• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Camo00

Patek
Jag hade nog undvikit det. Finns det någon anledning till att du inte tar en vanlig skjorta?

Rent etikettsmässigt så finns det väl inget som säger att man inte får, det vill säga du klär inte ner formalitetsgraden på kostymen. I övrigt har jag svårt att tänka mig att det skulle bli snyggare med en smokingskjorta jämfört med en vanlig skjorta till kostym, men har du någon tanke bakom och du känner att det är "du" så kör på!

Tanken bakom är väl typ tvärtom, gillar smokinglooken, har en schysst skjorta och har blivit rätt bra på att knyta fluga, men äger ingen smoking som passar... :)

Högst informell tillställning hemma hos vänner, så det var mest en allmän fråga, då jag hittade kombon svart kostym/smokingskjorta i garderoben.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Upplever OJ som a) kortare och b) snävare i samma storlek. Tycker nog också att OJ har en boxigare passform (i vart fall de slim fits jag provat)

Tänk på att OJ finns i olika passformer.
Modeller som börjar på:
E=slim fit och kortare
F=mer tts men fortfarande slim
J="klassisk" fit (vad nu klassisk innebär....)
Modellnamn gäller kostymer/kavajer.
 

kalufsen

Panerai
Tycker det är konstigt att du ändå kan få ett par Stoffa MTM för det priset medans Marcus tar 3k för att par RTW Eidos. Nu räknar väl jag Eidos som ett relativt premiummärke men ser Stoffa som snäppet vassare.
Svårt det där. RTW vs MTM - Inga direkta kostnader, allt görs på beställning. Isaia är en välrenommerad leverantör, de skapar Eidos vilket direkt innebär Premium.

Vidare är Stoffa relativt nya på marknaden och priset kanske är satt därefter? Sen ska man komma ihåg att du jämför en Ull byxa mot en Bomullsbyxa vilket är en enorm skillnad. Stoffas ull börjar på över 300 tror jag beroende på kvalité

Dock är det riktigt bra grejer - Agyesh kommer tidigare från Isaia som director of development så han kan sin grej och har förmodligen ett enormt nätverk.
 

Fredig

Cartier
Svårt det där. RTW vs MTM - Inga direkta kostnader, allt görs på beställning. Isaia är en välrenommerad leverantör, de skapar Eidos vilket direkt innebär Premium.

Vidare är Stoffa relativt nya på marknaden och priset kanske är satt därefter? Sen ska man komma ihåg att du jämför en Ull byxa mot en Bomullsbyxa vilket är en enorm skillnad. Stoffas ull börjar på över 300 tror jag beroende på kvalité

Dock är det riktigt bra grejer - Agyesh kommer tidigare från Isaia som director of development så han kan sin grej och har förmodligen ett enormt nätverk.

Kanske tog en dålig jämförelse då det handlar om olika tyger plus att båda märkena går tillbaka till ISIA. Men ändå väldigt kul att Marcus valt att sälja dessa märken här i Skandinavien. Kommer ihåg första gången jag läste om ISIA, vilka priser tyckte man då... :p
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tycker det är konstigt att du ändå kan få ett par Stoffa MTM för det priset medans Marcus tar 3k för att par RTW Eidos. Nu räknar väl jag Eidos som ett relativt premiummärke men ser Stoffa som snäppet vassare.
Nu vet jag inte hur byxor från Stoffa är men när det kommer till jackor så levererar det riktigt bra och prisvärda grejer. Kan kanske inte säga att de är billiga men sett till jämförbara så får man mycket för pengarna och en jacka som är MTM.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag snubblade på köpknappen. Eidos Work Shirt.

IMG_7573.PNG


www.marcusmalmborg.com - Fortfarande några timmar kvar på hans clearance sale.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Som en del av mitt nyårsfirande råkade jag åka igenom isen och doppade därmed mina Carpincho handskar i sjön. De var lite stela imorse och har inte riktigt den mjukheten som de hade innan, de blev mjukna efter några minuters användning, dock är de inte riktigt lika mjuka längre.

Är det något jag borde oroa mig över?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Kunde inte hålla mig borta och klickade hem den här, har redan den mörkblå och den är magisk. Nu måste jag spara mig så jag har lite pengar kvar till SS...
1476184976418_1.jpg
Den är riktigt bra! Kul.

Jag packade precis upp ett gäng byxor från Eidos, som sitter precis som jag vill. Midjan är helt fantastisk på deras model Nonno.
 

Oew

Rolex
Fuck me - fick äntligen tummen ur och tänkte lägga en beställning på en marinblå.
För sent.
Man ska aldrig vänta! Inte samma modell men den här finns på Bloomingdales för en bra peng
http://www1.bloomingdales.com/shop/...eDesc=RR-CMIO-RT-POC|RR-CMIO|prodrec_pdpza|RR
9190588_fpx.tif

Den är riktigt bra! Kul.

Jag packade precis upp ett gäng byxor från Eidos, som sitter precis som jag vill. Midjan är helt fantastisk på deras model Nonno.
Hittade dessa byxor på Bloomingdales men tror inte de kommer passa tyvärr, hade nog behövt en 32 så de kommer över låren sen får man sy in midjan som vanligt. Men ifall någon annan har mindre/större så är dessa grymma och till riktigt bra pris
8960416_fpx.tif

http://www1.bloomingdales.com/shop/product/eidos-peyote-5-pocket-slim-fit-trousers-100-bloomingdales-exclusive?ID=1572804&CategoryID=3864&LinkType=prodrec_pdpzb&choiceId=@H6@Customers Who Viewed This Also%
20Viewed$&RecProdZonePos=prodrec-2&RecProdZoneDesc=RR-CMIO-RT-POC%7CRR-CMIO%7Cprodrec_pdpzb%7CRR
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Man ska aldrig vänta! Inte samma modell men den här finns på Bloomingdales för en bra peng
http://www1.bloomingdales.com/shop/product/eidos-mouline-crew-neck-sweater?ID=1773036&CategoryID=3864&LinkType=prodrec_pdpza&choiceId=@H6@Customers Also Viewed$&RecProdZonePos=prodrec-1&RecProdZoneDesc=RR-CMIO-RT-POC|RR-CMIO|prodrec_pdpza|RR
9190588_fpx.tif


Hittade dessa byxor på Bloomingdales men tror inte de kommer passa tyvärr, hade nog behövt en 32 så de kommer över låren sen får man sy in midjan som vanligt. Men ifall någon annan har mindre/större så är dessa grymma och till riktigt bra pris
8960416_fpx.tif

http://www1.bloomingdales.com/shop/product/eidos-peyote-5-pocket-slim-fit-trousers-100-bloomingdales-exclusive?ID=1572804&CategoryID=3864&LinkType=prodrec_pdpzb&choiceId=@H6@Customers Who Viewed This Also%
20Viewed$&RecProdZonePos=prodrec-2&RecProdZoneDesc=RR-CMIO-RT-POC%7CRR-CMIO%7Cprodrec_pdpzb%7CRR
Då har du hittat rätt med Nonno & den finns fortfarande i bra storlekar hos Mr.Porter, till pangpris.

Storlek 32 sitter bra på mig & jag är som referens strl 52 i Eidos Sal & överlag strl 34.

https://www.mrporter.com/en-se/mens/eidos/nonno-cotton-and-linen-blend-chinos/747172?ppv=2
 
  • Like
Reactions: Oew

Fredig

Cartier
Man ska aldrig vänta! Inte samma modell men den här finns på Bloomingdales för en bra peng
http://www1.bloomingdales.com/shop/product/eidos-mouline-crew-neck-sweater?ID=1773036&CategoryID=3864&LinkType=prodrec_pdpza&choiceId=@H6@Customers Also Viewed$&RecProdZonePos=prodrec-1&RecProdZoneDesc=RR-CMIO-RT-POC|RR-CMIO|prodrec_pdpza|RR
9190588_fpx.tif


Hittade dessa byxor på Bloomingdales men tror inte de kommer passa tyvärr, hade nog behövt en 32 så de kommer över låren sen får man sy in midjan som vanligt. Men ifall någon annan har mindre/större så är dessa grymma och till riktigt bra pris
8960416_fpx.tif

http://www1.bloomingdales.com/shop/product/eidos-peyote-5-pocket-slim-fit-trousers-100-bloomingdales-exclusive?ID=1572804&CategoryID=3864&LinkType=prodrec_pdpzb&choiceId=@H6@Customers Who Viewed This Also%
20Viewed$&RecProdZonePos=prodrec-2&RecProdZoneDesc=RR-CMIO-RT-POC%7CRR-CMIO%7Cprodrec_pdpzb%7CRR
Bloomingdales skickar från USA eller? Har aldrig ens kollat dem eller NoManWalksAlone pga dessa tullavgifter. :(
 

Fredig

Cartier
Vet du hur storlekarna är?
Står tts och modellen är 190cm och drar en 48 på bilden. Känns ju nästan då som det är stora.
Med polotröja så menade jag rollneck... sorry för det! Men storlekarna på de polotröjorna du pratar om är nog liiiite stora i storleken. Den ser ut att sitta perfekt på Svante så förbered dig på längre armar. :)
 

Harley

Omega

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Dags för mig att köpa min första "ordentliga" väska. Har fastnat för Mulberry Elkington, har dock lite problem med att välja rätt färg - ljus- eller mörkbrun?
Har frågat lite om dem runt om mig och det verkar som att majoriteten föredrar den ljusa. Vad tycker ni?

Fördelen med den ljusa är ju att lädret är mer "levande", dels på grund av dess lyster, men även för att den åldras på ett finare sätt (patina) jämfört med mörkare skinn. Är dock lite rädd för att den kan bli smutsig, eller att vattenfläckar (regn) kan uppstå. Har å andra sidan aldrig ägt en läderväska förr, så jag vet inte om skinnet verkligen är så känsligt.

Har tyvärr inga egentagna bilder, men jag hoppas att dessa från "Interwebz" kan vara till hjälp.
mulberry-tan-elkington-satchel-product-2-10115424-246773767.jpeg Mulberry-Elkington-Leather-Briefcase-7.jpeg
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Dags för mig att köpa min första "ordentliga" väska. Har fastnat för Mulberry Elkington, har dock lite problem med att välja rätt färg - ljus- eller mörkbrun?
Har frågat lite om dem runt om mig och det verkar som att majoriteten föredrar den ljusa. Vad tycker ni?

Fördelen med den ljusa är ju att lädret är mer "levande", dels på grund av dess lyster, men även för att den åldras på ett finare sätt (patina) jämfört med mörkare skinn. Är dock lite rädd för att den kan bli smutsig, eller att vattenfläckar (regn) kan uppstå. Har å andra sidan aldrig ägt en läderväska förr, så jag vet inte om skinnet verkligen är så känsligt.

Har tyvärr inga egentagna bilder, men jag hoppas att dessa från "Interwebz" kan vara till hjälp.
mulberry-tan-elkington-satchel-product-2-10115424-246773767.jpeg Mulberry-Elkington-Leather-Briefcase-7.jpeg
Ta ljus!
 

Zingo

Rolex
Dags för mig att köpa min första "ordentliga" väska. Har fastnat för Mulberry Elkington, har dock lite problem med att välja rätt färg - ljus- eller mörkbrun?
Har frågat lite om dem runt om mig och det verkar som att majoriteten föredrar den ljusa. Vad tycker ni?

Fördelen med den ljusa är ju att lädret är mer "levande", dels på grund av dess lyster, men även för att den åldras på ett finare sätt (patina) jämfört med mörkare skinn. Är dock lite rädd för att den kan bli smutsig, eller att vattenfläckar (regn) kan uppstå. Har å andra sidan aldrig ägt en läderväska förr, så jag vet inte om skinnet verkligen är så känsligt.

Har tyvärr inga egentagna bilder, men jag hoppas att dessa från "Interwebz" kan vara till hjälp.
mulberry-tan-elkington-satchel-product-2-10115424-246773767.jpeg Mulberry-Elkington-Leather-Briefcase-7.jpeg
Använder du mest ljusa eller mörka skor?
 
Topp