Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka för 15000

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jerry, 19 augusti 2016.

1. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Hej!
    Mitt senaste klockköp hjälpte ni mig så fint, och nu är det dags igen.
    http://klocksnack.se/threads/hjälp-med-klockköp.31136/page-2
    Det jag lärde mig då var att läderarmband inte var något för mig, så jag lämnade tillbaka den och köpte mig en Seiko Sumo istället.

Men hur som.. På senaste tiden har jag sneglat på Oris Aquis "Deep blue"
    Läst ett flertalet trådar om den och det verkar vara ett märke/modell som de flesta gillar. Att det är mycket "klocka för pengarna" som det brukar heta här.
    Det som tilltalar mig just på denna är framförallt tavlan, sen gillar jag länkarna. Ett annat plus är baksidan där man ser vad som händer :)
    Och till frågorna..
    Det som oroar mig är att folk skriver att andrahandsvärdet är lågt, hur kan det komma sig?
    Att köpa hos AD eller gråhandlare och spara en tusenlapp?
    Bör jag titta på någon annan klocka som ni anser är bättre/snyggare/prisvärdare? Tänk på att 15000 är absolut max.

Tack på förhand

Eurenius gillar detta.
  2. Nicbex

Nicbex Biskop

Oris Aquis är en fin klocka, mycket klocka för pengarna. Sen är det generellt så att "billigare" klockor (generaliserat) inte håller värdet så bra men å andra sidan så är det ju inte några större summor, ett tapp på 10 % på en klocka för 50 000 känns mer än samma värdetapp på en klocka för 15 000.

Som alternativ kanske en begagnad Seamaster Bond av tidigare modell (pre ceramic), borde kunna rymmas i budget.

3. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Kommer inte på någon klocka att tipsa om så här på rak arm men måste du ha en helt ny då? Vill du inte köpa begagnat? Tänkte om du oroade dig för värdetappet.

Dykarsjuk gillar detta.
  4. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Nä det behöver det absolut inte, men anledningen till varför jag oroar mig om värdetappet är att jag såg folk rekommendera tag Heuer Aquaracer istället för denna i en annan tråd för den hade mindre minskning.

Jo det känns som ett bra val iaf! Ska kolla omegan...återkommer.

5. Nicbex

Nicbex Biskop

Vid närmare eftertanke är det nog bara kvarts-Seamaster som får plats i priset men det kanske inte gör något?

6. Richard1987

Richard1987 Stadsbo

Har en aquis blå :) Grymt nöjd men ska nog byta upp mig snart. Rekommenderar den starkt!

Ett par bilder:
    20160815_105143.jpg 20160812_080508.jpg

Anatta&Watashi, Eurenius och Jerry gillar detta.
  7. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Nej inget tickande

8. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

9. Richard1987

Richard1987 Stadsbo

Är sugen på en Rolex explorer II :)
    Är 43 mm så du tänker på det :) men tycker absolut inte den är för stor

10. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Såklart, rolex
    43mm ska inte va några problem! Men tack för upplysningen ☺️

Richard1987 gillar detta.
  11. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag förstår dig. Även jag är en länkkille.
    Jag har personligen inte fallit för någon oris utom eventuellt oris 65. De verkar dock vara omtyckta av andra.
    Jag föreslår att du kollar in seikos lite dyrare dykare, exempelvis mm300 etc. De är nog riktigt grymma.
    Om du är orolig för värdetappet föreslår jag att du köper begagnat!

12. Notorious Niklas

Notorious Niklas Bonde

Jag hade nog kikat på en Cartier Tank!

MKRGG gillar detta.
  13. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Oris 65 är riktig trevlig den med! dock utanför budget. :(
    Seiko dykarna är så lika varandra tycker jag. har ju redan en Sumo sedan innan. Men tack för input :)

Riktigt gräslig :D

Kejsaren gillar detta.
  14. RikNik

RikNik Bonde

15. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Anatta&Watashi och RikNik gillar detta.
  16. Hawk100

Hawk100 Stadsbo

17. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Hamilton och Sinn är definitivt något jag ska kolla mer på innan köp.
    Båda dom märkena måste vara lite underdogs som växer sig starkare eller? Inte hört så mycket om dom.. Men kanske bara e jag ☺️

18. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    image.jpeg Öka budgeten 50%, köp en Grand Seiko Quartz, ha en klocka för hela livet och gör en vettig affär på att du nog slipper serva den.

matlun och Mforce gillar detta.
  19. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Hmmm. Mm300 är väl inte så lik sumon.
    I vilket fall: en oris 65 borde inte vara svår att få inom budget. Lätt begagnad alltså.

Som tidigare sinnägare kan jag VARMT rekommendera märket. Är nu unefär vad rolex var för många år sedan. Dvs toolwatch.

20. Såkkett

Såkkett Bonde

Gillar du Orisen och köper den grått från typ uret så tror jag inte du i reda pengar tappar någon större summa än du gör på någon annan klocka, må dock så vara att en dyrare klocka som tappar samma summa håller värdet bättre procentuellt men din plånbok får samma tomrum.

21. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Sumo och MM300 äter ju Oris:en. Köp en MM är även min åsikt, även om du inte ska bry sig om den. :)

22. Eoq

Eoq Torpare

Jag hade samma tankar som du när jag skaffade min första klocka i början på juli. Jag var helt säker på att jag ville ha en oris aquis men när jag provade den var den för stor. Slutade med en aquaracer för mig som jag gillade mer. Kanske inte lika mycket klocka för pengarna men enligt mig snyggare. Här kommer en bild tagen idag på skönheten (tråkigt tentaplugg i bakgrunden):
    image.jpeg

Dykarsjuk, Jerry och theargonaut gillar detta.
  23. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Begagnad får du in en oris 65 utan problem på en ny så kanske du behöver lägga till 500-1000kr.

24. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Njeaa, 15000 är redan för mycket egentligen för mig, så det e absolut max :)

Tycker de flesta Seiko dykarna är rätt lika..
    ja Sinn va riktigt fina! en automatisk kronomat för 15000 e fan inte dåligt.. snygg va den med.. önskar man kunde få klämma på en irl :)

Vad har den för referensnummer? var riktigt fin.. va kosta den?

25. Eoq

Eoq Torpare

Referensen är way2110.ba0928. Den listar 18,9k men hos gråhandlare borde du kunna få den inom din budget. :)

Senast ändrad: 20 augusti 2016
    Jerry gillar detta.
  26. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Gillar du gummi, kan tänka dig att köpa begagnat och vill stå ut från mängden köper du en Bvlgari. Sitter riktigt bra på handleden med sitt speciella gummi. Föredrar du länk finns det och vill du gå upp i storlek och skippa kronograf så kikar du på SD42S.
    20160820_101534.jpg

Dykarsjuk gillar detta.
  27. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Köp en beg aquis för 10k ish. Den kommer inte tappa så mycket i värde! Fantastiskt klocka är det också.
    För en slant till (också beg) kan du ju få en oris 46mm small sec. Också helt underbar klocka!
    Snapchat-2707038433402547169.jpg DSC_0197.JPG

28. Jerry
    Trådstartare

Jerry Bonde

Ska åka o klämma lite på en på Måndag! tack :)

Tanken med Orisen är att köpa ett gummi till nästa sommar om jag nu skulle bestämma mig för den.
    Men Bvlgari, aldrig hört talas om eller läst om här på forumet. Men tack iaf :)

29. Stein

Stein Bonde

Från:
    Stockholm
    Snart en sida och ingen har nämnt Tudor Black Bay? En begagnad och du hamnar ett par tusenlappar över budget men tappar förmodligen knappt något i värde. Och du får "nästan" en Rolex :)
    image.jpeg

Falken gillar detta.
  30. stelah

stelah Biskop

Du får tänka till lite när du funderar mellan nytt och begagnat. Är du av med problem om du köper begagnat eller ökar risken för nya? Om det var jag som i nästa steg som skulle köpa din klocka skulle jag vara benägen att betala mer om du köpt den ny. Är du en av flera ägare till en klocka, minskar intresset och därmed priset. Du behöver bara en köpare. Förstår den sig på att uppskatta att klockans historik är känd så är du i hamn. Då kan alla som vill betala mindre stå med lång näsa.

Mårtenssons ur Brookfield