• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klassar ni detta som hommage/kopia?

babanker

Panerai
Hej,

Senaste tiden på forumet har jag snubblat över väldigt många hätska diskussioner gällande kopior, plagiat, hommager, replikor eller vad man önskar kallat. Dessa har nu satt mig i ett dilemma.

Min sak är; Jag har fastnat för en Squale 1545 Root Beer och insåg häromdagen att den har några väldigt klara likheter med Rolex GMT Master, men också flera skillnader.

Mina nybörjarögon ser(tycker) att visarna, Indexmarkeringar och typsnittet på bezelsifforna är ju desamma eller endast med subtila skillnader.
Boetten och glaset med datumbubbla liknar mycket Rolexens tycker jag. Vidare så är ju siffror/markeringar på bezelen placerade på ett helt annat sätt och även färgen mörkare på Squalen? Squales logotyp placerad offcenter och klar skillnad från Rolexs upplägg/text och så vidare, you be the judge.

Vad säger ni med hökögon för klockor? Om ni ser mig på stan med denna, tänker ni då "Snygg klocka, vad är det för något?" eller tänker ni "Wannawearrolexbutcantaffordit..."?

Det är faktiskt lite svårt att förstå "var gränsen går" om man fortfarande är att klassa som "nyinvigen" i världen. När har man lånat erkänd design på ett "OK" sätt och när ser en riktig klockentausiast att det är något helt annat?

Jag tycker Squalen är underbart fin, de verkar ha fått rätt bra kritik och omdömen, de har en historia (ALLA historier är ALLTID sanna det vet vi!) OCH det är en klocka som passar min budget. MEN, jag vill inte ha en klocka som bland entausiaster skapar förvirring.

Lånad bild på klockan i fråga;
GFOUuNV.jpg


Tacksamt om vi i tråden kan göra så att alla lägger sin input och that's it, så tar vi bråken i den andra tråden. :)

Weee shall ooooverc.....

/Philip
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hommage.. Men ändå inte. Ingen GMT funktion inget guld i länken.. Vill du ha så kör!
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Om du gillar klockan så köp den!
Det viktigaste är att du trivs med klockan och inte vad alla klocknördar tycker.

Min åsikt om hommage, nja. Kopierad design med lite roliga färger
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Bubblan.... visare... index... Inte mycket fantasi här inte! Jag skulle säga kopia i "annan färg".
 

babanker

Panerai
Skulle jag se den på avstånd skulle jag tänka Rolex, och sedan när jag kommer närmare blir jag nog besviken och ledsen.. Och försöka säga att den är fin ändå kanske..

Tack alla för svar! Det är precis den punkten som jag tänker på, jag skulle inte vara bekväm med att någon dyker fram och säger "Snygg Rolex" med förhoppningen att få snacka klockor!
I min värld kan jag tänka mig att det är lite som att glida fram till en kvinna med stor mage och säga "Åh, när är det dags?" när hon helt enkelt bara är tjock.
 

sjobbe

Cartier
Skulle säga att det är en Rootbeer-brun Sub-ripoff är jag rädd.

Men men, i slutändan så är det du som skall bära och uppskatta klockan - vad vi anser är rätt irrelevant egentligen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Wannawearrolexbutcantaffordit.
Det är väl inget snack om vad den försöker efterlikna, eller snarare vilka den försöker efterlikna. Dykringen och utformning från Submarinern, färgen från Rootbeer GMT:n.
Lite skumt att blanda in guld i inlägget mot en SS-klocka.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hommage, fin, jag har haft en sån med svart insert.

Vill man ha en klocka och skiter i hommage/kopiedebatten så får man väldigt mycket för pengarna :) Länken är riktigt nice med sel endlinks.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Klart en plankning. Men tilltalar den dig och inte ska agera "substitut" (finns inge substitut till the real deal) till rootbeer så ska du köpa den. Ifall någon rackar ner på dig kör du en Douglas @Falling down på personen
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hårda omdömmen. Är inget fan av märket. Loggan är ju så stökig. Men klockan är ju en Submariner liknande klocka med GMT Rootbeer färg. Inget försök att göra en kopia alltså. Då är Steinhard många resor värre.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Över precis hela designen
Det kan jag också tycka.. Men har vi inte i fyrtioelva andra trådar konstaterat att om det inte står varumärkets namn på som i detta fallet, klockan så är det inte en "kopia" inte heller "råkopia" utan en hommage eller ngt annat.
 

babanker

Panerai
Gracias! Ser en tydlig trend i tyckandet och det skulle nog alltid finnas i mitt bakhuvud, att den inte är helt ärlig och att man inte kan "känna" fantasin och kreativiteten i den när man följer visarna efter tiden... :(
 

babanker

Panerai
Mig har ni hjälpt, jag är klar. Så nu får nu välja att fortsätta här eller i den till ämnet mer dedikerade tråden. :)
Må bäst
 

Pope

Cartier
Lustigt att Squale som tillverkar (sedan i princip 'forever') en klassisk mil-dykare med riktig historia, måste plagiera när de gör en annan modell.... :blackeye:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vare sig hommage eller kopia.

Inte kopia för den marknadsförs ej som en Rolex (som inte är gjord av Rolex)

Inte en hommage för jag ser det inte som en hyllning.

Det är enbart en liknande klocka (som lånat mycket) men samtidigt ser man ganska snabbt (även jag som är totalt ointresserad av Rolex) att det inte är en av Rolex modeller.

Det är som att beskylla alla som gör runda klockor för att kopiera, denna typ av klocka fyller en nisch för folk som vill ha en klocka som ser ut på detta sätt. Jag tror många inte vet eller bryr sig att Rolex är "originalet" till formspråket denna klocka liknar. De vill bara ha en klocka som ser ut på detta sätt skit samma om det står Rolex, Moretime eller Squale på den.

Jag tror även jurister och samtliga klocktillverkare är fullkomligt ointresserade av hur denna klocka ser ut, så vitt jag vet har inte Rolex formskyddat den design som uppenbarligen har inspirerat denna klocka. Hade de formskyddat vissa designelement som återfinns i denna klocka hade diskussionen varit en annan.

Sluta låtsas som att det är en Picasso eller Rembrant vi pratar om det är faktiskt bara en klocka. Dessutom är den klockan som inspirerat till denna design gjord i tusentals (miljontals?) exemplar så konstliknelser faller platt och är skrattretande.
 
Topp