• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Med tanke på att priserna är relativt moderata samt att märket isf skulle återgå till sitt ursprung? Näe...
Det handlar ju trots allt om att märket skulle få ett rejält uppsving och bli rejält stärkt!!
Nu är visserligen Baltikum inte "kattpiss" jämfört med Sydostasien tex men klart som 17 att det klingar betydligt böttre med ett svenskt märke med stark tradition och historia som är Made in Sweden!!
Tycker ändå det är skillnad på 1000kr o 1300kr för tex en skjorta. Speciellt om man knappt märker någon skillnad
 
D

Deleted member 5780

Guest
Med tanke på att priserna är relativt moderata samt att märket isf skulle återgå till sitt ursprung? Näe...
Det handlar ju trots allt om att märket skulle få ett rejält uppsving och bli rejält stärkt!!
Nu är visserligen Baltikum inte "kattpiss" jämfört med Sydostasien tex men klart som 17 att det klingar betydligt böttre med ett svenskt märke med stark tradition och historia som är Made in Sweden!!
Tror OJ skulle få svårt att konkurrera om de helt sonika slängde på 1-2000 på en kavaj. Och misstänker att det inte räcker för att täcka kostnadsskillnaden.
Dessutom tror jag de flesta konsumenter struntar i vilket, tygerna är ju dessutom ofta från Italien så att knyppla ihop dem i Borås eller i Vilnius spelar nog marginell roll för de flesta.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Tror OJ skulle få svårt att konkurrera om de helt sonika slängde på 1-2000 på en kavaj. Och misstänker att det inte räcker för att täcka kostnadsskillnaden.
Dessutom tror jag de flesta konsumenter struntar i vilket, tygerna är ju dessutom ofta från Italien så att knyppla ihop dem i Borås eller i Vilnius spelar nog marginell roll för de flesta.
Jo det är ju din åsikt o tyvärr verkar ju även OJ dela den;)
Det tråkiga är ju att snart har all kunskap o konfektionstillverkning flyttat härifrån trots flertalet anrika svenska märken.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Vilka "svenska" märken har tillverkning i Sverige om vi håller oss till mellanprissegmentet (Tiger, OJ, Stenström mm)?
Ingen men vet att Eton hade en linje, Red, som var Made in Borås. Sjukt trist enligt mej men iaf Stenströms, OJ o Eton kör ju sin tillverkning i Europa vilket är positivt. Tiger kör säkerligen i sydostasien..
Själv köper jag inte plagg som är gjorda i Asien (visst, Japan undataget men har knappt nåt plagg därifrån), oavsett märke. Nördigt kanske men jag kollar alltid upp vart plagget är sytt någonstans för det ger mej ett mervärde..
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tycker ändå det är skillnad på 1000kr o 1300kr för tex en skjorta. Speciellt om man knappt märker någon skillnad
Med det priskliv som Eton och Oscar Jacobson m.fl. har gjort är det lätt värt en extra hundralapp för att kliva upp på denna Drakes som exempel:

drakes-shirt-striped-oxford-2.jpg


Drake's shirts are produced by Cleeve of London using traditional English single needle stitching and non-fused linings. Beautifully handcrafted in Somerset in the English countryside, using only the finest fabrics.
This blue-white striped oxford shirt feature a button down collar, semi-fitted body, single button cuffs and a box pleat on the rear of the shirt.


1400:-

https://www.linnegatan2.se/clothing/link/drakes-shirt-835
 
D

Deleted member 4412

Guest
Med det priskliv som Eton och Oscar Jacobson m.fl. har gjort är det lätt värt en extra hundralapp för att kliva upp på denna Drakes som exempel:

drakes-shirt-striped-oxford-2.jpg


Drake's shirts are produced by Cleeve of London using traditional English single needle stitching and non-fused linings. Beautifully handcrafted in Somerset in the English countryside, using only the finest fabrics.
This blue-white striped oxford shirt feature a button down collar, semi-fitted body, single button cuffs and a box pleat on the rear of the shirt.

1400:-

https://www.linnegatan2.se/clothing/link/drakes-shirt-835
Exakt!! Har ju själv en skjorta från Drake's även om den i flannell är lite dyrare. Tror du förstår mitt tänk iaf;)
 
Blir ett besök hos Vivian på torsdag efter rekommendationer i tråden för att justera min nya rock från PRL i kamelull. Hoppas på gott resultat! :) Eller skulle ni ta den någon annanstans? Behövs kortas i ärmarna och eventuellt även en bit på längden.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Sq0EBfG.jpg

Hem från kontoret på lunchen och smaska upp en snabb bild :D
Precis så den täcker hela knäskålen ungefär, kanske 1 cm till eller 2 just nu.
Ärmarna mest akuta o det kan i stort sett vilken skräddare som helst fixa. Känn efter lite på längden på den först o justera isf lite senare. En sån rock ska vara lång men stör man sej på det så..
 

A.Gold

Omega

Zingo

Rolex
Vart köper man vettiga långa strumpor (som slutar under knät) till kostym? Inte sugen på att lägga mer än 100kr paret. Bomull (ull blir för varmt och stökigt vid tvätten :D).
IMG_0633.JPG
 
D

Deleted member 4412

Guest
Vart köper man vettiga långa strumpor (som slutar under knät) till kostym? Inte sugen på att lägga mer än 100kr paret. Bomull (ull blir för varmt och stökigt vid tvätten :D).
IMG_0633.JPG
Falke's Airport är annars grymma! Lite dyrare, typ 160 spänn, tunn merino som andas bra:)
 

Ejnork

Cartier
Vart köper man vettiga långa strumpor (som slutar under knät) till kostym? Inte sugen på att lägga mer än 100kr paret. Bomull (ull blir för varmt och stökigt vid tvätten :D).
IMG_0633.JPG

Köp ett par först och se hur du trivs med det. Jag köpte ett antal långa strumpor för dyra pengar och använder de aldrig.

Kostymbyxorna fastnar konstant.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag köper mina från Calzedonia, finns i fältan. Tror de kostar 100lappen och är väldigt sköna.

Kör också dom, tipp topp! Har några par från topeco också men rekommenderar fältan.

Ibland fastnar dom men bara att skaka på benet lite så är dom på plats igen. Beror mer på tyg än vidd skulle jag säga, har mer problem med detta på mina 130/140-kostym-byxor
 
Topp