• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för 25 år i företaget, vilka ?

Tunan

Omega
Hej.

Vi satt idag på jobbet och pratade om "guld klockan" som man för när man jobbat 25 år i företaget.

Slog mig att det skulle vara lite intressant att se vilka olika klockor som delas ut runt om i landet.

Posta gärna lite info och bilder här :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
På vårt företag har man också fått Certina, köps in via Nymans har jag hört(?). Brukar bli runt 10-20 st/år som dom ger ut.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Köper in mycket sådant. Vet inte vad som delas ut nu, men har sett mycket certina och en och annan tissot.

Förr var Omega dominerande, Genéve speciellt. Har även sett några Constellations (tom piepan!).

Certina/Tissot var också vanligt.
Även JLC har jag sett fler än en.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Försvarsmakten delar ut Tissot Quartz med svart skinnband.

På 70talet kunde de se ut såhär..
image.jpg
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Köper in mycket sådant. Vet inte vad som delas ut nu, men har sett mycket certina och en och annan tissot.

Förr var Omega dominerande, Genéve speciellt. Har även sett några Constellations (tom piepan!).

Certina/Tissot var också vanligt.
Även JLC har jag sett fler än en.


Fan vad coolt att få en constellation!
Tidigare sommarjobb på ABB så satt jag och några kollegor och käkade pizza på lunchen och en gubbe såg våra arbetskläder och kom fram och pratade. Han var så otroligt stolt att ha spenderat x antal år på ABB och visade sin guldklocka han hade fått för länge sedan och sa att den tar han aldrig av sig. Bär med sig den överallt!
Där snackar vi en trogen arbetare och lycklig människa! :)

TYVÄRR! Så var det innan mitt klockintresse tog fart. Så jag har ingen aning om vad det var för klocka.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Visst är det en fin och bra gest att dela ut en klocka efter 25 år på samma bolag.
25 år på samma bolag var något man var stolt över. Idag är det ju inte så, på gott och ont. Såvida du inte kör eget är ju inte 25 år på samma ställe något man kommer skryta över framöver och jag tror dess gåvor försvinner mer och mer (från en låg nivå).
 

Tunan

Omega
Certina är mycket vanligt, farsan fick också en sådan efter 25 på bruket (outokumpu). Visst man ska vara glad för det lilla som man säger men är det inte lite märkligt att man inte kan få en finare klocka efter att varit trogen företaget i 25 år , en klocka som var värd motsvarande en månadslön skulle väll vara rimligt kan man tycka.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Certina är mycket vanligt, farsan fick också en sådan efter 25 på bruket (outokumpu). Visst man ska vara glad för det lilla som man säger men är det inte lite märkligt att man inte kan få en finare klocka efter att varit trogen företaget i 25 år , en klocka som var värd motsvarande en månadslön skulle väll vara rimligt kan man tycka.

Skattereglerna avgör det..
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jubileumsgåvorna "nu" är ofta 5k, dedikerade till "ett smycke eller konstverk av minneskaraktär", som personen får välja själv. Vi säljer mest graverade guldringar.

Jag tror också att det här är på väg ut. Ingen jobbar ju 25 år på samma ställe. Jag ska ge mig själv en guldis då jag fyller 43. 25 år i vuxenlivet.
 

hollow123

Rolex
Certina är mycket vanligt, farsan fick också en sådan efter 25 på bruket (outokumpu). Visst man ska vara glad för det lilla som man säger men är det inte lite märkligt att man inte kan få en finare klocka efter att varit trogen företaget i 25 år , en klocka som var värd motsvarande en månadslön skulle väll vara rimligt kan man tycka.

Tror maxbeloppet är 15'
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Eftersom jag
Min mor fick en tissot. Då hon vet om mitt stora intresse för klockor fick jag den när jag fyllde 29. Ingraveringen syns lite dåligt på bilden tyvärr.
image.jpg
image.jpg
efterdom jag byter batteri på ett par sådanahär per dag så är det denna modell som absolut vanligast, dock med guldfärgad tavla. Nån enstaka Omega kommer in ibland men Certina är 13 på dussinet känns det som!
 

Espresso

Cartier
Eftersom jag
efterdom jag byter batteri på ett par sådanahär per dag så är det denna modell som absolut vanligast, dock med guldfärgad tavla. Nån enstaka Omega kommer in ibland men Certina är 13 på dussinet känns det som!

Ja det reella värdet på klockan ger jag inte mycket för, men om jag jämför med mina dyrare klockor så är det utan tvekan den här som innehar störst affektionsvärde.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Svärmor blev erbjuden klocka, smycke eller 10 000 kr i resecheckar för 2 år sedan, så det finns företag som låter de anställda välja. Detta var på en av de större svenska bankerna.
 

Tunan

Omega
kul att så många svarat :) ska försöka fixa en bild på farsan och farfars klocka imorgon .

Vad tror ni att det beror på att det är så mycket certina ? köper alla från samma handlare ?
 
Topp