag söker ibland.. :)



Finns det något som täcker hela halsen? Rockarna på SuitSupply har kragar som är sjalformade, fäller folk upp dem alltså? Finns en modell från Burberry för rätt liknande pris, ser rätt snygg ut:
img-thing
Vet i tusan. Investera i en härlig halsduk. En smällröd skulle passa fint till den beiga.

Edit: tvåa på bollen.
 

stigge

Omega
2-Faktor
På jakt efter en ny rock:)
Någon med erfarenhet kring foder vs utan foder? T ex någon skillnad i slitage och annat av intresse.
Med foder menar jag det tunna viscos (kanske andra material oxå) tyget som finns på insidan.
 

Calfen

Panerai
På jakt efter en ny rock:)
Någon med erfarenhet kring foder vs utan foder? T ex någon skillnad i slitage och annat av intresse.
Med foder menar jag det tunna viscos (kanske andra material oxå) tyget som finns på insidan.

Har alltid uppskattat "paul and friends" rockar och när det är kallt kan jag rekommendera en tunn dunväst gärna med primaloft under rocken.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
På jakt efter en ny rock:)
Någon med erfarenhet kring foder vs utan foder? T ex någon skillnad i slitage och annat av intresse.
Med foder menar jag det tunna viscos (kanske andra material oxå) tyget som finns på insidan.

Skulle inte rekommendera en rock helt utan foder, om du inte gillar att dina tröjor och kavajer korvar sig i ärmarna. I min Lardini har jag foder över axlarna och ärmarna, det är vad jag tycker är minimum för ett snyggt och rent fall. Generellt... Min duffel från Gloverall har inte foder i ärmarna men i rygg, den klarar av att inte ha foder i ärmarna då det är större omkrets i ärmarna i den kontra rocken från italienska Lardini... Det mesta RTW du hittar i butik är däremot smalare i passform och därför skulle jag rekommendera att du väljer en fodrad.

Sedan är det så klart fall till fall. Och egen smak.
 

DrDre

Patek
Haha tack för det! Förklarar varför jag får upp massa kvinnliga plagg när jag söker ibland.. :)



Finns det något som täcker hela halsen? Rockarna på SuitSupply har kragar som är sjalformade, fäller folk upp dem alltså? Finns en modell från Burberry för rätt liknande pris, ser rätt snygg ut:
img-thing

En traditionell Gloverall duffel kanske? Den går ända upp i halsen och har en ytterligare flärp. Supertidlös.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Skulle inte rekommendera en rock helt utan foder, om du inte gillar att dina tröjor och kavajer korvar sig i ärmarna. I min Lardini har jag foder över axlarna och ärmarna, det är vad jag tycker är minimum för ett snyggt och rent fall. Generellt... Min duffel från Gloverall har inte foder i ärmarna men i rygg, den klarar av att inte ha foder i ärmarna då det är större omkrets i ärmarna i den kontra rocken från italienska Lardini... Det mesta RTW du hittar i butik är däremot smalare i passform och därför skulle jag rekommendera att du väljer en fodrad.

Sedan är det så klart fall till fall. Och egen smak.
Var kanske lite otydlig. Med ofodrad så tänkte jag mer på nedre delen, mao (som du skriver) foder i axlar och armar är en självklarhet.
Någon praktiskt nytta med foder på nedre delen, påverkar fodret även fallet där?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Var kanske lite otydlig. Med ofodrad så tänkte jag mer på nedre delen, mao (som du skriver) foder i axlar och armar är en självklarhet.
Någon praktiskt nytta med foder på nedre delen, påverkar fodret även fallet där?

Faller snyggt och håller sig på plats istället för att fastna i rygg/byxa dvs samma princip som i axlar och ärmar. Händer ibland att min Lardini "fastnar" vid midjan när jag går vilket inte händer med en fodrad som har mer glid. Dock ingen dealbreaker!
 

stigge

Omega
2-Faktor
Faller snyggt och håller sig på plats istället för att fastna i rygg/byxa dvs samma princip som i axlar och ärmar. Händer ibland att min Lardini "fastnar" vid midjan när jag går vilket inte händer med en fodrad som har mer glid. Dock ingen dealbreaker!

Två möjliga modeller från OJ
Med foder
https://www.oscarjacobson.com/sv/artikel/savile_row_coat
Utan foder
https://www.oscarjacobson.com/sv/artikel/snyder_coat_70669894

Haka inte upp er på att det är svarta. Mer foder vs utan foder (har även lite olika passform)
 
Topp