• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klock-köp. (Tonåring)

Köpa ny klocka! "På riktigt"

  • Ja för fan, köp dig något fint!

    Röster: 57 79.2%
  • Nej, du är inte ens myndig, vänta några år till och bestäm dig då!

    Röster: 15 20.8%

  • Totala väljare
    72

Pluto

Cartier
Tjena!
Är 16år och har varit klock-nörd i över ett år. Jag har en PADI och en Certina DS Action Automatic.
Jag älskar båda två men känner att det inom snar tid är dags för något nytt, "på riktigt" denna gången! Jag har alltså planer på att inom kommande halvår/år spara pengar och lägga vantarna på något finare.

I början kände jag att Sinn 104 var perfekt, grym kvalite, riktigt snygg till ett ok pris! Men nu har jag dock tänkt om. Kände att det kanske är mer värt att spendera en 17-20 på en begagnad "poor man's rolex" aka Tudor black bay heritage. Jag vill nämligen ha något som verkligen är accepterat och jag verkligen kan vara stolt över!

Jag skulle vara enormt tacksam om jag fick höra vad ni som är lite mer erfarna tycker?
Gör jag ett misstag, borde jag vänta lite till? Finns det något annat som är bättre?
Skriv vad ni tycker och varför! Kom gärna med förslag på andra klockor som ni tror skulle passa mig (budget 10-20k).

Tack på förhand och tack klocksnack för ett super bra forum!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Tycker inte att det är priset på klockan som gör den "accepterad" viktigast är väl vad du tycker. Om man ska köpa EN klocka så kan det vara bra om den både kan användas till vardag och som dress, inget för yvigt.

Sinn gör fina klockor dock kanske lite för industriell design på dem så som damaskos klockor, du har ju dock 556i. Om du vill ha en Rolex så spara till en istället, dock anser jag att Tudor är riktigt fint också. Tudor BB bär ganska stort, större än din certina DS action (vet dock ej din handledsstorlek). Många verkar tycka om Omega Aquaterra, grand seiko spring drive och Tudor black bay.

Tror dock att det inte är många som kommer märka av din dyra klocka, är egentligen bara klockmördar som ser sånt om du nu inte har en Rolex. Köp den klocka som DU vill ha.

Lycka till.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Omega Seamaster Planet Ocean XL. En snygg riktigt bra klocka för ca 20000 kr och du väljer 2500-verket. Ett dykarur för 600 m djup, robust, snygg, bra länk och ren tavla, grymma visare och lätt att sälja.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Du har ju dykare redan. Trevliga dessutom.
Köp nåt mer dressat.
Grand Seiko är bra alternativ. Definitivt accepterat och mer nördigt än Tudor (kanske inte än Sinn dock).
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Denna kan du nog få för 19-20 med lite flax och framåtanda! Såg väl helt OK ut för det priset, sen kan det vara kul att veta hur den går också! Lite sportigare också på oyster vilket kan vara bra för en tonåring.
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-1603--id4088352.htm
0111-562x421.jpg

verkar vara nån skit på glaset kl 2, men det kanske går att polera bort, är ju plexi.
 

Pluto

Cartier
Tudor BB är jäkligt snygg, den eller en speedy från tidigt 2000-tal :)
Denna kan du nog få för 19-20 med lite flax och framåtanda! Såg väl helt OK ut för det priset, sen kan det vara kul att veta hur den går också! Lite sportigare också på oyster vilket kan vara bra för en tonåring.
https://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-1603--id4088352.htm
0111-562x421.jpg

verkar vara nån skit på glaset kl 2, men det kanske går att polera bort, är ju plexi.
Tack för tipset!
 

Pluto

Cartier
Du har ju dykare redan. Trevliga dessutom.
Köp nåt mer dressat.
Grand Seiko är bra alternativ. Definitivt accepterat och mer nördigt än Tudor (kanske inte än Sinn dock).
Gillar inte dressare lika mycket som dykare/chrongrafer, använder min fars Constellation c-shape som dressare! Tack ändå!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med föregående. Skit i vad som är "accepterat" och köp något du gillar. Jag köpte en begagnad Datejust 16030 när jag var sexton. De flesta verkade inte lägga märke till den och flertalet kommentarer handlade om Thailandssemester och "töntigt med kopior". Jag brukade inte säga något. Jag hade köpt den för min skull och inte för deras.
 

Pluto

Cartier
Håller med föregående. Skit i vad som är "accepterat" och köp något du gillar. Jag köpte en begagnad Datejust 16030 när jag var sexton. De flesta verkade inte lägga märke till den och flertalet kommentarer handlade om Thailandssemester och "töntigt med kopior". Jag brukade inte säga något. Jag hade köpt den för min skull och inte för deras.
Som sagt, formulerade mig inte korrekt.
Antar att det är sånt man för leva med när man har rolex och är tonåring. Kommer självklart köpa klockan för min skull! Dock alltid kul att ha något som sticker ut! :)
 

Rearden

Cartier
Tjena!
Är 16år och har varit klock-nörd i över ett år. Jag har en PADI och en Certina DS Action Automatic.
Jag älskar båda två men känner att det inom snar tid är dags för något nytt, "på riktigt" denna gången! Jag har alltså planer på att inom kommande halvår/år spara pengar och lägga vantarna på något finare.

I början kände jag att Sinn 104 var perfekt, grym kvalite, riktigt snygg till ett ok pris! Men nu har jag dock tänkt om. Kände att det kanske är mer värt att spendera en 17-20 på en begagnad "poor man's rolex" aka Tudor black bay heritage. Jag vill nämligen ha något som verkligen är accepterat och jag verkligen kan vara stolt över!

Jag skulle vara enormt tacksam om jag fick höra vad ni som är lite mer erfarna tycker?
Gör jag ett misstag, borde jag vänta lite till? Finns det något annat som är bättre?
Skriv vad ni tycker och varför! Kom gärna med förslag på andra klockor som ni tror skulle passa mig (budget 10-20k).

Tack på förhand och tack klocksnack för ett super bra forum!
Min gamla Omega PO XL 2500 som jag sålde till Ninen ligger ute här på KS för 17,3 - Snacka med honom. Stabil klocka och bra kille. Där har du en vettig klocka till bra pris :)
 

Pluto

Cartier
+1
Du kan hitta en äldre Datejust, men då lär du behöva pruta en hel del och kanske inte får den i speciellt bra skick.
Kör på BB tycker jag, sjukt fin klocka!
Ja, när jag lägger så mycket pengar på en klocka vill man verkligen ha något som håller! Och visst rolex är alltid rolex men isåfall är det nog lite roligare med en Tudor i finare skick!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
En klocka som jag tycker är snugg men inte så många pratar om är omega globemaster med blå tavla från i år. Har även en glasring i tungsten, är ju trevligt!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Låter som att det är en Rolex du egentligen vill ha? Knega vid sidan om plugget och köp dig en lätt begagnad. Du kommer inte ångra dig. :)
 
Topp