• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för +/- 3000SEK

Vicnic

Omega
Hej igen klocksnackare! Jag var och rådfrågade om köp av ny klocka här på forumet för ett antal dagar sedan. Då fick jag dock nästan enbart tips på klockor för 5000+. Där fick väldigt många tips på fina klockor men måste också räkna in ekonomin när jag väljer vilken klocka som blir mitt första inköp. Jag förstår att ni inte brukar kika på så "billiga" klockor utan fokuserar mer på de dyrare varianterna. De enda "kravet" jag har är att den ska kosta +/- 3000 kr men gärna alternativ på billigare respektive aningen dyrare.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Blev ingen Certina då? Kan tipsa om Seagull 1963. Under 2000 kr.:) http://www.watchunique.com/seagull-1963.html
seagull-1963-air-force-watch-e1354579419478.jpg

seagull_1963_det3.jpg
9177367217_a6e9472dcb_b.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lägg på liiiiite till och köp en Seiko Sumo i valfri färg. OTROLIGT mycket dykare för pengen!!
Bör kunna få en en ny från Asien för mellan 3500-4000. Om inte kronan ställt till det på sista tiden..
 

Noami

Cartier
Lite synd att många nya(i bla jag-är-ny-här-tråden) har uppfattningen om att KS i helhet bara bryr sig om "dyra" klockor. Bra klockor gillas här, och dessa kostar allt från lunchpengar till flera miljoner.

Personligen älskade jag min Seiko SKX173 som kostade lite mindre än 3' i nypris. Rekommenderar den starkt. Jag har svårt att tro att det finns många dykare som slår den i samma prisklass.
ADUBcGC.jpg


Den fick dock lämna för min nya beater som är CWC SBS, denna hittas för runt 3' beggad.
O1S1GHX.png
 

Vicnic

Omega
Finns en Sumo här på KS. Billigt alternativ, Seiko SKX007/009.

Den är ju snygg och verkar ganska prisvärd, eller? Anledningen till att jag för övrigt inte är särskilt fäst vid dykarklockor är bl.a att jag inte har förstått vad ringen runt själva klockan är till för? Och så är jag som inte har köpt någon klocka lite tveksam när det gäller att köpa en klocka begagnad, när den dessutom är köpt utomlands. Då kan jag tänka mig att det inte ingår någon försäkring etc?
 

KMS

Rolex
Under 3k så satsa på japanskt, eller typ 50tals Omegor.
Orient Mako
Citizen Nighthawk
Seiko Monster, Seiko Alpinist
eller som sagt Seiko SARB alt OrientStar för lite mer dressat.
Vissa behövs köps beggat för att hålla budget.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Förstår inte heller varför du tror att alla här ratar klockor i 3k-klassen. Min dyraste klocka just nu kostade 4k beggagnad.
Det är inte priset på klockan som avgör om du är klocksnackare!

Kan i övrigt hålla med övriga. Kolla på seiko srab, sumo eller skx. Seiko alpinist verkar grym!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte heller varför du tror att alla här ratar klockor i 3k-klassen. Min dyraste klocka just nu kostade 4k beggagnad.
Det är inte priset på klockan som avgör om du är klocksnackare!

Kan i övrigt hålla med övriga. Kolla på seiko srab, sumo eller skx. Seiko alpinist verkar grym!!
Vem här ratar billiga klockor? Tror de flesta här med dyra klockor även äger billiga klockor. Tror snarare det handlar om att man ofta utökar klockbudgeten när intresset funnits ett tag. Man måste ju inte lägga mer än 1000kr för en OK klocka, men vill man ha top notch så kostar det.
 

Vicnic

Omega
Vem här ratar billiga klockor? Tror de flesta hör med dyra klockor även äger billiga klockor. Tror snarare det handlar om att man ofta utökar klockbudgeten när intresset funnits ett tag. Man måste ju inte lägga mer än 1000kr för en OK klocka, men vill man ha top notch så kostar det.


Okej, det kanske var dumt skrivet. Har inte varit medlem här så länge och har främst sett dyrare klockor i olika trådar.
 

Onelund

Rolex
Okej, det kanske var dumt skrivet. Har inte varit medlem här så länge och har främst sett dyrare klockor i olika trådar.

Tycker du ska besöka vintageavdelningen, och dagens vintageklockatråd, där hittar du inspiration kanske, där postas det allt som oftast klockor från ett par hundralappar till betydligt dyrare.
 

Hubbatix

Cartier
Anledningen till att jag för övrigt inte är särskilt fäst vid dykarklockor är bl.a att jag inte har förstått vad ringen runt själva klockan är till för?

Vridringen är helt enkelt en ganska rudimentär tidtagare. Du ställer in toppen på ringen vid minutvisaren vid början på dyket/äggkokningen/frugans förvärkar/whatever och på så sätt kan du enkelt se hur mycket tid som har förflutit sedan du påbörjade uppgiften. Jag dyker inte men har ändå nytta av vridringen väldigt ofta.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vridringen är helt enkelt en ganska rudimentär tidtagare. Du ställer in toppen på ringen vid minutvisaren vid början på dyket/äggkokningen/frugans förvärkar/whatever och på så sätt kan du enkelt se hur mycket tid som har förflutit sedan du påbörjade uppgiften. Jag dyker inte men har ändå nytta av vridringen väldigt ofta.

nja.. riktigt så är det inte tänkt. (vid dykning alltså, vid äggkokning funkar det ju bra.)
eftersom jag är lat hänvisar jag till Rozzy pedagogiska förklaring från en annan tråd. :)

Inställning av dykringen går ut på att man vet beräknad bottentid (från det du dyker ner under ytan tills det är dags för uppstigning). Bottentiden är uträknad i tabeller beroende på planerad djup. Man hade en enkel formel: 60 - bottentid = inställd tid på ringen vid nerdyk.
Så säg att bottenstriden är 35min: 60 - 35 = 25 ==> vrid ringen så att minutvisaren pekar på 25.
Nu har du 35 minuter att dyka på. När minutvisaren kommit till noll-markeringen/pluppen är det dags för uppstigning. Vid uppstigning har du vanligtvis ett eller två dekompresionsstopp där du stannar på ett visst förutbestämt djup under normalt tre minuter (därav minutmarkeringarna vid 1-15 minuter) där man ligger och avvaktar uppstigning. Stoppen gör man för att minska kvävenivån i blodet och undviker risken för dykarsjuka.
quote]
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vridringen är helt enkelt en ganska rudimentär tidtagare. Du ställer in toppen på ringen vid minutvisaren vid början på dyket/äggkokningen/frugans förvärkar/whatever och på så sätt kan du enkelt se hur mycket tid som har förflutit sedan du påbörjade uppgiften. Jag dyker inte men har ändå nytta av vridringen väldigt ofta.

Kokar ofta ägg och har många barn, eller? ;)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Köpte denna Seiko prospex precis innan nyår för 3995kr är grymt nöjd med den! Känns riktigt bra å fint på också :)
image.jpg
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Citizen har riktigt bra klockor för pengarna. Deras modeller med Eco-Drive gör att du aldrig behöver byta batterier eller ställa om tiden (i princip). Vill du ha en dykarmodell är denna schyst (har den själv):
71YyWrgG1tL._UY700_.jpg
http://www.amazon.de/gp/aw/d/B00CBY...&dpID=41Othoy5saL&ref=plSrch&pi=AC_SY200_QL40

Även dessa två är vettiga klockor (har dem också):
Scrapbook_1420939223041.png

http://m.ebay.co.uk/itm/131393703535?nav=SEARCH

81aYD2Gs4ML._UY700_.jpg
http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B000EQS0WK/ref=mp_s_a_1_1?qid=1420939536&sr=8-1&pi=AC_SX110_SY165

Annars är Seiko schyst. Jag är ruskigt nöjd med min SKX009.

20141225_165015.jpg
 

Kawe

Omega
Jag säger som många andra här. Kolla på Seiko. Jag gillar Monster, men kanske än mer Samurai. Har bägge och uppskattar dom trots att don bara kostar 4-siffrigt :)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Man undrar ju ibland hur det är ställt med läskunnigheten här på forumet.;)


Hehe, visst. Men jag tolkade trådstartaren som lite osäker eftersom han inte skrev det i första inlägget och att anledningen verkade vara att han inte förstod syftet med vridringen. Så lite blandade tips från mig blev det. :)
 

Hubbatix

Cartier
Topp