• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Jakob95

Omega
Hej på er!

Jag har hittat ett intressant jobb som jag ska skicka in en ansökan till. Det är faktiskt som säljare i en klockbutik.

Det undrar nu är om jag kan klä mig på följande vis vid en eventuell intervju. Som ni ser på bilden så bär jag en marinblå kavaj, en ljusblå skjorta (den ser dock nästan vit ut i det starka ljuset)samt en grön, stickad slips. Detta har jag tänkt att matcha med ett par beiga chinos, ett par bruna skinnskor och ett bälte i samma material och färg. Vad tror ni om det?

image.png
 

Zingo

Rolex
Hej på er!

Jag har hittat ett intressant jobb som jag ska skicka in en ansökan till. Det är faktiskt som säljare i en klockbutik.

Det undrar nu är om jag kan klä mig på följande vis vid en eventuell intervju. Som ni ser på bilden så bär jag en marinblå kavaj, en ljusblå skjorta (den ser dock nästan vit ut i det starka ljuset)samt en grön, stickad slips. Detta har jag tänkt att matcha med ett par beiga chinos, ett par bruna skinnskor och ett bälte i samma material och färg. Vad tror ni om det?

image.png
Färgen på bilden matchar inte riktig beskrivningen av färgerna, är du säker på färgerna..;)

Låter som bra klädval och i nivå med det personalen hade idag hos en av forumsponsorerna. Är det hos en enklare butik, typ ur och Penn så är nog overkilled med slirre men stiligt.
 

Jakob95

Omega
Färgen på bilden matchar inte riktig beskrivningen av färgerna, är du säker på färgerna..;)

Låter som bra klädval och i nivå med det personalen hade idag hos en av forumsponsorerna. Är det hos en enklare butik, typ ur och Penn så är nog overkilled med slirre men stiligt.
Haha, ljuset ger inte någon rättvis bild tyvärr. Jag skrev marinblå kavaj, men jag menade dock mörkblå ;).
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag var/är grymt sugen, men fruktar att jag kommer att sätta armbågen i en pöl salladsdressing dag 1. Lägger hellre pengarna på att serva min Panna. Eller vänta nu...
Serva Pannan låter bra men att nojja sej över mocka vette 17!! Isf skulle väl ingen gå runt i mockaskor;)
Den där jackan ihop med ett par tassleloafers i samma ton o din Explorer på armen:cigar:
 
Hej på er!

Jag har hittat ett intressant jobb som jag ska skicka in en ansökan till. Det är faktiskt som säljare i en klockbutik.

Det undrar nu är om jag kan klä mig på följande vis vid en eventuell intervju. Som ni ser på bilden så bär jag en marinblå kavaj, en ljusblå skjorta (den ser dock nästan vit ut i det starka ljuset)samt en grön, stickad slips. Detta har jag tänkt att matcha med ett par beiga chinos, ett par bruna skinnskor och ett bälte i samma material och färg. Vad tror ni om det?

image.png
Jag personligen har lite svårt för button down till slips. Det kan se bra ut och lite mer "relax" men för det mesta blir det inte riktigt bra. Dessutom verkar kragen inte riktigt svälja knuten så antingen en annan skjorta eller annan, inte så tjock slips eller möjligen en annan knut skulle jag säga.
Lycka till!
 

Whedda

Rolex
Lite sugen på en kavaj i denna stil men lite fundersam hur jag ska matcha den.
Såg att @Whedda visade upp två olika stilar mha en Gunclub Check kavaj, några tips på matchning för en ljusare variant?
K58Dn6Pm.png

Den är fin tycker jag. Jag skulle matcha den med en ljusare byxa i exempelvis benvitt eller ljusgrått men klassisk mellangrå flanell funkar också. Jag skulle dock undvika en för mörk nyans på byxan då kavajen lätt uppfattas som ännu ljusare i kontrast.

I skjortväg är jag tråkig och rekommenderar alltid vitt, ljusblått eller en randig kombination av de bägge. Även en ljusare polotröja skulle vara fint till nu under våren.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hej på er!

Jag har hittat ett intressant jobb som jag ska skicka in en ansökan till. Det är faktiskt som säljare i en klockbutik.

Det undrar nu är om jag kan klä mig på följande vis vid en eventuell intervju. Som ni ser på bilden så bär jag en marinblå kavaj, en ljusblå skjorta (den ser dock nästan vit ut i det starka ljuset)samt en grön, stickad slips. Detta har jag tänkt att matcha med ett par beiga chinos, ett par bruna skinnskor och ett bälte i samma material och färg. Vad tror ni om det?

image.png

Kul att du redan funderar på vilka kläder du ska ha på en jobbintervju innan du ens fått svar :)
Vad är det för klockbutik? Säljer de Patek eller GANT-klockor? Hur klär de andra sig i butiken?
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Serva Pannan låter bra men att nojja sej över mocka vette 17!! Isf skulle väl ingen gå runt i mockaskor;)
Den där jackan ihop med ett par tassleloafers i samma ton o din Explorer på armen:cigar:
Mockaskor är ju för all del nästan tåligare än vanliga skinnskor, så där har jag inga reservationer. Tänker att en jacka är känsligare? Kanske en onödig noja. Skulle göra sig fint till Explorern...
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag personligen har lite svårt för button down till slips. Det kan se bra ut och lite mer "relax" men för det mesta blir det inte riktigt bra. Dessutom verkar kragen inte riktigt svälja knuten så antingen en annan skjorta eller annan, inte så tjock slips eller möjligen en annan knut skulle jag säga.
Lycka till!
Button down funkar väl lika bra med som utan slips? Men visst, ett kraftigt oxfordtyg o button down gör sej bäst utan. Den italienska varianten av button down däremot är mumma:
IMG_6858.JPG
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kvalitetsslipsar till ett bra pris, var hittar man det? Det kanske är så att man måste hosta upp 1000 kr+ och då får det väl så vara men det hade varit bekvämt att smita undan något billigare. Söker i aktuellt fall en svart grenadineslips; Eton har en fin men den kostar 1200 kr.
 
Button down funkar väl lika bra med som utan slips? Men visst, ett kraftigt oxfordtyg o button down gör sej bäst utan. Den italienska varianten av button down däremot är mumma:
IMG_6858.JPG

Visst lirar det. Rätt krage i harmoni med knut och material.
Som jag skrev så kan det absolut funka förutsatt att det blir harmoni i det. Exemplet du ger är ju ett bra sådant, det frågeställaren visade var inte riktigt samma typ av upplägg. Jag kanske skulle förtydligat mig med att skriva oxfordtyg är mindre lämpligt men sen å andra sidan kan man hitta bilder på nätet där även det är ganska snyggt :)
Så av den anledningen höll jag mig till BD kort och gott. För mig är det en riktlinje att hålla sig till när man inte är så hemma eller bevandrad i aktuell stil. Nu är ju både du @Janne2000 och @christian-h dock inte att anse som gröngölingar vad gäller klädsel :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Som jag skrev så kan det absolut funka förutsatt att det blir harmoni i det. Exemplet du ger är ju ett bra sådant, det frågeställaren visade var inte riktigt samma typ av upplägg. Jag kanske skulle förtydligat mig med att skriva oxfordtyg är mindre lämpligt men sen å andra sidan kan man hitta bilder på nätet där även det är ganska snyggt :)
Så av den anledningen höll jag mig till BD kort och gott. För mig är det en riktlinje att hålla sig till när man inte är så hemma eller bevandrad i aktuell stil. Nu är ju både du @Janne2000 och @christian-h dock inte att anse som gröngölingar vad gäller klädsel :)
Grövre skjorttyg torde ju matcha bra med grövre slipsmaterial/stickning, tänker jag :)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Som jag skrev så kan det absolut funka förutsatt att det blir harmoni i det. Exemplet du ger är ju ett bra sådant, det frågeställaren visade var inte riktigt samma typ av upplägg. Jag kanske skulle förtydligat mig med att skriva oxfordtyg är mindre lämpligt men sen å andra sidan kan man hitta bilder på nätet där även det är ganska snyggt :)
Så av den anledningen höll jag mig till BD kort och gott. För mig är det en riktlinje att hålla sig till när man inte är så hemma eller bevandrad i aktuell stil. Nu är ju både du @Janne2000 och @christian-h dock inte att anse som gröngölingar vad gäller klädsel :)
Man tackar o rent generellt håller jag ju med dej;)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Skinnjacka är framförallt väldigt mycket roligare enligt mig. Du åldras med den väl och den blir bara bättre med tiden.
Precis min tanke. Mocka är suave men tanken är att lägga pengarna på en A2. Har dock lite ångest för att lägga +10 k på en jacka jag inte kan prova först... Någon som har någon input avseende dessa jackor? Kanske värt en egen tråd...
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Tack för tipset, är Berg&Berg:s slipsar något som allmänt rekommenderas? Tycks sakna mellanfoder i ull vilket jag tror att Etons har men görs båda i Como (vilket iofs inte säger sådär jättemycket).
Tycker att de har blivit bättre på sistone gällande kvalité samt hur lättknytna deras slipsar är. Dessutom har de många olika och framförallt snygga tryck.
De har några slipsar kvar från rean också.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Precis min tanke. Mocka är suave men tanken är att lägga pengarna på en A2. Har dock lite ångest för att lägga +10 k på en jacka jag inte kan prova först... Någon som har någon input avseende dessa jackor? Kanske värt en egen tråd...
Känns en sån verkligen värd 10' o kommer du använda den i flera år? Om väl en tia ska ut skulle jag hellre satsa på en Macintosh:)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Känns en sån verkligen värd 10' o kommer du använda den i flera år? Om väl en tia ska ut skulle jag hellre satsa på en Macintosh:)
Det är två helt olika plagg och jag själv tycker att det är tokvärt. Räkna kostnaden per anvädning om någon har knallat i en skinnjacka bra länge.

Sen värt och värt... En bra A2 i FQHH drar iväg. Det är inget plagg som du kan kompromissa med - med bra resultat.

Vilka tillverkare kollar du på @Grafton?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Langa bilder för tusan, jag förstår ingenting men misstänker att jag också behöver en A2 i FQHH!

The Type A-2 leather flight jacket is an American military flight jacket originally invented and developed for and closely associated with World War II U.S. Army Air Forces pilots, navigators and bombardiers, who often decorated their jackets with squadron patches and elaborate artwork painted on the back. Sometimes casually referred to as a bomber jacket, its original designation was "Jacket, Pilot's (summer)", and its wartime usage was limited neither to pilots nor to bomber crews.

Här är en trevlig variant från The Real McCoys (läs mer här - en intervju med grundaren Hitoshi Tsujimoto http://www.esquire.com/style/mens-fashion/a12564/the-real-mccoys-japan-013012/)

Tillverkad i Japan i shinki FQHH (front quarter horse hide).

https://www.superdenim.com/eu/type-a-2-mfg-co-seal-brown.html

superdenimmccoy140925img_0054.jpg

THE-RAKE-STEVE-MCQUEEN-1-2-996x711.jpg

u_56bb00d1-d0c0-47b5-b156-3db94e81fb0a.jpg
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
The Type A-2 leather flight jacket is an American military flight jacket originally invented and developed for and closely associated with World War II U.S. Army Air Forces pilots, navigators and bombardiers, who often decorated their jackets with squadron patches and elaborate artwork painted on the back. Sometimes casually referred to as a bomber jacket, its original designation was "Jacket, Pilot's (summer)", and its wartime usage was limited neither to pilots nor to bomber crews.

Här är en trevlig variant från The Real McCoys (läs mer här - en intervju med grundaren Hitoshi Tsujimoto http://www.esquire.com/style/mens-fashion/a12564/the-real-mccoys-japan-013012/)

Tillverkad i Japan i shinki FQHH (front quarter horse hide).

https://www.superdenim.com/eu/type-a-2-mfg-co-seal-brown.html

superdenimmccoy140925img_0054.jpg

THE-RAKE-STEVE-MCQUEEN-1-2-996x711.jpg

u_56bb00d1-d0c0-47b5-b156-3db94e81fb0a.jpg
Jävlar! Inget jag kan bära upp, men du borde väl lösa det galant?
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det är två helt olika plagg och jag själv tycker att det är tokvärt. Räkna kostnaden per anvädning om någon har knallat i en skinnjacka bra länge.

Sen värt och värt... En bra A2 i FQHH drar iväg. Det är inget plagg som du kan kompromissa med - med bra resultat.

Vilka tillverkare kollar du på @Grafton?
Jo men just en sådan kan man ju hitta second hand liksom (pilotis alltså) därav skulle jag hellre köra en Mac..
 
Topp