Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

klock-köp. (Tonåring)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pluto, 16 oktober 2016.

?

Köpa ny klocka! "På riktigt"

1. Ja för fan, köp dig något fint!

56 röst(er)
    80,0%
  2. Nej, du är inte ens myndig, vänta några år till och bestäm dig då!

14 röst(er)
    20,0%
  1. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Tjena!
    Är 16år och har varit klock-nörd i över ett år. Jag har en PADI och en Certina DS Action Automatic.
    Jag älskar båda två men känner att det inom snar tid är dags för något nytt, "på riktigt" denna gången! Jag har alltså planer på att inom kommande halvår/år spara pengar och lägga vantarna på något finare.

I början kände jag att Sinn 104 var perfekt, grym kvalite, riktigt snygg till ett ok pris! Men nu har jag dock tänkt om. Kände att det kanske är mer värt att spendera en 17-20 på en begagnad "poor man's rolex" aka Tudor black bay heritage. Jag vill nämligen ha något som verkligen är accepterat och jag verkligen kan vara stolt över!

Jag skulle vara enormt tacksam om jag fick höra vad ni som är lite mer erfarna tycker?
    Gör jag ett misstag, borde jag vänta lite till? Finns det något annat som är bättre?
    Skriv vad ni tycker och varför! Kom gärna med förslag på andra klockor som ni tror skulle passa mig (budget 10-20k).

Tack på förhand och tack klocksnack för ett super bra forum!

Mr.Sund, engst, Guskleto och 1 annan gillar detta.
  2. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Kör på Black Bay, snygg klocka samt den är relativt lättflippad.

TheoRaffone, Erik1, Pluto och 1 annan gillar detta.
  3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Sinn
    Tudor BB/pelagos/etc/etc/etc
    Speedmaster Professional
    Oris 65

Några vanliga val. Personligen hade jag inte valt Tudor, tycker de är lite platta. Hellre en speedy från tidigt 2000-tal.

Ruben, Erik1, engst och 1 annan gillar detta.
  4. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tycker inte att det är priset på klockan som gör den "accepterad" viktigast är väl vad du tycker. Om man ska köpa EN klocka så kan det vara bra om den både kan användas till vardag och som dress, inget för yvigt.

Sinn gör fina klockor dock kanske lite för industriell design på dem så som damaskos klockor, du har ju dock 556i. Om du vill ha en Rolex så spara till en istället, dock anser jag att Tudor är riktigt fint också. Tudor BB bär ganska stort, större än din certina DS action (vet dock ej din handledsstorlek). Många verkar tycka om Omega Aquaterra, grand seiko spring drive och Tudor black bay.

Tror dock att det inte är många som kommer märka av din dyra klocka, är egentligen bara klockmördar som ser sånt om du nu inte har en Rolex. Köp den klocka som DU vill ha.

Lycka till.

Kristersson, Oli och Pluto gillar detta.
  5. Cliff

Cliff Borgare

Från:
    Stockholm
    Tudor: North Flag
    Rolex: Sladdrig hårdprutad Datejust i stål

Pluto gillar detta.
  6. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Både Certina och Padi är fina klockor! Vad som är "accepterat" ska du försöka strunta i och köpa det du verkligen vill ha!
    Sinn 104 är en grym klocka :)

vonbahr, engst, Loffe43 och 1 annan gillar detta.
  7. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    +1
    Du kan hitta en äldre Datejust, men då lär du behöva pruta en hel del och kanske inte får den i speciellt bra skick.
    Kör på BB tycker jag, sjukt fin klocka!

Pluto gillar detta.
  8. stelah

stelah Biskop

Omega Seamaster Planet Ocean XL. En snygg riktigt bra klocka för ca 20000 kr och du väljer 2500-verket. Ett dykarur för 600 m djup, robust, snygg, bra länk och ren tavla, grymma visare och lätt att sälja.

Pluto gillar detta.
  9. Mforce

Mforce Biskop

Du har ju dykare redan. Trevliga dessutom.
    Köp nåt mer dressat.
    Grand Seiko är bra alternativ. Definitivt accepterat och mer nördigt än Tudor (kanske inte än Sinn dock).

Loffe43, LJS och Pluto gillar detta.
  10. rillesnille

rillesnille Borgare

Från:
    Norrort
    Denna kan du nog få för 19-20 med lite flax och framåtanda! Såg väl helt OK ut för det priset, sen kan det vara kul att veta hur den går också! Lite sportigare också på oyster vilket kan vara bra för en tonåring.
    https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-1603--id4088352.htm
    verkar vara nån skit på glaset kl 2, men det kanske går att polera bort, är ju plexi.

Labbo, Highvalley och Pluto gillar detta.
  11. alfie

alfie Bonde

Tudor BB är jäkligt snygg, den eller en speedy från tidigt 2000-tal :)

Pluto gillar detta.
  12. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Är inte stort fan av north flag. En DJ hade varit fint men vad ligger service kostnaden på?
    En stor fördel med tudor black bay är att ETA-verket i klockan är hyffsat lätt servat till bra pris.

Cliff gillar detta.
  13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Oris har trevliga modeller. Kolla även på seikos utbud.
    Longines har fina modeller på lite mer dressade ur

hasselnot och Pluto gillar detta.
  14. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Tack för tipset!

15. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Oris har jag ganska bra koll på, nästa klocka vill jag hellst att den ska vara swiss made, undantag sinn. Tack ändå!

16. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    S&S Worldtimer kanske? Roligare än Tudor och Oris. Annars skulle jag satsat på en speedmaster, klassiker som alltid är rätt.

TheoRaffone gillar detta.
  17. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Gillar inte dressare lika mycket som dykare/chrongrafer, använder min fars Constellation c-shape som dressare! Tack ändå!

18. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

ska ta en närmare titt på S&S, vet ärlig talat inte mycket om dem, tack för tipset!

19. Highvalley

Highvalley Bonde

Från:
    Stockholm
    Håller med föregående. Skit i vad som är "accepterat" och köp något du gillar. Jag köpte en begagnad Datejust 16030 när jag var sexton. De flesta verkade inte lägga märke till den och flertalet kommentarer handlade om Thailandssemester och "töntigt med kopior". Jag brukade inte säga något. Jag hade köpt den för min skull och inte för deras.

Loffe43 och Pluto gillar detta.
  20. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Har jag inte tänkt på! Ska kolla! Tack :)

21. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Jag formulerade mig kanske lite konstigt. Men förstår vad du menar! :)

22. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Som sagt, formulerade mig inte korrekt.
    Antar att det är sånt man för leva med när man har rolex och är tonåring. Kommer självklart köpa klockan för min skull! Dock alltid kul att ha något som sticker ut! :)

Highvalley gillar detta.
  23. Rearden

Rearden Bonde

Min gamla Omega PO XL 2500 som jag sålde till Ninen ligger ute här på KS för 17,3 - Snacka med honom. Stabil klocka och bra kille. Där har du en vettig klocka till bra pris :)

stelah och Pluto gillar detta.
  24. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Ja, när jag lägger så mycket pengar på en klocka vill man verkligen ha något som håller! Och visst rolex är alltid rolex men isåfall är det nog lite roligare med en Tudor i finare skick!

25. Pluto
    Trådstartare

Pluto Stadsbo

Har inte tillräckligt i spargrisen ännu, måste spara ett tag först. Men tack för tipset! :)

26. JStenman

JStenman Torpare

Från:
    Åland/Uppsala
    Hm, kanske en Omega Seamaster 2254.50? Men du kanske vill ha en kronograf, för lite variation.

Pilot, jarrebarre99 och Pluto gillar detta.
  27. hasselnot

hasselnot Stadsbo

Från:
    Stockholm
    En klocka som jag tycker är snugg men inte så många pratar om är omega globemaster med blå tavla från i år. Har även en glasring i tungsten, är ju trevligt!

TheoRaffone och Pluto gillar detta.
  28. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Mycket roligare val än en Black Bay, och dessutom en ovanligt snygg modell för att vara Omega.

tim ur länk, Pilot, jarrebarre99 och 2 andra gillar detta.
  29. JStenman

JStenman Torpare

Från:
    Åland/Uppsala
    Den modellen är så himla "klockren", visarna samt urtavlan. Klockporr:hungry:

Pluto gillar detta.
  30. NickL

NickL Stadsbo

Låter som att det är en Rolex du egentligen vill ha? Knega vid sidan om plugget och köp dig en lätt begagnad. Du kommer inte ångra dig. :)

MaxAnd och Pluto gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield