• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kladd i säljtrådar...

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag ber om ursäkt om detta har tagits upp tidigare!

Men jag sitter och funderar på varför det är tillåtet att kommentera i andras säljtrådar? Just med tanke på att tråden då bumpas..

Om man tittar på t.ex rolexforums.com, så är det inte tillåtet att skriva eller kommentera i säljtrådar av den anledningen. Allt tas via PM. (rätta mig om jag har fel)

Reglerna säger en bump per kalenderdag, och den regeln blir ju lite meningslös om säljtrådar kan bumpas flera gånger om dagen genom andras kommentarer.

Eller? vad tycker ni?
 

David

Bödeln
Personligen tycker jag att det är kul med feedback direkt i säljtrådarna, och jag ser det inte alls som ett problem att mer intressanta trådar därmed hamnar överst. Jag ser ingen anledning att införa regler och förbud så länge alla sköter sig snyggt.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Om intresset för ett objekt är stort så är det.
Du har helt rätt med bumpning - men det gäller egen bumpning. Att okynnesposta i sin tråd för att få upp den märks ganska fort.

Ser inga problem med frågor direkt i tråden, kan tillföra och även hjälpa andra potentiella köpare.

Säljtrådarna lever sitt eget liv de med. Är det stort intresse hamnar de högt - då försvinner objektet ganska fort också, och tråden dör naturligt ut fort.
Har ställt in att visa ganska många trådar per sida, så det är ingen fara med att säljtrådar försvinner in mängden.
 

DrDre

Patek
Personligen skriver jag aldrig i andras annonstrådar, men jag tycker ändå att det inte kan skada om man har någon form av kollektiv upptvättning av annonser.

Då tänker jag tex på att man skulle kunna nämna saker om en klocka som inte framgår i annonsen (för att säljaren kanske inte vill nämna det eller kanske inte känner till det). Som tex att kronan är bytt, något inte är original etc. Det borde göra K&S till ett bättre annonsforum.

Kommentarer ang priset är jag lite mer tveksam till. Å ena sidan kan det väl vara bra att det också tas upp, både för säljare och köpare, men å andra sidan vill man kanske inte att det ska bli ett jäkla tjafs om priset i varenda annons och det är ju köparens ansvar att kolla att han betalar ett vettigt pris.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kladd är bara bra så länge som det tillför något. Om något är fel och man känner sig säker på det så tycker jag att man kan lämna en kommentar. Man bör givetvis hålla den sansad och låta säljaren bemöta det. Gällande pris så tycker jag också att man kan peka ut om något är helt åt helvete. Forumet är inte bara till för säljarna. Låt oss försöka skydda köparna också så att de inte de betalar helt åt helsike för mycket för en ihopplockad klocka som marknadsförs som korrekt. Samma sak om klocka X säljs på måndag jättebilligt och kommer ut på onsdag med 40% tillägg. Klart folk ska få göra business om man så vill men gör man sånt så kan man gott få finna sig i att någon kommenterar det. Jag föredrar om entusiaster som verkligen vill ha en sak premieras på ett entusiastforum framför folk som i ren iver köper och säljer klockor för att tjäna en hundralapp här och där. Kanske bara jag men jag kan tycka att den typen av handel kan ske på Tradera eller Blocket. Vi ska inte göra oss pengar på andra klockentusiaster. Vill man deala och göra sig pengar så kan man väl iaf ha anständigheten att släpa in något nytt kul från andra marknader. ;)

Nu är jag inte den som kladdar men jag kan inte se varför folk ska behöva dra sig för att hjälpa köpare som eventuellt är på väg att göra ett stort misstag..

En sak jag däremot gärna slipper är inlägg i diskussionsforumet som försöker promota sina egna annonser. Vill man prompt att någon ska känna till att man har en viss sak till salu, PM:a då den personen direkt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Per skrev:
Kladd är bara bra så länge som det tillför något. Om något är fel och man känner sig säker på det så tycker jag att man kan lämna en kommentar. Man bör givetvis hålla den sansad och låta säljaren bemöta det. Gällande pris så tycker jag också att man kan peka ut om något är helt åt helvete. Forumet är inte bara till för säljarna. Låt oss försöka skydda köparna också så att de inte de betalar helt åt helsike för mycket för en ihopplockad klocka som marknadsförs som korrekt. Samma sak om klocka X säljs på måndag jättebilligt och kommer ut på onsdag med 40% tillägg. Klart folk ska få göra business om man så vill men gör man sånt så kan man gott få finna sig i att någon kommenterar det. Jag föredrar om entusiaster som verkligen vill ha en sak premieras på ett entusiastforum framför folk som i ren iver köper och säljer klockor för att tjäna en hundralapp här och där. Kanske bara jag men jag kan tycka att den typen av handel kan ske på Tradera eller Blocket. Vi ska inte göra oss pengar på andra klockentusiaster. Vill man deala och göra sig pengar så kan man väl iaf ha anständigheten att släpa in något nytt kul från andra marknader. ;)

Nu är jag inte den som kladdar men jag kan inte se varför folk ska behöva dra sig för att hjälpa köpare som eventuellt är på väg att göra ett stort misstag..

En sak jag däremot gärna slipper är inlägg i diskussionsforumet som försöker promota sina egna annonser. Vill man prompt att någon ska känna till att man har en viss sak till salu, PM:a då den personen direkt.

Håller med dig.. Men jag lägger inte så mycket värdering i det faktiskt. Det enda jag tänker på är att en säljtråd kan bumpas 4-5 gånger om dagen pga diverse frågor(samt säljarens svar på frågor) och kommentarer som faktiskt hade kunnat tas i PM.

Samtidigt ligger det en poäng i att det är bra att säljtrådarna lever sitt egna liv, och att de till slut "dör".

Det skall tilläggas att detta inte är något jag stör mig på alls, utan mest en fundering jag hade!

Det finns ingen inställning som gör att enbart personen som startar en säljtråd kan bumpa den? Det hade ju varit ultimat!
 

David

Bödeln
Precis så, Per! Att få sälja klockor här bör inte ses som nån sorts rättighet, vill man annonsera med full kontroll över förutsättningarna finns det massvis med ställen där man kan betala för att göra det.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Hela tanken med ett köp&sälj här är för att slippa däcksparkar-blocket.
Jag säljer hellre en klocka förr 500 spänn mindre här till en bra köpare, än på blocket till någon strulpelle som 9/10 gånger strular på något vis.
 
Topp