Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klock tips!

Diskussion i 'Diskussion' startad av hublot, 14 november 2012.

1. hublot
    Trådstartare

hublot Bonde

Från:
    Helsingborg
    Hej! Jag är 30 år och har endast haft en klocka i mitt liv som jag fick i studentpresent, nån seiko titanium modell. Nu har jag precis börjat intressera mig för lite "finare" klockor och tänkte köpa min första klocka. Jag har ca 20.000kr i budget och vill gärna ha en klocka som inte tappat allt för mycket i värde om jag skulle få för mig att byta. La ut en tråd innan om hublot super b limited som blev ganska sågad men tackar för kritiken.

Tyckte den liknade big Bang och den såg ganska bra ut men jag tar gärna emot alla tips om klockor som då gärna inte tappar allt för mycket i värde eller ännu bättre inte tappar alls, tipsa gärna om allt och inget och då gärna med bild. Ny som beg.

Ös på nu för jag vill ha en fin klocka snart

2. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Kalla mig trist, men i 20.000 sergmentet rekomenderar jag Seiko SBDX001. Otrolig dinka för de pengarna. Inhouseverk av mycket hög kvalite, hög grad av finish, rik historia bakom modellen och ihopsatt för hand och är i sammanhanget småpengar som man betalar.

3. Per

Per Björklövens finest

En vintage Tudor sub passar mallen. Kostar kring 20k och borde inte tappa nämnvärt i pris. Gillar du inte vintage så kanske en Rolex 14060 kan funka. Annars är Omega poppis och borde gå in på budgeten. Antingen en gammal 2254.50 som du får för 12k eller så kanske Planet Ocean om du gillar biffigare saker. Speedmaster Pro bör även nämnas. Begade sånna klämmer du in från 13-14k kanske.

Gillar du dressat? Kolla in Datejusts, Aqua Terra mfl. Lyxproblem är vad du har. :)

4. hublot
    Trådstartare

hublot Bonde

Från:
    Helsingborg
    Vad säger ni om denna? Speedmaster daydate crono. Helt ny 17300kr ca, e det bra pris?

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      75,5 KB
      Visningar:
      818
  5. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Jag är kanske trött (eller korkad), men var är datumet på den?

6. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Visare som pekar på skalan ytterst på tavlan.

/Stefan

7. ZQT

ZQT The Banker

Vad är du intresserad av? Är det ett dressur? En dykare? En beater? En allround? En ovanlig? En vanlig? En färgglad? En i svart?

8. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Känns lite som om du gillar kronografer.....isf hade jag nosat på en Tudor krono med ref 79160, 79170 eller 79180 ....även kallad Big Block....beroende på tycke och smak. En fantastik modell oavsett referens. Snygg som få...passar som allround....sport...lök...och dress.....och låt inte spagettiligan tuta i dig nåt lamt antidress argument.

Ska du ha endast EN dinka är den perfekt. Drivs av ett 7750 verk....dvs samma som sitter i Big Bang....driftsäkert och klart rimlig servicepeng. En nobrainer om du kan sträcka ut.....tja....5 lappar till....

En Seiko för 20 papp hade gett mig duktig byxångest.....som enda klocka....

9. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Äsch nu är du väl ändå en riktig torrboll, 20 kakor är väl ändå småpengar för en kvalitetsklocka :)

10. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Bara för att det blev sågat av massa tyckare på ett forum är det ingen anledning att inte köpa en, om det verkligen är något som du vill ha =)

Beror som sagt väldigt mycket på vad du letar efter.

men lite random kul klockor som håller värdet bra (om du köper begagnat, nytt håller tyvärr ingen i den klassen värdet särskillt bra) kan vara:

Datejust:

Tudor sub

Speedmaster Pro

Någon sinn kanske:

Doxa är färgglatt och har historia:

Tror någon säljer en max bill chrono på ttt som är ruskigt fin enligt mig:

kanske någon nomos?

Tag heuer monaco?

Mycket att välja på....

11. Enkelt val, en Panerai Logo (PAM000) får du för 20lax...

12. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Du måste nog som sagt precisera lite vad du vill ha för egenskaper. Allt är ju relativt, men att lägga 20000:- på en klocka innan man fastnat för klockor som intresse känns onödigt. Om du fastnar i klockträsket så kommer du garanterat välja fel första gången.

Med det sagt så rekommenderar jag att du köper någonting som behåller sitt värde och är lättsålt.

Gillar du chronos, så kanske en beggad Omega speedmaster är något för dig. Stabil, men ingen insnöad ovanlig modell, vilket gör den lätt att säljs igen när du vet exakt vad du vill ha. Charmen med klockor tycker jag är att göra all research innan. -Urverk, historik osv.

13. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tror de flesta menar Speedmaster PRO (dvs månklockan) när de skriver speedmaster. Även Speedmaster Broad Arrow är populär. Speedmaster automatic är dock inte alls lika populär och därmed även mindre lättsåld och större risk att förlora pengar på om du skulle vilja byta.

14. ZQT

ZQT The Banker

+1 på den, indeed. Lite mycket Seikohype nu faktiskt...

15. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    ;) :)

16. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    +1, håller med om allt!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

17. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Vart? Är duktigt sugen. Egentligen en PAM312 men pengarna räcker inte just nu.

18. naggge

naggge Friends of KS

Håll koll på paneristi så kanske du hittar en så billigt med lite flax. De flesta ligger dock aningen högre i pris.

19. DW6900MS

DW6900MS Biskop

Från:
    Borås
    Skulle säga att närmare 30 verkar vara normen?

20. naggge

naggge Friends of KS

Allt beror ju på tillbehör, skick och ålder.
    Här har vi t ex en komplett PAM 000 uttagen i Juli i år för 25-26k enligt dagens avistakurs.
    http://www.network54.com/Forum/353390/t ... Bigazzi%29

En annan som erbjuder sin helt oanvända för ca 27k
    http://www.network54.com/Forum/353390/m ... 10/PAM+000

Sålde själv en för strax över 20 för några månader sen. Den saknade dock boxarna men var komplett i övrigt.

21. hublot
    Trådstartare

hublot Bonde

Från:
    Helsingborg
    Kan detta vara något? Breitling avenger seawolf, helt ny 2500 euro med frakt.

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      91,5 KB
      Visningar:
      352
  22. oskarponken

oskarponken Borgare

24 :)

23. oskarponken

oskarponken Borgare

Kanske breitling superocean 2? Saknar den mest av alla jag flippat i år...

24. Kson

Kson Friends of KS

Spara lite till och köp en sub ; )

25. Rossi

Rossi Präst

Några klockor jag skulle överväga om jag skulle jag ha runt 20 kkr:

Omega Speedmaster pro (ej reduced!); ju äldre, dessto bättre.
    Rolex Datejust.
    Tudor Sub.
    Tudor Black bay
    Omega broad arrow med vit tavla.

26. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Kolla Davosa, Mkll, Benarus, Steinhart. Välbyggda ur med samma verk som "de dyra".
    Då kan du få 10-17k över till en fin dyksemester!
    Samt att "Seikohypen" är inte någon hype! Fina och välbyggda klockor med god finish och funktion.

27. Per

Per Björklövens finest

Är detta ett klock- eller dykforum? ;)

28. hublot
    Trådstartare

hublot Bonde

Från:
    Helsingborg
    Jag verken dyker eller kan spara mer, är student för tillfället.

Har snöat in mig på breitling för att jag tror att det är mer lättsålt om man skulle tröttna, eller jag har fel?

29. Per

Per Björklövens finest

Breitling är nog inte det mest lättsålda där ute. Har iofs ganska risigt andrahandsvärde så köper du redan begagnat så lär du inte göra största förlusten iaf.

30. Kson

Kson Friends of KS

Kollat på omega? Jag hade inte valt breitling...

Mårtenssons ur Brookfield