• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klassar ni detta som hommage/kopia?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ämnet som kan debatteras till döddagar! Gäsp...

Åter till klockan, ska du slå till? Du lär inte bli besviken :) Vill lova att du får mer klocka per krona än om du köper "originalet".

Värt att komma ihåg är att det är trots allt en begränsad mängd människor i detta land som har koll på hur en Rolex sub ser ut. Tror att de flesta du träffar till vardags kommer att se en schysst klocka på din arm, de kommer inte ens fundera på om det är en Rolex.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hommage: produkt inspirerad av någon till viss del men med egen särprägel.
Kopia: Mer eller mindre exakt plankning av känd design.
Varumärkesförfalskning aka piratkopia: Mer eller mindre exakt plankning av känd design men med med originalets varumärke på.
 

POO

Panerai
För att kunna anses som hommage måste det ju finnas något form av uppsåt. Ett uppsåt annat än tjäna pengar på annans igenkänningsfaktor alltså.
 

babanker

Panerai
Ämnet som kan debatteras till döddagar! Gäsp...

Åter till klockan, ska du slå till? Du lär inte bli besviken :) Vill lova att du får mer klocka per krona än om du köper "originalet".

Värt att komma ihåg är att det är trots allt en begränsad mängd människor i detta land som har koll på hur en Rolex sub ser ut. Tror att de flesta du träffar till vardags kommer att se en schysst klocka på din arm, de kommer inte ens fundera på om det är en Rolex.

Tack för din input!
Nej, slår inte till, inser att jag vill ha något med mer eget uttryck och vidare fick jag för knappa timmen sedan möjlighet att sätta en Squale 1545 på armen!! :D Inte root-beer men jag förstod att jag missuppfattat storleken, för liten var den trots mina taniga handleder. Kändes dock gedigen i jämförelse med min skx med jubilee som jag har på mig idag. :D
 

KMS

Rolex
Tycker den är för lik för att det skall vara ok. Vilket är skitsynd för jag gillar verkligen Squale som märke och hade dom bara gjort dessa 20 atmos med egen design hade jag köpt ett gäng.:) Men folk på tex WUS verkar ju gilla dom så tydligen finns det en tillräckligt stor marknad vilket också det är tråkigt!

Personligen ser jag det som en ripoff.
 

Boris Balkan

Fark you!
Det är ett fritt land. Men personligen tycker jag att den är fånigt lik utan att vara the real deal. Så oattraktivt det kan bli. Som att närma sig det man tyckte var en mycket vacker kvinna på håll och upptäcka att det är en transa när man kommer nära. :pirate:
 

DrDre

Patek
Rolex har ju aldrig gjort någon brun Submariner i stål så man ser ju på 50 meters håll att det inte är en Rolex. Om jag gillat klockan på bilden så hade jag inte känt mig det minsta obekväm att köpa en av anledningen att den är en kopia.
 

Årsboken77

Breitling
Ganska tydliga likheter med Rolex GMT och Sub... Om du gillar den så kör hårt men jag personligen kanske skulle tycka att den blev lite av en parodi.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vore sjukt snygg i svart!

i84cwNY.jpg

Eller
7iHS49q.jpg

Eller
0EPQz6f.jpg

Eller
TXdN858.jpg

Eller
frk4j8K.jpg
 
Topp