• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för fisketurer

Linusrejl

Breitling
I havet av Rolex och liknande trådar kommer här en av lite annan karaktär. Som nybliven klockintresserad har det slagit mig att jag vill ha en trevlig klocka med på fisketurer. Självklart skulle en trevlig dykare kunna göra mig sällskap när linan ska luftas och öringen luras, men då får jag inte funktionen jag vill ha! Nämligen ett alarm på klockan som är kapabelt att kunna väcka mig på morgonen. Alltför många tidiga uppstigningar har sovits bort pga bristen på väckning ute i tältet. Så nu är jag på jakt efter en klocka som helst är både snygg, tålig och kapabel att väcka en svårväckt person. Hit me med förslag, begagnat som nytt. Som student får nog budgeten ligga på högst 1500kr just nu, men har ni andra förslag att drömma om inför framtida köp får ni gärna tipsa om dom med!

Vänliga hälsningar, Linus
 

Cryssarn

Rolex
I havet av Rolex och liknande trådar kommer här en av lite annan karaktär. Som nybliven klockintresserad har det slagit mig att jag vill ha en trevlig klocka med på fisketurer. Självklart skulle en trevlig dykare kunna göra mig sällskap när linan ska luftas och öringen luras, men då får jag inte funktionen jag vill ha! Nämligen ett alarm på klockan som är kapabelt att kunna väcka mig på morgonen. Alltför många tidiga uppstigningar har sovits bort pga bristen på väckning ute i tältet. Så nu är jag på jakt efter en klocka som helst är både snygg, tålig och kapabel att väcka en svårväckt person. Hit me med förslag, begagnat som nytt. Som student får nog budgeten ligga på högst 1500kr just nu, men har ni andra förslag att drömma om inför framtida köp får ni gärna tipsa om dom med!

Vänliga hälsningar, Linus
sovits bort? kan Fan inte sova längre än typ 05 i tält om det är fint ute :p
Som folk sagt så är det G-shock du bör titta på. Larmet i sig är lägre än säg en väckarklocka du har på rummet eller i mobilen. Skulle jämföra det med tonen från en mikro kanske när det kommer till volymen
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
G-Shocks ska jag kolla upp. Hur är det med ljudnivån på alarmet?
Tillräckligt hög, det finns versioner som dessutom har vibrationslarm.
Standard på G-Shock:
Tål tapp från 10m
Minst 10 års batteritid
Minst 100m WR (200m nu för tiden).
ALARM
Tidtagning
Nedräkning
Tål allt.
 

DrKlocka

Audemars
Seiko SKX007 eller 009.

Edit: Sorry, missade att du vill ha larm. Då är det ju någon typ av G-shock du vill ha.
 

Linusrejl

Breitling
sovits bort? kan Fan inte sova längre än typ 05 i tält om det är fint ute :p
Som folk sagt så är det G-shock du bör titta på. Larmet i sig är lägre än säg en väckarklocka du har på rummet eller i mobilen. Skulle jämföra det med tonen från en mikro kanske när det kommer till volymen

Blir rätt knasig dygnsrytm när man härjar runt hela dagen och det är konstant ljust. Så ett alarm skulle nog få upp en i vettig tid vissa morgnar!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

http://www.klockmaster.se/prod/Casio-G-Shock_27444/G-Shock_12650/SWE/SEK
Gulfman, det givna valet eftersom den visar hög och lågvatten.


image.jpeg

http://www.klockmaster.se/prod/Casio-G-Shock_236340/G-Shock_12650/SWE/SEK
Eller så skiter man i det och kör på camo för att få lite friluftskänsla.
 
Jag har inget förslag inom ramarna för din budget, ingen klocka alls med alarm faktiskt (men JLC och Vulcain gör ju en del rätt trevliga sådana) men...en sådan här brukar duga på de flesta fisketurer, så det är bara att börja spara inför ett framtida köp :)

Vänligen
Forumets undersköterska

image.jpg
 

osc10

Panerai
2-Faktor
image.jpg

En underskattad funktion är belysningsfunktionen. Enkelt att se vad klockan är även i ett mörkt tält!
 

Aron72

Cartier
Kört en invicta intrinsic ana-digi för liknande saker, hittas på ebay väl inom budget inklusive tull och moms. Mkt kan sägas om invicta, det mesta generellt negativt. Iaf för ca 700kr har den fungerat som förväntat för mig.
image.png
 
Topp