• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klassiskt inlägg, Länken mellan Breitling och Göteborg funnen

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nu på morgonen kom jag att tänka på ett otroligt roligt inlägg jag läste för några år sedan.
Detta är från gamla TTT. (March 13 2012 at 3:32 PM)

---------
Efter omfattande forskning på området kan jag nu stolt redovisa nya rön som förklarar Göteborgarnas förkärlek för Breitling. Alla som reser till Göteborg slås som bekant av att i stort sett alla Göteborgare har polotröja och Breitlingklocka. Även om detta faktum genom observationer varit empiriskt belagt sedan länge så har det inte gått att förklara varför det är på detta viset. Fram till nu ska tilläggas. Efter år av letande snubblade jag i dag över nedanstående text. Man kan tycka att Wikipedia inte är den mest exotiska och svårtillgängliga källan till kunskap kanske. Men ta då i beaktande att man måste använda sökordet SKARPSILL för att hitta rätt. Söker man i stället på BREITLING får man endast ett par tjusiga bilder på en Emergency och en Navitimer.
Håll i er nu. Resan till kunskap startar.
"Framförallt beredd (saltad eller rökt) skarpsill har i Bohuslän kallats brisling eller brissling (med varianterna bressling och brässling), från norskan, känt före år 1779. Motsvarande namn i Blekinge, Skåne och Halland har varit briling (lokalt i Blekinge även brilling). Från lågtyskan härrör den äldre benämningen BREITLING. Sockersaltad och kryddinlagd skarpsill saluförs i Skandinavien under det traditionella handelsnamnet ansjovis, vilket bland annat är en viktig ingrediens i Janssons frestelse. Skarpsill inlagd i tomatsås som tidigare såldes som sardiner, saluförs efter EU-förhandlingar numera som brisling."
Det hela rör sig alltså om ett rent semantiskt missförstånd. Vad gäller polotröjans framskjutna position i Göteborg hoppas jag kunna återkomma och bringa klarhet även där.
Docent JoberMan
Institutionen för västkuststudier
Kungsholmens Högskola
-----------

HAHA :D
Ha en härlig söndag!
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Senast jag forskade så var Joberman lektor vid Institutionen för västkuststudier. Mycket möjligt att polotröjan snart kan förklaras.
 

ErikGBG

Audemars
Dessvärre inte. Polotröjans koppling till Göteborg är en svårare nöt att knäcka. Har fått lägga det åt sidan ett tag då jag hjälper en kollega att färdigställa ett rasbiologiskt planschverk över Göteborgsutseendet. Tänk Erika Johansson... :)
Min mellanstadiegympalärare. Fan rätt het när det begav sig!
 

Jan B

Breitling
ha
Nu på morgonen kom jag att tänka på ett otroligt roligt inlägg jag läste för några år sedan.
Detta är från gamla TTT. (March 13 2012 at 3:32 PM)

---------
Efter omfattande forskning på området kan jag nu stolt redovisa nya rön som förklarar Göteborgarnas förkärlek för Breitling. Alla som reser till Göteborg slås som bekant av att i stort sett alla Göteborgare har polotröja och Breitlingklocka. Även om detta faktum genom observationer varit empiriskt belagt sedan länge så har det inte gått att förklara varför det är på detta viset. Fram till nu ska tilläggas. Efter år av letande snubblade jag i dag över nedanstående text. Man kan tycka att Wikipedia inte är den mest exotiska och svårtillgängliga källan till kunskap kanske. Men ta då i beaktande att man måste använda sökordet SKARPSILL för att hitta rätt. Söker man i stället på BREITLING får man endast ett par tjusiga bilder på en Emergency och en Navitimer.
Håll i er nu. Resan till kunskap startar.
"Framförallt beredd (saltad eller rökt) skarpsill har i Bohuslän kallats brisling eller brissling (med varianterna bressling och brässling), från norskan, känt före år 1779. Motsvarande namn i Blekinge, Skåne och Halland har varit briling (lokalt i Blekinge även brilling). Från lågtyskan härrör den äldre benämningen BREITLING. Sockersaltad och kryddinlagd skarpsill saluförs i Skandinavien under det traditionella handelsnamnet ansjovis, vilket bland annat är en viktig ingrediens i Janssons frestelse. Skarpsill inlagd i tomatsås som tidigare såldes som sardiner, saluförs efter EU-förhandlingar numera som brisling."
Det hela rör sig alltså om ett rent semantiskt missförstånd. Vad gäller polotröjans framskjutna position i Göteborg hoppas jag kunna återkomma och bringa klarhet även där.
Docent JoberMan
Institutionen för västkuststudier
Kungsholmens Högskola
-----------

HAHA :D
Ha en härlig söndag!


haha.. kul läsning! :)
 

jabla

Sarlacc
Synd att det här kom upp för sent, lämnade GBG i fredags och hade lite dötid till att dricka öl o studera klädmode. :)
 

billo

Cartier
Japp polo och breitling är det som gäller i Gbg.
Jag heter Glen och håller på IFK Göteborg. Jag har en polotröja i alla färger. En färg för varje veckodag. Har en samling av breitling klockor. Jag kör vitsar hela tiden och alla tycker att jag en go gubbe.

Som alla andra Göteborgare så vet jag att Vi bor på framsidan av Sverige. Jobbar på Volvo och kör en Volvo v70. Favorit syssla är att äta en räkmacka på feskekörkan

Drömmer om att Stockholm lämnas över till Finland och Danmark får Skåne. Så kära götet blir huvudstad i Svea. Den plats den förtjänar.

Pappa jobbar på en fiske båt och mamma på skf. Syrran på stena båten och brorsan på hamnen.

Jag de va lite om en Göteborgare

Ps: inget stämmer för utom drömmen om Gbg som huvudstad.:woot:

Bill.
 
Topp