• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Studenten närmar sig allt snabbare och således även studentbalen. Klädkod är kostym och fluga; vilket jag inte känner mig helt bekväm i (föredrar slips). Jag kommer bära en marinblå kostym och en vit skjorta. Funkar en helt marinblå fluga till detta eller blir det för stelt/enkelformigt? Om inte, vad bör en titta efter?

Edit: Min baldejt kommer bära en petroleumblå klänning.
 

Falken

Panerai
Någon som har synpunkter på side adjusters vs bälteshällor? Läser man lite amerikanska forum verkar det vara "förbud" mot att använda byxor med bälteshällor utan bälte och där förespråkas det mer side adjusters.

Men verkar vara rätt blandat då jag även sätt tex @Whedda använda byxor med bälteshällor utan bälte. Kikar man exempelvis på care of Carl har alla byxor i princip bälteshällor. Tanken är att sy upp ett par uddabyxor...
 

Whedda

Rolex
Någon som har synpunkter på side adjusters vs bälteshällor? Läser man lite amerikanska forum verkar det vara "förbud" mot att använda byxor med bälteshällor utan bälte och där förespråkas det mer side adjusters.

Men verkar vara rätt blandat då jag även sätt tex @Whedda använda byxor med bälteshällor utan bälte. Kikar man exempelvis på care of Carl har alla byxor i princip bälteshällor. Tanken är att sy upp ett par uddabyxor...

Självklart är det allra snyggast med side adjusters om man inte vill bära bälte men att det skulle vara förbjudet med hällor utan bälte är dumheter. Sen kan det vara fint med ett väl valt bälte för att tillföra ett element till helheten. Antingen addera en extra nyans eller matcha med skinn från armband/skor. Jag rekommenderar det kanske inte till de mest formella plaggen som mörk kostym och självklart aldrig till smoking.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Studenten närmar sig allt snabbare och således även studentbalen. Klädkod är kostym och fluga; vilket jag inte känner mig helt bekväm i (föredrar slips). Jag kommer bära en marinblå kostym och en vit skjorta. Funkar en helt marinblå fluga till detta eller blir det för stelt/enkelformigt? Om inte, vad bör en titta efter?

Edit: Min baldejt kommer bära en petroleumblå klänning.

Skit i flugan och satsa på en diskret midnattsblå slips i t.ex. grenadine

Självklart är det allra snyggast med side adjusters om man inte vill bära bälte men att det skulle vara förbjudet med hällor utan bälte är dumheter. Sen kan det vara fint med ett väl valt bälte för att tillföra ett element till helheten. Antingen addera en extra nyans eller matcha med skinn från armband/skor. Jag rekommenderar det kanske inte till de mest formella plaggen som mörk kostym och självklart aldrig till smoking.

Menar du att du inte sprättar bort dina hällor då du inte använder bälte? wtf
 
Studenten närmar sig allt snabbare och således även studentbalen. Klädkod är kostym och fluga; vilket jag inte känner mig helt bekväm i (föredrar slips). Jag kommer bära en marinblå kostym och en vit skjorta. Funkar en helt marinblå fluga till detta eller blir det för stelt/enkelformigt? Om inte, vad bör en titta efter?

Edit: Min baldejt kommer bära en petroleumblå klänning.
Om du inte känner dig bekväm behöver du inte använda fluga men jag tycker du ska ge det ett försök....
Jag var heller inte väldigt bekväm med fluga eller egentligen finklädd överhuvudtaget men efterhand som man har blivit äldre och stilen har mognat så har även fluga "vuxit på mig" så för anledningar använder jag egentligen hellre fluga än slips och tycker faktiskt att det kan vara riktigt snyggt :).
Jag skulle nog inte försöka att sträva efter exakt match med fluga och kostym (eller slips heller för den delen) och försök också med en näsduk i sammansättningen så får du säkert ihop en bra kombination. För övriga stiltips när man ska vara lite mera välklädd kolla in den här killen han vet vad han pratar om... https://www.youtube.com/channel/UCEgoThiTZG6wbTVA6B1Ksaw
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Var på Linnegatan 2 och fick tag på denna sjukt snygga jacka. Det är en Herno Bomber i blå mocka. Sjukt snygg. Första gången jag fått kommentarer av människor så som "Snyggaste jackan jag sett, vilken färg!" o.s.v.
Skärmbild från 2017-05-15 17-56-27.png

Snyggt! Jag köpte den gröna och är sjukt nöjd med den :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Studenten närmar sig allt snabbare och således även studentbalen. Klädkod är kostym och fluga; vilket jag inte känner mig helt bekväm i (föredrar slips). Jag kommer bära en marinblå kostym och en vit skjorta. Funkar en helt marinblå fluga till detta eller blir det för stelt/enkelformigt? Om inte, vad bör en titta efter?

Edit: Min baldejt kommer bära en petroleumblå klänning.

Om du inte känner dig bekväm behöver du inte använda fluga men jag tycker du ska ge det ett försök....
Jag var heller inte väldigt bekväm med fluga eller egentligen finklädd överhuvudtaget men efterhand som man har blivit äldre och stilen har mognat så har även fluga "vuxit på mig" så för anledningar använder jag egentligen hellre fluga än slips och tycker faktiskt att det kan vara riktigt snyggt :).
Jag skulle nog inte försöka att sträva efter exakt match med fluga och kostym (eller slips heller för den delen) och försök också med en näsduk i sammansättningen så får du säkert ihop en bra kombination. För övriga stiltips när man ska vara lite mera välklädd kolla in den här killen han vet vad han pratar om... https://www.youtube.com/channel/UCEgoThiTZG6wbTVA6B1Ksaw
Om klädkoden är fluga så kör på det. Satsa på att köpa en som du knyter själv, det är en miljard gånger snyggare och ger ett bättre intryck. Tänk bara på att öva på att knyta, lite innan den stora kvällen.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Vet att många efterfrågar högre midja och mer vidd i låren. Jag gick spontant upp till Gabucci på lunchen och kom ut 2000 kr fattigare pga ett par Tonga från italienska The Gigi... Lalle Johnson på bilden är lång, så benlängden som redan är kort är i kortaste laget för en del.

På mig som är 178 cm blev storlek 48 perfekt - hög midja, bra vidd och bra benlängd. Avslappnad elegans!

IMG_0526.PNG
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vet att många efterfrågar högre midja och mer vidd i låren. Jag gick spontant upp till Gabucci på lunchen och kom ut 2000 kr fattigare pga ett par Tonga från italienska The Gigi... Lalle Johnson på bilden är lång, så benlängden som redan är kort är i kortaste laget för en del.

På mig som är 178 cm blev storlek 48 perfekt - hög midja, bra vidd och bra benlängd. Avslappnad elegans!

IMG_0526.PNG
Är du cm kortare än mig brorsan?
 

zeke_varg

Omega
Jag ska banne mig börja köra fluga på tillställningar. Så jävla snyggt och alltid tyckt det sedan 20år tillbaka. Har haft svårt för slips.

Har alltid kostym på nuvarande jobbet. Ibland slips vid behov. Hade gärna haft fluga på jobbet men det funkar tyvärr inte då jag bör "gå under radarn" i min roll och inte sticka ut.. :(

Får köra det på alla tillställningar jag blir bjuden på, även middag hos grannen.

Nån som flikar in jobbdagarna med fluga ibland?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag ska banne mig börja köra fluga på tillställningar. Så jävla snyggt och alltid tyckt det sedan 20år tillbaka. Har haft svårt för slips.

Har alltid kostym på nuvarande jobbet. Ibland slips vid behov. Hade gärna haft fluga på jobbet men det funkar tyvärr inte då jag bör "gå under radarn" i min roll och inte sticka ut.. :(

Får köra det på alla tillställningar jag blir bjuden på, även middag hos grannen.

Nån som flikar in jobbdagarna med fluga ibland?
Jag har väldigt svårt att se någon annan yrkesroll än professionell clown eller möjligen serveringspersonal där fluga skulle kunna funka.
 

Psykel

Patek
Lagom till att temperaturen ska börja klättra över 20 grader fick jag hem ett par handskar jag varit ute efter ett tag! Hestra Jacob, ofodrade hjortskinnshandskar i färgen "naturgul". Stilen är ungefär dressad arbetshandske. Helnöjd! Nu måste jag bara vänta till hösten innan jag faktiskt kan använda dom ordentligt... Det var för övrigt 30% rea hos Stayhard, så skynda fynda! Det var rea på en del andra Hestramodeller också.
IMG_5288.JPG
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Apropå fluga så tycker jag att det är snyggt, men den har "erövrats", i alla fall i mina kretsar, av folk som ska vara skojiga och tokroliga. "Kolla mej'rå, jag har prickig fluga jag, höhö..."
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag ska banne mig börja köra fluga på tillställningar. Så jävla snyggt och alltid tyckt det sedan 20år tillbaka. Har haft svårt för slips.

Har alltid kostym på nuvarande jobbet. Ibland slips vid behov. Hade gärna haft fluga på jobbet men det funkar tyvärr inte då jag bör "gå under radarn" i min roll och inte sticka ut.. :(

Får köra det på alla tillställningar jag blir bjuden på, även middag hos grannen.

Nån som flikar in jobbdagarna med fluga ibland?
Kör också kostym på jobbet men fluga, nej det funkar inte. Dock gärna slips.
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
Befinner mig i Florens. Vilka butiker får man inte missa? Har hittills inte spanat så mycket efter kläder, haft mer fokus på staden i sig. Letar väl mest efter uddabyxor, kostym och skor.
 

Schill

Cartier
Befinner mig i Florens. Vilka butiker får man inte missa? Har hittills inte spanat så mycket efter kläder, haft mer fokus på staden i sig. Letar väl mest efter uddabyxor, kostym och skor.
Titta förbi Liverano & Liveranos atelje, bland de finaste en man med modeintresse kan önska sig. Tror man kan hitta byxor men är mest för kostymer
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Apropå fluga så tycker jag att det är snyggt, men den har "erövrats", i alla fall i mina kretsar, av folk som ska vara skojiga och tokroliga. "Kolla mej'rå, jag har prickig fluga jag, höhö..."
Rutig, färgglad skjorta tillsammans med en färdigknuten clownfluga och ett par chinos. Matchat med senaste MQ-jackan och ett par såna där små tygskor som flickor har (och numera grabbar).
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
OMFG! THAT WAS SOMETHING I HAVENT SEEN IN A WHILE!

Se på fan! Men ja... Det var ett tag sedan skorna användes flitigt här i Sverige. I Ryssland är dessa platådosor högaktuella!

@Janne2000 var förresten frontfigur och helsponsrad av Buffalo under 90-talet!

Har ni missat att 90talesmodet är högaktuellt i Sverige nu?
IMG_9120.JPG

Här Converse platform. Visst, inte i närheten av samma galenskap till höga skor. Men det är tillbaka. (Finns dessutom värre än Converse modell)
Fler 90talsplagg som är högaktuella igen:
Klänning utanpå tröja:
IMG_9121.JPG

Plasthalsband:
IMG_9122.JPG

Dessa hårband:
IMG_9123.JPG


Adidasbyxor med knappar på sidorna:
IMG_9124.JPG

Jazzbyxor:
IMG_9125.JPG


..ja jag kan ju fortsätta hur länge som helst nästan.. vi kan sammanfatta det att 90talet är helt och hållet tillbaka. Något jag inte trodde skulle hända på vääääldigt länge.

Edit:

Reflektion: Verkar bara vara kvinnorna som fallit tillbaka så hårt på 90-talsmodet.
Svagt tjejer, svagt! ;)

Edit 2: ha! Kom på en sak männen återupptagit. Den lilla manbagen! Gärna en sådan här plastig med sportmärke:
IMG_9126.JPG

Det har jag sett en hel del av på senaste tiden.

Och eventuellt kanske hoodisarna med stora sportmärken på:
IMG_9127.JPG


Sådär, det var min 90tals spaning och nu har jag editerat färdigt. Tror jag. ;)
 
Senast ändrad:

Schill

Cartier
Har ni missat att 90talesmodet är högaktuellt i Sverige nu?
IMG_9120.JPG

Här Converse platform. Visst, inte i närheten av samma galenskap till höga skor. Men det är tillbaka. (Finns dessutom värre än Converse modell)
Fler 90talsplagg som är högaktuella igen:
Klänning utanpå tröja:
IMG_9121.JPG

Plasthalsband:
IMG_9122.JPG

Dessa hårband:
IMG_9123.JPG


Adidasbyxor med knappar på sidorna:
IMG_9124.JPG

Jazzbyxor:
IMG_9125.JPG


..ja jag kan ju fortsätta hur länge som helst nästan.. vi kan sammanfatta det att 90talet är helt och hållet tillbaka. Något jag inte trodde skulle hända på vääääldigt länge.

Edit:

Reflektion: Verkar bara vara kvinnorna som fallit tillbaka så hårt på 90-talsmodet.
Svagt tjejer, svagt! ;)

Edit 2: ha! Kom på en sak männen återupptagit. Den lilla manbagen! Gärna en sådan här plastig med sportmärke:
IMG_9126.JPG

Det har jag sett en hel del av på senaste tiden.

Och eventuellt kanske hoodisarna med stora sportmärken på:
IMG_9127.JPG


Sådär, det var min 90tals spaning och nu har jag editerat färdigt. Tror jag. ;)
Och visst vill man fan bara gömma sig under en sten och vänta ut denna konstiga trend
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Och visst vill man fan bara gömma sig under en sten och vänta ut denna konstiga trend
Jag väntar bara på att nätbrynjan/nätlinne ska komma tillbaka. Japp, jag hade flera sånna i färgglada kulörer. Gärna neonfärgade :D men det kanske var tidigt 2000-tal?
(Det hade vi givetvis utanpå vanligt linne)
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Ja just det. Med tweedkavaj.

Men om man inte är clown, serveringspersonal eller professor >70 så avrådes med bestämdhet från alla sorters flugor. Flugor är svarta och sitter på koskit eller möjligen till en frack el smoking.
Äh! Flugor är snyggt och kul! Tycker det är snyggare och roligare än slips. Slips känns väldigt inte 2000tal.(förutom sånna stickade, dom känns nytänk)
Yes, I said it!
 
Topp