Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klickljud vid manuellt uppdrag?

Diskussion i 'Diskussion' startad av AndersE, 28 december 2014.

1. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Jag har en klocka från tidigt 80-tal utrustad med ett automatisk ETA 2824-2-urverk. När jag drar upp klockan manuellt hörs efter ca 20 drag på kronan, förutom det vanliga surrljudet, ett klickljud med jämna mellanrum. Inte direkt högljutt men, ändå distinkt. Klockan fungerar i övrigt som den ska. Är klickljudet att betrakta som något normalt, eller är det något jag bör vara bekymrad över?

Jag vet att vissa ifrågasätter att överhuvudtaget vrida upp automatiska verk manuellt, kanske i synnerhet när det gäller just ETA 2824-2, men det är alltså inte detta min fråga gäller.

2. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Jag skulle gissa att det är helt normalt. Känner igen det från egna klockor och har gissat att det ljudet kommer när klockan är fullt uppdragen (någon form av "slirkoppling"). Någon annan, mer kunnig får gärna fylla i eller rakt av rätta mig om jag har fel. Ping China

3. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Hej AndersE!
    Är klockan nyligen servad?
    Tror det är så att grafitfettet i fjäderhus som är torrt, det gör att automatfjädern inte glider runt i fjäderhuset som den ska, utan att den fastnar och sen släpper den lite ojämnt i stället för att glida runt.
    Tror klockan behöver en service.
    Hälsningar Anders, urmakare sedan 1981

Beastie, Sullstrom, acce1999 och 18 andra gillar detta.
  4. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Kul med fler urmakare:)
    Välkommen

tictac62 gillar detta.
  5. Noami

Noami Friends of KS

Inte en dålig förstapost. Välkommen!

Jonte73 och tictac62 gillar detta.
  6. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Tackar Noami & Karate Kid.

7. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Vilken bra och snabb respons - tack för det!

vonbahr: Jag har också funderat på detta med "slirkoppling", men tänker att klockan väl inte gärna kan vara i närheten av fullt uppdragen efter endast 20 drag på kronan?

tictac62: Klockan har alldeles nyligen varit inne på service. Din teori låter dock inte alls osannolik.

Savagear114 gillar detta.
  8. nissehult

nissehult Friends of KS

FYI: På min nyservade JLC så hörs det ett "annat ljud" efter ~30 drag när jag drar upp den manuellt. Vad jag förstår från andra JLC forum så är det ett tecken på att den just är fullt uppdragen - ljudet kommer ungefär en gång per varv.

Hur det är med din ETA vet jag inte, men när en rutinerad urmakare rekommenderar att den tittas på så skall jag inte argumentera emot.

tictac62 gillar detta.
  9. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten

10. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det kan vara så att den som servade din klocka inte tog ur fjädern ur fjäderhuset när den rengjordes, och inte smörjde in släpfjädern tillräckligt, utan bara la en sträng på fjädern när den låg kvar i fjäderhuset och då kommer inte fjäderfettet ner på hela släpfjädern. Sedan kan det vara någon ting med övriga uppdragshjul, svårt att veta precis när jag inte hört ljudet. Hör med den butiken som servat klockan.

acce1999, China och wundlander gillar detta.
  11. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Kul att se fler urmakare på forumet tictac62, även om jag själv inte är klar ännu på skolan så är det på gång!

Som tidigare skrivet så låter det som att något inte sköttes helt rätt vid service om den var servad nyligen, eller så kan det vara dags för en service!

tictac62 gillar detta.
  12. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Jag får kolla med urmakaren som gjorde servicen alt. ta klockan till någon annan.

Tack för alla svar! :)

tictac62 gillar detta.
  13. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tycker också kul med fler urmakare, välkommen och perfekt nick du valt :)

tictac62 gillar detta.
  14. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Återkom gärna med vad det var så blir vi alla lite klokare

15. fredrikb

fredrikb Borgare

Är ju inte urmakare på något sätt, men flera av de automatiska klockor jag haft har "klickat" på detta sätt när man dragit upp dem maximalt och fortsatt vrida på kronan.

vonbahr gillar detta.
  16. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

fredrikb: Har tänkt i de banorna, men tvivlar på att klockan skulle vara fullt uppdragen efter endast 20 drag på kronan. Får du klickljudet efter så lite som 20 drag?

17. ludde28

ludde28 Bonde

Från:
    Sthlm
    Jag har en ETA2836-2 dvs en variant på 2824-2.
    Jag hör tydliga klick efter ca 25 uppdragningar.
    Senast jag testade klockans reserv så gick den i ca 40tim.
    Jag tror att klicken du hör är just sliringsfunktion som talar om att klockan är fult uppdragen.
    Kolla reservgången när du har dragit upp den fullt.
    Får du 40 tim så är det väl OK.
    Hur många uppdragningar till fullt måste du då göra, efter att klockan har stannat?

edit:
    min andra finare klockan måste dras upp ca 50-60 gånger, först då hörs det ett väldigt svagt/vagt klickande.
    Tycker om när 2836 klickar högt, för att tala om att dett är fullt uppdragen, isf att köra ca 50-60 udrag på måfå.

18. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Efter 60 uppdragningar går klockan i drygt 40 timmar. Det kanske räcker med färre drag, men det har jag inte testat.

19. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    prova att dra tills dess att det klickar och därefter mät gången.

Trodde de flesta var som mig och gick och smådrog lite varsom istället för att maxa upp hela tiden. Jag tycker inte det känns riktigt bra att dra upp till max hela tiden och speciellt inte om man tenderar att dra 30-40varv över max.. Är iofs van att om man drar max så tar det stopp.

20. AndersE
    Trådstartare

AndersE Bonde

Uppdatering: Jag har hört med urmakaren som servat klockan och fått beskedet att ljudet kommer av att fjädern släpper och glider mot fjäderhusväggen, som har fördjupningar, då klockan är fullt uppdragen. Precis så som flera i tråden trodde alltså.

Jag har också provat att endast vrida upp klockan tills det klickar och sedan mäta gången. Det blev denna gång 26 drag på kronan och klockan gick sedan i 41 timmar. Fullt uppdragen, med andra ord. Mycket förvånad att det krävdes så lite för att få den fullt uppdragen, men man lär sig något nytt varje dag!

Av det ovanstående drar jag hursomhelst slutsatsen att klockan är fullt frisk! :)

Wastl, Aboynamedsue och Donkii gillar detta.
  21. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Härligt att det löste sig utan ingrepp

AndersE gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield