• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klock-köp. (Tonåring)

Köpa ny klocka! "På riktigt"

  • Ja för fan, köp dig något fint!

    Röster: 57 79.2%
  • Nej, du är inte ens myndig, vänta några år till och bestäm dig då!

    Röster: 15 20.8%

  • Totala väljare
    72

rillesnille

Panerai
2-Faktor
"The Tudor 2824-2's start as Top grade, so they have all the parts that the Chronometer grade movements do, without the actual testing being done. The shock system is then changed from Incabloc to Kif, and they remove the ETACHRON system, and implement a more traditional stud on the balance spring, and traditional regulator pins.
@Cryssarn
Där är vad de gör med ETA-verket. Sen ska jag inte uttala mig om vad enskilda urmakare gör eller inte gör, såklart.
Som jag tolkar det är det enda "unika" att de byter ut anti-stöt-mekanismen från Incabloc till Kif(samma som på rolex-verken?)?
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
@Cryssarn
Där är vad de gör med ETA-verket. Sen ska jag inte uttala mig om vad enskilda urmakare gör eller inte gör, såklart.
Som jag tolkar det är det enda "unika" att de byter ut anti-stöt-mekanismen från Incabloc till Kif(samma som på rolex-verken?)?
och byter ut etachron systemet, vad nu det är :p tillräckligt är det åtminstone för att oberoende urmakare inte kan byta ut delar
 

marlun

Rolex
Satt i samma sits som dig för ett år sedan. Fast då var jag 15.

Började med black bay black
IMG_4370.JPG

Kul klocka men obekväm eftersom den är så platt på undersidan och kronan är så stor. Den är lite trist att köra OWG med.

Sedan knegade jag jag på som attan och lade till en datejust. I mitt tycke är den 100 gånger roligare än black bay och var nöjd med den ett tag.
IMG_4699.JPG

Sedan gick det utför...
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Satt i samma sits som dig för ett år sedan. Fast då var jag 15.

Började med black bay black
IMG_4370.JPG

Kul klocka men obekväm eftersom den är så platt på undersidan och kronan är så stor. Den är lite trist att köra OWG med.

Sedan knegade jag jag på som attan och lade till en datejust. I mitt tycke är den 100 gånger roligare än black bay och var nöjd med den ett tag.
IMG_4699.JPG

Sedan gick det utför...
Håller med angående Black Bay och att den är obekväm. Tips till TS är att testa den först, för jag var också inne på BB först men efter att ha testat var jag inne på annat!
 

Pluto

Cartier
Satt i samma sits som dig för ett år sedan. Fast då var jag 15.

Började med black bay black
IMG_4370.JPG

Kul klocka men obekväm eftersom den är så platt på undersidan och kronan är så stor. Den är lite trist att köra OWG med.

Sedan knegade jag jag på som attan och lade till en datejust. I mitt tycke är den 100 gånger roligare än black bay och var nöjd med den ett tag.
IMG_4699.JPG

Sedan gick det utför...
Antar att du jobbar mycket?
Förstår vad du menar, santidigt har jag fortfarande en PADI, Certina och en constellation som utbyte då och då så helt OWG blir det inte! :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Förstår inte varför folk fortsätter älta om detta? Är det något tvång eller måste att man skall ut och resa/backpacka och "upptäcka världen" när man är ung?
Vore sorgligt om det existerar kids som offrar roliga grejer för att kunna köpa en någorlunda dyr klocka och posta wristshots på KS.

Förhoppningsvis är det inte så. Och man bör ha respekt för att det finns de som faktiskt inte vill dra till thailand och kröka upp sina deg. :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Alla gör som man vill såklart... men en tokig vecka på Ibiza är mumma för minnet när man blir äldre, givetvis en datejust med, men de brukar gå att köpa senare med...
Givetvis! och detta kan jag ju hålla med dig mer på :)
Skillnad på att resa och resa, när du skrev "upplev världen" tänkte jag mer typ flera månaders backpackning i asien/australien vilket är så jävla uttjatat och alla tror dem är unika och kommer "uppleva" något unikt och finna sitt inre eller något o_O sen ska man helst lägga ut 1000 bilder och statusar på instagram/facebook för att visa allt unikt man ser...

Vore sorgligt om det existerar kids som offrar roliga grejer för att kunna köpa en någorlunda dyr klocka och posta wristshots på KS.

Förhoppningsvis är det inte så. Och man bör ha respekt för att det finns de som faktiskt inte vill dra till thailand och kröka upp sina deg. :)
Läs mitt svar ovan, en studentresa eller "krökarvecka" är en helt annan grej! (IMO)
Var mer den här "upplev världen"-klyschan jag reagerade på..
Givetvis gör man vad man vill och vi är alla olika :)
 

Pluto

Cartier
Vore sorgligt om det existerar kids som offrar roliga grejer för att kunna köpa en någorlunda dyr klocka och posta wristshots på KS.

Förhoppningsvis är det inte så. Och man bör ha respekt för att det finns de som faktiskt inte vill dra till thailand och kröka upp sina deg. :)
jag vill vara extra noggrann med att poängtera att detta inte är fallet.
Dessutom, bara för att jag köper en klocka nu som jag sparat pengar till, betyder inte det att jag inte kommer åka på resor med mina kompisar?? Vad för alla detta ifrån?
Man KAN köpa både och, gäller bara att spara och jobba mer än alla andra. Så svårt är det inte :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
jag vill vara extra noggrann med att poängtera att detta inte är fallet.
Dessutom, bara för att jag köper en klocka nu som jag sparat pengar till, betyder inte det att jag inte kommer åka på resor med mina kompisar?? Vad för alla detta ifrån?
Man KAN köpa både och, gäller bara att spara och jobba mer än alla andra. Så svårt är det inte :D
Så länge man har balansen så är det nice.

Var i ungefär samma sits som du för typ 5 år sen, och då var det ännu fler som tjötade om att jag skulle ta pengarna och resa istället.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Givetvis! och detta kan jag ju hålla med dig mer på :)
Skillnad på att resa och resa, när du skrev "upplev världen" tänkte jag mer typ flera månaders backpackning i asien/australien vilket är så jävla uttjatat och alla tror dem är unika och kommer "uppleva" något unikt och finna sitt inre eller något o_O sen ska man helst lägga ut 1000 bilder och statusar på instagram/facebook för att visa allt unikt man ser...


Läs mitt svar ovan, en studentresa eller "krökarvecka" är en helt annan grej! (IMO)
Var mer den här "upplev världen"-klyschan jag reagerade på..
Givetvis gör man vad man vill och vi är alla olika :)

Som att inte en vecka på Ibiza är lika klyschigt det.. :p
Alla gör som de vill i slutändan givetvis. Själv när jag blickar tillbaka och om en "fick göra om",
så hade jag inte bokat en partyvecka på Ibiza, eller Magaluf, eller var man nu än åker. Utan är snarare efterklok med att jag hellre lagt pengarna på att istället resa runt och se mer än en bar & ett hotellrum, (och förmodligen inte ens minnas så mycket öht av resan pga allt jäkla festande). Och då är ju världen större än Thailand..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är ju gubbjävel, men det här rådet är det viktigaste: köp absolut ingen nästanklocka (typ Tudor fast du vill ha Rolex). Tudor lever enligt mig ett liv på egna meriter, men alla ser det tyvärr inte så.
 

Pluto

Cartier
Jag är ju gubbjävel, men det här rådet är det viktigaste: köp absolut ingen nästanklocka (typ Tudor fast du vill ha Rolex). Tudor lever enligt mig ett liv på egna meriter, men alla ser det tyvärr inte så.

Håller inte med dig där. För det första, självklart vill man ha en rolex, vem vill inte? ;)
Men när man är 16år gammal och har möjlighet att köpa en extremt gedigen klocka som kvalitetsmässigt sätt sägs vara lika bra som rolex? Vilket den kanske inte riktigt är men åtminstone lika bra som många omega, breitling etc. (Rätta mig om jag har fel)
Till ett pris som inte skiljer sig långt, (ibland t.o.m. under) från Oris och Sinn. Tycker jag att en "nästankocka" verkligen är värd pengarna.

Skulle inte heller säga att tudor lever på meriter? Visst att ha Rolex som storebror ligger säkert som bakrund till att företaget lyckats extra bra, men utvecklingen som skett inom tudor tycker jag är ganska fantastisk.
Men självklart får man tycka annorlunda, det är kul att höra vad du tycker och kan till viss del förstå vad du menar!
:)
 

Wiliamo

Panerai
Du har ju redan bestämt dig för BB. Förstår inte riktigt trådens diskussionsunderlag eftersom du inte verkar vara så mottaglig för alternativ. Ja, det är en helt ok klocka i sin prisklass och det är nog en mäktig känsla att köpa den som 16-åring. Din nuvarande Certina har samma verk som Tudorn, men det visste du nog redan.
 

Pluto

Cartier
Du har ju redan bestämt dig för BB. Förstår inte riktigt trådens diskussionsunderlag eftersom du inte verkar vara så mottaglig för alternativ. Ja, det är en helt ok klocka i sin prisklass och det är nog en mäktig känsla att köpa den som 16-åring. Din nuvarande Certina har samma verk som Tudorn, men det visste du nog redan.
Jag har inte bestämt mig för black bay än. Men just nu lutar det åt en.
Och jo jag är verkligen mottaglig för alternativ, förstår vad folk menar och vad de tycker. Bara för det betyder inte det att min åsikt alltid blir lika dan? kan omöjligt alltid hålla med vad alla säger/tycker. Men det är fortfarande viktigt att veta vad de tycker så att man på så sätt för se båda sidorna av myntet innan man bestämmer sig.

Japp medveten att de delar samma verk. Men det är också utav den anledningen till viss del som Tudor kan hålla nere priset så pass mycket för en klocka med sådan kvalite och gedigenhet. Är dessutom nöjd med eta-verket och kan inte påsta att det är något att skämmas för. Blir dessutom lägre pris på service vilket kommer passa bra när jag är en fattig student om några år framöver. :)
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag har inte bestämt mig för black bay än. Men just nu lutar det åt en.
Och jo jag är verkligen mottaglig för alternativ, förstår vad folk menar och vad de tycker. Bara för det betyder inte det att min åsikt alltid blir lika dan? kan omöjligt alltid hålla med vad alla säger/tycker. Men det är fortfarande viktigt att veta vad de tycker så att man på så sätt för se båda sidorna av myntet innan man bestämmer sig.

Japp medveten att de delar samma verk. Men det är också utav den anledningen till viss del som Tudor kan hålla nere priset så pass mycket för en klocka med sådan kvalite och gedigenhet. Är dessutom nöjd med eta-verket och kan inte påsta att det är något att skämmas för. Blir dessutom lägre pris på service vilket kommer passa bra när jag är en fattig student om några år framöver. :)

Innan du börjar kalkylera på servicekostnader, kolla vad tudor-ad tar för service. Ja, i de flesta fall kan oberoende urmakare serva billigare, många skyr dock när en dyrare och aningen nyare klocka inte servats av AD.
 

Admm

KS Explorers Club
Hej,
jag är själv 16 år och har haft ett klockintresse sedan jag var 12-13. Men inte förrän jag var 15 "väckte" det verkligen till hos mig. Just nu har jag en Rolex Explorer II (216570) som jag verkligen älskar men funderar på att sälja för att köpa en Omega speedmaster. Tycker dem är oerhört vackra, speciellt med chronograph-funktionen. Annars som du säger är en Tudor Black-Bay ett bra alternativ ifall du tänker att klockan inte ska tappa så mycket värde (Ifall du nu hade tänkt ha den ett par år), Särskilt ifall du ska köpa en begagnad!
 

Pluto

Cartier
Hej,
jag är själv 16 år och har haft ett klockintresse sedan jag var 12-13. Men inte förrän jag var 15 "väckte" det verkligen till hos mig. Just nu har jag en Rolex Explorer II (216570) som jag verkligen älskar men funderar på att sälja för att köpa en Omega speedmaster. Tycker dem är oerhört vackra, speciellt med chronograph-funktionen. Annars som du säger är en Tudor Black-Bay ett bra alternativ ifall du tänker att klockan inte ska tappa så mycket värde (Ifall du nu hade tänkt ha den ett par år), Särskilt ifall du ska köpa en begagnad!
Grymt, min kompis har en speedy-moon watch. Den är bara för läcker!
Tänker så med, blir det ett köp så blir det en beggagnad!
Men blir ett tags sparade först! :)
 
Topp