• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klock-nirvana uppnått! (King SEIKO)

Stephan

Omega
Idag anlände min King SEIKO 5246-6000 Certified Chronometer Hi-Beat Special. (puh...)

Klockan är tillverkad i Maj 1971, skicket uppfyller med råge mina förväntningar, en liten 2-millimeters repa i glaset kl 2 är det enda.
Urtavlan har "linne"-struktur, allt fungerar och sekundvisaren sveper runt i ett jämnt flöde.

En intressant finess är ställskruven som är tillgänglig från utsidan, se bilden nedan, det är alltså
inte själva ställskruven man ser utan locket som döljer den.

Vid SEIKOs Daini-fabrik insåg man i slutet av 60-talet att att loppet var kört när Quartz började slå igenom,
därför vill man överträffa sig själva och skapa ett sista mekaniskt urverk som skulle göra avtryck i historien,
den numera smått historiska kaliber 52!

Och visst gjorde man ordentligt avtryck, när den nya kalibern 4S skulle tas fram i början av 90-talet
insåg SEIKO att man inte längre hade kunskapen att skapa ett nytt high-end mekaniskt urverk,
därför fick kaliber 52 återuppstå i början av 90-talet som kaliber 4S och tillverkades åtminstone fram till 2013,
eller kanske ännu länge, det är 45 år det.(!)

Hur anmäler man sig till "Lyxfällan"?

Ursäkta mina eländiga bilder, ska skaffa en lightbox!

IMG_4169.jpg

IMG_4170.jpg

IMG_4176.jpg

IMG_4175.jpg
 

Marsupilami

Breitling
Den gillas skarpt!
Gillar de svävande loggorna, urtavlan och ja, hela klockan helt enkelt. Den andas genomarbetad.
Tack även för historielektionen, nu vill jag också ha en sådan..
 
Topp