• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klassisk pilotklocka - vilken föredrar ni?

Viking

Cartier
Klassisk vet jag inte men i alla fall en riktig pilotklocka med många flygtimmar på nacken.
Viggen1-1.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Viking skrev:
Klassisk vet jag inte men i alla fall en riktig pilotklocka med många flygtimmar på nacken.

Hårdast!!!

hur nån som har pengar o vill ha en flygarklocka inte köper en sån här kan jag inte förstå, plus toksäker investering! det blir ju inte fler... lär inte utvecklas sämre än realräntan... :D
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
leben skrev:
NiklasArvid skrev:
...de här... ...RIKTIGA flygarur, issued RAF/FAA 1943! ...keepin' it real...

...guld IWC"flieger"... ffs... ...kan man inte bara tuscha dit "posör" i pannan istället... :lol:

Men satan va hårda! Båda i din samling?

de var..., sålda nu, men ligger på några tusenlappar bara, klassiskt 30T2 verk, enda minuset är skräpmetallboetten... :)

Skrik till om du hittar någon!
 

Singular

Rolex
2-Faktor
leben skrev:
NiklasArvid skrev:
leben skrev:
NiklasArvid skrev:
...de här... ...RIKTIGA flygarur, issued RAF/FAA 1943! ...keepin' it real...

...guld IWC"flieger"... ffs... ...kan man inte bara tuscha dit "posör" i pannan istället... :lol:

Men satan va hårda! Båda i din samling?

de var..., sålda nu, men ligger på några tusenlappar bara, klassiskt 30T2 verk, enda minuset är skräpmetallboetten... :)

Skrik till om du hittar någon!

Ligger en på mitt skrivbord...
 
V

Viggen

Guest
Viking skrev:
Klassisk vet jag inte men i alla fall en riktig pilotklocka med många flygtimmar på nacken.
Viggen1-1.jpg

Finnes en på Chrono24 just nu. Pris vid förfrågan! (Hoppas den inte går till slöseri genom att hamna hos någon icke flygintresserad). :mrgreen:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
leben skrev:
NiklasArvid skrev:
leben skrev:
NiklasArvid skrev:
...de här... ...RIKTIGA flygarur, issued RAF/FAA 1943! ...keepin' it real...

...guld IWC"flieger"... ffs... ...kan man inte bara tuscha dit "posör" i pannan istället... :lol:

Men satan va hårda! Båda i din samling?

de var..., sålda nu, men ligger på några tusenlappar bara, klassiskt 30T2 verk, enda minuset är skräpmetallboetten... :)

Skrik till om du hittar någon!

Dyker upp på ebay ibland (särskilt ebay uk) o dessa är rätt enkla att förstå vad som är koscher... Till skillnad från den jävla djungel av franken, hel o halvfejk som annars är den värld som milwatchentusiasterna patrullerar i... Mina ex var inte originaltavlor men ommålade av MOD.

Se upp bara så du inte hamnar på en slippery militaria-slope... o sitter ensam med lugers o bajonetter i en stuga i vildmarken o surfar på rörbomber om 10 år... :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
+1 på viggen lemania. Annars är jag faktiskt svag för rolex air King...
Liten och diskret dressare med härlig historia.
 
Jag är har fallit för den klassiska "B-uhr" designen:


Som hos IWC's Big Pilot Miramar (inte min egen - lånta fjädrar)


eller som här ovan - Laco (min egen "vardagsklocka" just nu).

Både IWC och Laco tillverkade tillsammans med A.Lange & Sohne, Stowa samt Wempe de ursprungliga "beobachtungs uhren" åt tyska Luftwaffe under andra världskriget.
Jag förbereder just nu en artikel om flygarur så jag kunde inte låta bli att skriva av mig lite om just "B-uhr" i min blogg:
http://www.fotosidan.se/blogs/photo/b-u ... ia-att.htm

/Johan
 

Bilagor

  • IWC_BigPilot.jpg
    IWC_BigPilot.jpg
    64.6 KB · Visningar: 372
  • Laco_B-Uhr_I.jpg
    Laco_B-Uhr_I.jpg
    52.3 KB · Visningar: 710

440

Breitling
Tycker B-uhrs är mycket trevliga, men kanske lite väl stora i vissa fall (även om det finns en historisk anledning till detta). Gillar annars Zenith Big Pilot, kanske den klocka med svart urtavla som ser bäst ut med brunt läderarmband?
 
Topp