• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

fredrikb

Cartier
Tack för alla tips angående den gråa! Den är skitsnygg, men ser nu att den är för rak i modellen för mig och sitter inte bra över midjan. Får fortsätta leta efter en sådan kavaj senare!

Vad tycker ni om den blå? Jag gillar färgen och mönstret, men känner inte att det är något man har inomhus på sig eller har jag fel? Detta fotot har är mer riktigt i färgerna än det förra. Den är mörkblå.

RBS3yTE
RBS3yTE.jpg

Sitter helt OK, men ärmarna är för långa som du redan tidigare sagt. Viktigt är hur det ser ut i nacken, vilket inte syns på bilden. Ligger den slätt överaxlarna och nackpartiet?

Sedan är det som du sagt - den är lite grov. Passar bäst tillsammans med en grövre skjorta (kanske oxfordtyg?), och är bäst på sen höst, vinter, vår som tidigare nämnts.

Mitt tips när du ändå går till skräddaren skulle vara att byta till bruna knappar. Skulle göra stor skillnad!
 

Maxim

Cartier
Sitter helt OK, men ärmarna är för långa som du redan tidigare sagt. Viktigt är hur det ser ut i nacken, vilket inte syns på bilden. Ligger den slätt överaxlarna och nackpartiet?

Mitt tips när du ändå går till skräddaren skulle vara att byta till bruna knappar. Skulle göra stor skillnad!

Jättebra ide med knapparna, det skulle nog se superduper ut! Menar du verkligen att ärmarna är för långa? Jag tycker snarare de är för korta.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ett alternativ skulle kunna vara att lägga in kavajen runt magen hos en skräddare, den grå då.

Det är nästan en förutsättning, men jag tycker inte att den är bra ändå - över bröst och framförallt runt nacken är den helt enkelt för stor. Det är fel modell för dig vilket du försökt kompensera med en för stor storlek.

Den blå är knappast för lång i armarna.
 

Maxim

Cartier
Det är nästan en förutsättning, men jag tycker inte att den är bra ändå - över bröst och framförallt runt nacken är den helt enkelt för stor. Det är fel modell för dig vilket du försökt kompensera med en för stor storlek.

Den blå är knappast för lång i armarna.

Tack! Ska testa en stl 48 och se om det blir bättre, och istället lägga ut ärmarna på den, ser inte det vettigt ut lämnar jag tillbaka den. Hade väldigt gärna haft en sådan grå kavaj och med cashmere blev den lagom mysig tyckte jag. Inte för dressat helt enkelt.

Du har helt rätt, tittar jag på min egna bild ser jag direkt att den är helt för stor i axlar och runt nacken.
 

Maxim

Cartier
Okej gubbar, testade stl 48 och den sitter bättre, men både frugan och päronen tycker den ser helt för kort ut. Ska jag lämna tillbaks den?

JdFN1IL.jpg


kX3AsWm.jpg
 

SSL

Audemars
Ett tips om sköna, lite varmare chinos nu för vintern, om man gillar det. Stone Island. Har man innebandy-röv så är ett tips att gå upp en size och sen knalla till skräddarn. Jag har både dom grå som är på bild och militärgröna, men dom sitter på just nu. Köpta hos Nitty Gritty i Södermalm. Tror dessutom dom ligger på rean nu. Grymma hsh och made in Italy.

ArEwJnh.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ett tips om sköna, lite varmare chinos nu för vintern, om man gillar det. Stone Island. Har man innebandy-röv så är ett tips att gå upp en size och sen knalla till skräddarn. Jag har både dom grå som är på bild och militärgröna, men dom sitter på just nu. Köpta hos Nitty Gritty i Södermalm. Tror dessutom dom ligger på rean nu. Grymma hsh och made in Italy.

ArEwJnh.jpg

PM:a om du har någon Stone Island jacka!
 
D

delegeferenda

Guest
Ni som hör till den gruppen "vältränade" och med det menar jag betydligt mer än genomsnittet, hur gör ni när ni väljer finkläder? Jag har sedan ett halvår tillbaka haft bekymmer att exempelvis hitta byxor som sitter bra i midjan men också i benen. Eller exempelvis överdelar som sitter bra i övre delen av överkroppen men samtidigt inte är överdrivet långa. Typ en vanlig T-shirt kan ha bra längd men är på tok för tajt över axlar, bröst och armar. Detta gör att jag måste välja en eller två storlekar större, som då sitter bra över axlar, bröst och armar, men är på tok för långa.

Det värsta är skjortor. För att hitta en skjorta som sitter bra bröst och armar så måste jag också ta någon storlek större, vilket istället gör att framförallt ärmarna blir på tok för långa.

Kollar man på Nelly.se så är oftast modellerna över 185 cm långa och bär storlek medium, w.t.f. då är man en räka i sann bemärkelse.
 

SSL

Audemars
Ni som hör till den gruppen "vältränade" och med det menar jag betydligt mer än genomsnittet, hur gör ni när ni väljer finkläder? Jag har sedan ett halvår tillbaka haft bekymmer att exempelvis hitta byxor som sitter bra i midjan men också i benen. Eller exempelvis överdelar som sitter bra i övre delen av överkroppen men samtidigt inte är överdrivet långa. Typ en vanlig T-shirt kan ha bra längd men är på tok för tajt över axlar, bröst och armar. Detta gör att jag måste välja en eller två storlekar större, som då sitter bra över axlar, bröst och armar, men är på tok för långa.

Det värsta är skjortor. För att hitta en skjorta som sitter bra bröst och armar så måste jag också ta någon storlek större, vilket istället gör att framförallt ärmarna blir på tok för långa.

Kollar man på Nelly.se så är oftast modellerna över 185 cm långa och bär storlek medium, w.t.f. då är man en räka i sann bemärkelse.

Skräddarn är det som gäller.
 

n1tro

Panerai
Ni som hör till den gruppen "vältränade" och med det menar jag betydligt mer än genomsnittet, hur gör ni när ni väljer finkläder? Jag har sedan ett halvår tillbaka haft bekymmer att exempelvis hitta byxor som sitter bra i midjan men också i benen. Eller exempelvis överdelar som sitter bra i övre delen av överkroppen men samtidigt inte är överdrivet långa. Typ en vanlig T-shirt kan ha bra längd men är på tok för tajt över axlar, bröst och armar. Detta gör att jag måste välja en eller två storlekar större, som då sitter bra över axlar, bröst och armar, men är på tok för långa.

Det värsta är skjortor. För att hitta en skjorta som sitter bra bröst och armar så måste jag också ta någon storlek större, vilket istället gör att framförallt ärmarna blir på tok för långa.

Kollar man på Nelly.se så är oftast modellerna över 185 cm långa och bär storlek medium, w.t.f. då är man en räka i sann bemärkelse.


Enda som funkar tshirt väg är egentligen lite tightare stretchmodeller - de följer kroppen väl. Får väl be lite om ursäkt i hur detta låter men jag är rätt bred över axlar och rätt smal i midja, och tyvärr väldigt kort i överkroppen. Så det blir lite fel i hela paketet så att säga! Men enda som passar är överdelar i stretch för min del, om det är tshirts. Skjortor.. ja, ngt jag märkt funkar väl är contemporary, för att sen sy in. Slim fit funkar absolut inte pga de är för tighta över bröst. De ska ha stretchmodell inne med, men de fungerar inte riktigt på kontoret. Elastan i tshirts! ; )
 

carlanton

Audemars
Ni som hör till den gruppen "vältränade" och med det menar jag betydligt mer än genomsnittet, hur gör ni när ni väljer finkläder? Jag har sedan ett halvår tillbaka haft bekymmer att exempelvis hitta byxor som sitter bra i midjan men också i benen. Eller exempelvis överdelar som sitter bra i övre delen av överkroppen men samtidigt inte är överdrivet långa. Typ en vanlig T-shirt kan ha bra längd men är på tok för tajt över axlar, bröst och armar. Detta gör att jag måste välja en eller två storlekar större, som då sitter bra över axlar, bröst och armar, men är på tok för långa.

Det värsta är skjortor. För att hitta en skjorta som sitter bra bröst och armar så måste jag också ta någon storlek större, vilket istället gör att framförallt ärmarna blir på tok för långa.

Kollar man på Nelly.se så är oftast modellerna över 185 cm långa och bär storlek medium, w.t.f. då är man en räka i sann bemärkelse.

Jag är inte direkt vältränad, men jag är ganska bredaxlad (och kort) kan aldrig ha en kostym direkt ur butiken. Har provat gå upp en storlek och sedan gå till skräddaren, men jag vet inte om jag tyckte det blev riktigt bra ändå. Det bästa tycker jag är ofodrade kavajer i tunnare tyg. Då får axlarna plats på ett helt annat sätt. Uniqlos oxfordskjortor är också riktiga bra. Small sitter perfekt på mig, i andra märken har jag alltid medium eller large. Du behöver inte ens försöka med de stora svenska märkena, alltså Tiger, Oscar Jacobsson och J Lindeberg.

Vad gäller byxor antar jag att du har smalare midja än lår och rumpa. Då kan du också stryka alla modemärken med smala ben och låg midja. Det som sitter absolut bäst på mig är Levi's klassiska 501-passform, med hög midja, bra vidd över låren och lätt avsmalnade ben från knä och nedåt. Tyvärr är det inte alls samma passform som de kör med idag, men det finns en miljon japanska märken som gör reproduktioner.
 
Topp