Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Klocka för +/- 3000SEK

Diskussion i 'Diskussion' startad av Vicnic, 10 januari 2015.

1. Vicnic
    Trådstartare

Vicnic Bonde

Hej igen klocksnackare! Jag var och rådfrågade om köp av ny klocka här på forumet för ett antal dagar sedan. Då fick jag dock nästan enbart tips på klockor för 5000+. Där fick väldigt många tips på fina klockor men måste också räkna in ekonomin när jag väljer vilken klocka som blir mitt första inköp. Jag förstår att ni inte brukar kika på så "billiga" klockor utan fokuserar mer på de dyrare varianterna. De enda "kravet" jag har är att den ska kosta +/- 3000 kr men gärna alternativ på billigare respektive aningen dyrare.

2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Köper gärna billiga klockor. Köp valfri klocka ur SEILO SARB-linjen så blir du nöjd. Kostar runt 3000kr.

plattfot och Kejsaren gillar detta.
  3. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Kejsaren gillar detta.
  4. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Lägg på liiiiite till och köp en Seiko Sumo i valfri färg. OTROLIGT mycket dykare för pengen!!
    Bör kunna få en en ny från Asien för mellan 3500-4000. Om inte kronan ställt till det på sista tiden..

yonsson gillar detta.
  5. Vicnic
    Trådstartare

Vicnic Bonde

Certina klockan finns i allra högsta grad kvar bland mina favoriter, till och med den jag gillar bäst i den prisklassen. Måste bara ha något billigare att jämföra så att det inte blir felköp.

6. Peddjy

Peddjy Stadsbo

Från:
    Västerbotten
    Dressare, dykare, beater, sportis, chrono?

7. Vicnic
    Trådstartare

Vicnic Bonde

Jag vill helst ha en ganska sportig klocka som är fortfarande är snygg. Inte dykare.

8. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Dykare ÄR sportiga:) I alla fall enligt mig..
    Vad menar du med sportig? Chronograf? Färgsättning? Strap?

9. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Finns en Sumo här på KS. Billigt alternativ, Seiko SKX007/009.

10. Noami

Noami Friends of KS

Lite synd att många nya(i bla jag-är-ny-här-tråden) har uppfattningen om att KS i helhet bara bryr sig om "dyra" klockor. Bra klockor gillas här, och dessa kostar allt från lunchpengar till flera miljoner.

Personligen älskade jag min Seiko SKX173 som kostade lite mindre än 3' i nypris. Rekommenderar den starkt. Jag har svårt att tro att det finns många dykare som slår den i samma prisklass.

Den fick dock lämna för min nya beater som är CWC SBS, denna hittas för runt 3' beggad.

eriksson850, Jonulf, slimjim och 3 andra gillar detta.
  11. Vicnic
    Trådstartare

Vicnic Bonde

Den är ju snygg och verkar ganska prisvärd, eller? Anledningen till att jag för övrigt inte är särskilt fäst vid dykarklockor är bl.a att jag inte har förstått vad ringen runt själva klockan är till för? Och så är jag som inte har köpt någon klocka lite tveksam när det gäller att köpa en klocka begagnad, när den dessutom är köpt utomlands. Då kan jag tänka mig att det inte ingår någon försäkring etc?

12. Spindel

Spindel Biskop

Något från Orient.

jistanes gillar detta.
  13. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Under 3k så satsa på japanskt, eller typ 50tals Omegor.
    Orient Mako
    Citizen Nighthawk
    Seiko Monster, Seiko Alpinist
    eller som sagt Seiko SARB alt OrientStar för lite mer dressat.
    Vissa behövs köps beggat för att hålla budget.

yonsson och Mforce gillar detta.
  14. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

15. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Förstår inte heller varför du tror att alla här ratar klockor i 3k-klassen. Min dyraste klocka just nu kostade 4k beggagnad.
    Det är inte priset på klockan som avgör om du är klocksnackare!

Kan i övrigt hålla med övriga. Kolla på seiko srab, sumo eller skx. Seiko alpinist verkar grym!!

Kawe och Hubbatix gillar detta.
  16. yonsson

Från:
    GBG
    Vem här ratar billiga klockor? Tror de flesta här med dyra klockor även äger billiga klockor. Tror snarare det handlar om att man ofta utökar klockbudgeten när intresset funnits ett tag. Man måste ju inte lägga mer än 1000kr för en OK klocka, men vill man ha top notch så kostar det.

David, China, Kejsaren och 2 andra gillar detta.
  17. Vicnic
    Trådstartare

Vicnic Bonde

Okej, det kanske var dumt skrivet. Har inte varit medlem här så länge och har främst sett dyrare klockor i olika trådar.

Kejsaren gillar detta.
  18. yonsson

Från:
    GBG
    Folk äger fler än en klocka.
    Edit: Har jag redan skrivit ser jag nu. :)

19. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Tycker du ska besöka vintageavdelningen, och dagens vintageklockatråd, där hittar du inspiration kanske, där postas det allt som oftast klockor från ett par hundralappar till betydligt dyrare.

yonsson gillar detta.
  20. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Vridringen är helt enkelt en ganska rudimentär tidtagare. Du ställer in toppen på ringen vid minutvisaren vid början på dyket/äggkokningen/frugans förvärkar/whatever och på så sätt kan du enkelt se hur mycket tid som har förflutit sedan du påbörjade uppgiften. Jag dyker inte men har ändå nytta av vridringen väldigt ofta.

21. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    nja.. riktigt så är det inte tänkt. (vid dykning alltså, vid äggkokning funkar det ju bra.)
    eftersom jag är lat hänvisar jag till Rozzy pedagogiska förklaring från en annan tråd. :)

Hubbatix, eriksson850, Rozzy och 1 annan gillar detta.
  22. Taxman

Taxman Friends of KS

Kokar ofta ägg och har många barn, eller? ;)

Hubbatix gillar detta.
  23. Daniel Cruz Vera

Daniel Cruz Vera Borgare

Från:
    Stockholm
    Köpte denna Seiko prospex precis innan nyår för 3995kr är grymt nöjd med den! Känns riktigt bra å fint på också :) image.jpg

Kawe gillar detta.
  24. JayLar

JayLar Borgare

Citizen har riktigt bra klockor för pengarna. Deras modeller med Eco-Drive gör att du aldrig behöver byta batterier eller ställa om tiden (i princip). Vill du ha en dykarmodell är denna schyst (har den själv):
    71YyWrgG1tL._UY700_.jpg http://www.amazon.de/gp/aw/d/B00CBY...&dpID=41Othoy5saL&ref=plSrch&pi=AC_SY200_QL40

Även dessa två är vettiga klockor (har dem också):
    Scrapbook_1420939223041.png
    http://m.ebay.co.uk/itm/131393703535?nav=SEARCH

81aYD2Gs4ML._UY700_.jpg http://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B000EQS0WK/ref=mp_s_a_1_1?qid=1420939536&sr=8-1&pi=AC_SX110_SY165

Annars är Seiko schyst. Jag är ruskigt nöjd med min SKX009.

20141225_165015.jpg

25. Kawe

Kawe Bonde

Från:
    Stockholm
    Jag säger som många andra här. Kolla på Seiko. Jag gillar Monster, men kanske än mer Samurai. Har bägge och uppskattar dom trots att don bara kostar 4-siffrigt :)

26. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Man undrar ju ibland hur det är ställt med läskunnigheten här på forumet.;)

Hmpson, yonsson och Kawe gillar detta.
  27. Kawe

Kawe Bonde

Från:
    Stockholm
    Haha, skönt att jag kan bidra med lite charmig idioti ;)...

M.L. gillar detta.
  28. JayLar

JayLar Borgare

Hehe, visst. Men jag tolkade trådstartaren som lite osäker eftersom han inte skrev det i första inlägget och att anledningen verkade vara att han inte förstod syftet med vridringen. Så lite blandade tips från mig blev det. :)

M.L. gillar detta.
  29. MangeB

MangeB Torpare

Från:
    Stockholm
  30. Hubbatix

Hubbatix Borgare

Tre ungar. Men nu är det fan nog... ;)

Så är det ju givetvis. Fantastiskt bra skrivet av Rozzy! Desto tydligare hur mycket jag INTE dyker... ;)

Rozzy gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield