• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klickande sprint på ny klocka

PerH

Omega
2-Faktor
Hejsan hoppsan,
Köpte precis idag en Victorinox INOX (med gummiarmband). Väl hemkommen noterar jag att den nedre sprinten klickar rätt rejält när jag drar lite i armbandet, alternativt sätter tummen på klockans underkant (där armbandet möter klockan) och trycker lite försiktigt.

Hur normalt är detta på nya klockor och är det något man skall oroa sig för? Vore ju trist om sprinten gick sönder och man tappar nya klockan.


Mitt första inlägg så en kort presentation kan kanske vara på plats. :)
Heter Per och har smugit runt här på forumet ett tag. Har varit klocknörd sedan barnsben och har rätt nyligen återupptagit intresset efter en paus på en massa år. Jobbar som IT-nörd och tillika nördig när det gäller katter då jag även har arbetat ideellt på katthem i ett tiotal år.

Ha en bra dag allesammans. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hejsan hoppsan,
Köpte precis idag en Victorinox INOX (med gummiarmband). Väl hemkommen noterar jag att den nedre sprinten klickar rätt rejält när jag drar lite i armbandet, alternativt sätter tummen på klockans underkant (där armbandet möter klockan) och trycker lite försiktigt.

Hur normalt är detta på nya klockor och är det något man skall oroa sig för? Vore ju trist om sprinten gick sönder och man tappar nya klockan.


Mitt första inlägg så en kort presentation kan kanske vara på plats. :)
Heter Per och har smugit runt här på forumet ett tag. Har varit klocknörd sedan barnsben och har rätt nyligen återupptagit intresset efter en paus på en massa år. Jobbar som IT-nörd och tillika nördig när det gäller katter då jag även har arbetat ideellt på katthem i ett tiotal år.

Ha en bra dag allesammans. :)
Låter som ett rätt vanligt fenomen, som oftast uppstår då bandstiftsändan inte riktigt är lika stor som hålet. Eventuellt kan du det räcka med att försöka skaffa ett bandstift som är lite grövre och "fyller" hålet bättre, om du förstår vad jag menar. Välkommen!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Låter som ett rätt vanligt fenomen, som oftast uppstår då bandstiftsändan inte riktigt är lika stor som hålet. Eventuellt kan du det räcka med att försöka skaffa ett bandstift som är lite grövre och "fyller" hålet bättre, om du förstår vad jag menar. Välkommen!

Jag skulle också behöva några av de lite grövre stiften. Vart köper man på nätet?
 

PerH

Omega
2-Faktor
Tack så jättemycket för länkar och förslag. Känns dock inte 100% att behöva mecka stift på en sprillans ny klocka. Ska ramla förbi urmakarn där jag köpte och be dem kika på det. Är dock tveksam till att de kommer att göra något. INOX'en har dessutom noll utrymme mellan armbandet och klockan så det kommer definitivt att bli märken på bandet om man försöker byta stiften.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer att du inte borde behöva mecka med en helt nyköpt klocka. Efter din beskrivning är jag dock lite kluven om det är något fel eller ej, det kan väl omöjligt rassla eller klicka något när du har klockan på armen? Gå tillbaka till där du köpte den och hör med dem är nog bästa rådet.
För övrigt grattis till en riktigt cool klocka. Riktigt tuff klocka, den kommer antagligen överleva domedagen :cigar:
 
Topp