• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka efter årstid

OBRKV

Cartier
Att ens klädval varierar med årstiderna är väl av flera anledningar inget konstigt. Jag har själv aldrig tänkt på det innan men brukar Ni ha olika typer utav klockor beroende på årstiden? En del har ju "sommarklocka", men kanske finns det någon som kör höstklocka och/eller vinterklocka?

En JLC Reverso på hösten som passar tweedkavajen? En Rolex Explorer för Sveriges vinter?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Att ens klädval varierar med årstiderna är väl av flera anledningar inget konstigt. Jag har själv aldrig tänkt på det innan men brukar Ni ha olika typer utav klockor beroende på årstiden? En del har ju "sommarklocka", men kanske finns det någon som kör höstklocka och/eller vinterklocka?

En JLC Reverso på hösten som passar tweedkavajen? En Rolex Explorer för Sveriges vinter?

Vit exp=vår/sommar
Svart exp=höst/vinter
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Min TG195:a använde jag mycket under förra vintern, och inte så mycket under förra sommaren. Då använde jag en DJ med vit tavla mer. Tyvärr är båda sålda...

Denna sommaren har jag använt mestadels min DD. Kan tänka mig att det blir inte lika mycket till hösten, antagligen blir min Deluca mer använd då
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jupp, gillar min sarb023 bäst på vår/sommar medan den inte använda lika frekvent på hösten. Vit tavla är bättre somrigt, iaf på länk.
Likaså färgglada tavlor typ orange är sommar/semester för egen del.

Silver, svart, brun och grå gör sig bäst på höst/vinter. Men någon färgklick i dessa gör inget.

Kollar jag just nu står jag utan vettig klocka när sommarn är över... :meh:
 

RDFG

Cartier
Använder nästan enbart dykare (gärna på gummi) på sommaren pga chansen för bad. Annars har jag nog inga säsongsbetonade rotationsmönster
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Skulle vilja se KS sommarklocka, vit 16570, på vintern. Crisp mot snön!

Ingen explorer men vit iaf...
DSC_0307_zpsf260853b.jpg
 

cab

Audemars
2-Faktor
Undviker gärna mocka/croco armband när det är som varmast annars inte så stor skillnad.
 

almeyero

Panerai
Jag kör med uttrycket badklocka istället men det blir ju som en sommarklocka då det är ju då man badar som mest ;)

Men då är det iallafall gummiband eller nato som gäller.
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Min speedmaster på brunt läder är definitivt en höstklocka. Oklart varför. Det är nåt med känslan.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
All marknadsföring säger ju att dykarklockor på länk borde regera sommartid, men 100m har ju de flesta klockor idag, så egentligen duger alla klockor på länk/nato till sommardoppet. Lume och länk är bäst på vintern när det är mörk ute och man inte svettas, så med andra ord borde dykarklockor vara optimala vinterklockor, medan i princip alla klockor som är snygga på nato är bra sommartid. :bored:
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Lite så är det väl, ljusa och färgglada tavlor och straps på sommaren.
Man försöker väl även slippa länk när det är riktigt kallt ute.
Annars ser väl de flesta klockor lite lika ut i min låda.
/j
 
Topp