• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klart man skall ha GMT under VM (Paketöppning)

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Ända sen jag sålde min 16710 Pepsi till aleks har jag känt en saknad. Kanske inte av aktuella klockan utan mer GMT-funktionen som utöver det rent funktionsmässiga erbjuder en kaxig extra urvisare med en pil som få missar.

Allt började med att Boeing 707 togs i trafik 1954 och flygbolaget Pan AM ville ge sina piloter en klocka värdig jobbet. Första referensen var 6542 med ett 1065 urverk och crown guards var inte det tal om på den tiden. Referensen på reklamen nedan är en lite senare.

1963-Rolex-GMT-Master-Pan-Am.jpg



Hittade aktuella objektet på VRM sent en afton, dagen efter hade helt glömt att jag skickat iväg en ansenlig månadslön för något jag hittat på nätet.

IMG_6553.jpg



Som ni säkert förstår är alltså det här en begagnad klocka. Nya kom dom leverade i en fin låda med lite broschyrer och certifikat, sådant betalar vissa dårar premium för idag.

IMG_6554.jpg



En senare länk (78360) kom klockan på, H-stämpel daterar den till 1983. Onyktra versionen av mig saknar ett lite säkrare lås, nåja.

IMG_6595.jpg



Klockan är alltså en Rolex 1675. 5,3 milj serienr och alldeles fantastisk crisp. Inuti tickar ett 1575 urverk och klockan är från 1977. 1675 var första GMT Master som erbjöds i helguld (ping Målarn). 1977 började Apple sälja sin andra modell för övrigt.

IMG_6600.jpg



Det speciella med klockan är alltså den röda visaren som är GMT-funktionen, möjligheten för piloten att avläsa tiden i en extra tidszon.

IMG_6592.jpg



Klockan är med sina 40 mm som gjord för mina klena kontorshandleder. Många gillar pepsi versionen (blå/röd bezel) och jag håller med att den är vass. Dock ser klockan riktigt crisp ut med svart bezel och framhäver mer detaljerna vilket annars kan vara svårt att när man bländas av en, förvisso cool, färgrik bezel.

Om jag kommer kunna hålla koll på sändningstiderna under VM bättre med den här klockan? Kanske. Om jag köpt en klocka som jag blev väldigt glatt överraskad av och kommer få mycket handledstid i sommar? Definitivt.

Avslutar med ett wrist shot!

IMG_6589.jpg
 

Sond

Patek
Fantastisk! Grattis!! Och så häftigt att kunna växla mellan svart och Pepsi. Själv är jag på jakt efter ett svart insert. Ska börja jakten under semestern.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Stort grattis! Någon dag när jag halkar in i vintage rolex träsket så ska jag köpa mig en sånn. Tills dess njuter jag av min 16710:)
 
Topp