• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för golfbanan?

Såkkett

Omega
:/ är du säker? 5.56 kickar inte speciellt mycket med rätt comp. Men big bore är ganska kraftfulla :)
Jag tror faktiskt att en taskig träff med golfklubban är elakare för klockan än bössan.
speciellt om man likt mig är vänsterspelare med klockan på vänsterarmen (eller högerspelare med den på höger)
handen sitter ju inte fast i bössan på samma sätt som den gör under ett golfslag, och alla som spelar golf vet hur jävla ont det gör i hela armen när man träffar något man inte räknat med som ligger i vägen, eller det räcker med att få en taskig träff långt ut på bladet.
Grova kalibrar tenderar dessutom att ha en ganska lugn men kraftig rekyl, tror du behöver en bössa med riktigt snabb het laddning smat dämpare av något slag som dubbelriktar rekylen för att det skall skramla till något direkt i en klocka.
 

Schill

Cartier
Hört att vissa gillar att ha en Jaeger Le Coultre Reverso runt armen när dom spelar golf och cricket
 
Kan vara möjlig men vibrationer från armen / till klockan bör väl ändå dämpa. Tillräckligt att urverket inte påverkas.

Det finns dock mycket myter om golf/klocka :) dock.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Vet ni om det finns någon golfklocka med alla ordinarie funktioner men med tillägget att ha ett digitalt scorekort/slagräknare?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Vet ni om det finns någon golfklocka med alla ordinarie funktioner men med tillägget att ha ett digitalt scorekort/slagräknare?
Jag har en garmin s20 jag är nöjd med. Den har den funktionen. Inklusive banans längder, flaggplaceringar och sånt skit. Enkel men bra. Älskar formatet, platt och rektangulär. Stör ingenting.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Den är kanon, den hade jag före S60. Dottern har den nu :)
S60 är mer avancerad inte sant? Och färgskärm? Fick min i present av kollegorna förra året, så kunde inte påverka så mycket. Men den har allt jag behöver. Är för grön på golf för att behöva något mer avancerat tror jag, haha. Om inte annat så är jag kär i hur s20 sitter på mig, lagom storlek.

Edit: du har banguide i din va?! Det hade man ju uppskattat.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag har en garmin s20 jag är nöjd med. Den har den funktionen. Inklusive banans längder, flaggplaceringar och sånt skit. Enkel men bra. Älskar formatet, platt och rektangulär. Stör ingenting.
Garmin S60. Mkt bra, 14dgr batt tid, eller 4 18-hålsrundor med gps och scorekort :)
Tack! Trodde inte funktionen fanns. Så Garmin verkar vara det man ska gå på? :) Har ni ett wristshot att bjuda på?
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
S60 är mer avancerad inte sant? Och färgskärm? Fick min i present av kollegorna förra året, så kunde inte påverka så mycket. Men den har allt jag behöver. Är för grön på golf för att behöva något mer avancerat tror jag, haha. Om inte annat så är jag kär i hur s20 sitter på mig, lagom storlek.

Edit: du har banguide i din va?! Det hade man ju uppskattat.
Banguide är ju också en kul funktion. Brukar köpa det à 20-30 kr när jag spelar Greenfee på andra banor. Efter en säsong har man väl nästan sparat in halva beloppet för klockan :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tack! Trodde inte funktionen fanns. Så Garmin verkar vara det man ska gå på? :) Har ni ett wristshot att bjuda på?
Bytte telefon för 5 minutersedan, så det är körigt med det just nu. Ska se om jag har den hemma så kan jag ta ett nytt, taggar dig isf. Golfsakerna har jag ju nämligen där dom står bäst och mest redo -på kontoret.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tack! Trodde inte funktionen fanns. Så Garmin verkar vara det man ska gå på? :) Har ni ett wristshot att bjuda på?
Tyvärr bara när klockan är i ”klockläge”. Funkar ju också via bluetoth med alla typer av aviseringar. Men bangiude och färgskärm. Funkar bra, lite stor 45mm men lätt :)
73F9B4C9-35C9-49FF-B71E-F7C72FA130BF.jpeg
 

PNM

Panerai
Huruvida folk har golfat eller skjutit pistol med sin klocka utan problem känns lite som samma argument som en vaktis som en gång sa till mig med skrovlig, hes cigarettröst ”lungcancer är en myt, jag har rökt i 30 år och har inte fått någon cancer”...
 

PNM

Panerai
All form av fysisk kraft utsätter ju klockan för en risk så det är väl bara en fråga om hur riskavert man är (eller hur mycket man bryr sig om klockan går sönder i fallet bubba och phil). Själv känns det bara onödigt, en garmin blir bra.
 

Jofaaa

Cartier
Alltid en Applewatch på banan. (enda gången jag använder en sådan och ser fördelar) Perfekt för att kunna vara närvarande för mail, sms och telefonsamtal. Att ha en mobil i fickan är helt uteslutet, då det förstör swingen mycket mer än en lätt klocka på armen...:)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Alltid en Applewatch på banan. (enda gången jag använder en sådan och ser fördelar) Perfekt för att kunna vara närvarande för mail, sms och telefonsamtal. Att ha en mobil i fickan är helt uteslutet, då det förstör swingen mycket mer än en lätt klocka på armen...:)
Halva anledningen till att jag är på golfbanan är för att slippa Mail, sms och telefonsamtal.
 

Jofaaa

Cartier
Är du seriös? :D
Det måste du visa bild på!
Haha ja, det är dock enkelt att fixa. Köper bara två standardhållare för ex. mobil, som monteras i "paraplyhållar-hålen på vagnen" Sen sliter du av mobilfästet från standardhållarna så har du två stabila pinnar som sticker upp, som blir dina ben. Sen skruvar man bara fast en skiva i önskat material i dessa två "ben" som du fått från hållarna du monterade! ;) Ett tips är dock att borra hål i skivan i vardera hörn där datorn kommer stå, så du kan använda hålen till exempelvis karborband för att spänna fast datorn lite i bordskivan, så den inte hoppar runt. Tror även att vissa märken av vagnar har en färdig bordsmodul att köpa numera, så slipper man bygga en själv :D
 

joca

Patek
2-Faktor
Haha ja, det är dock enkelt att fixa. Köper bara två standardhållare för ex. mobil, som monteras i "paraplyhållar-hålen på vagnen" Sen sliter du av mobilfästet från standardhållarna så har du två stabila pinnar som sticker upp, som blir dina ben. Sen skruvar man bara fast en skiva i önskat material i dessa två "ben" som du fått från hållarna du monterade! ;) Ett tips är dock att borra hål i skivan i vardera hörn där datorn kommer stå, så du kan använda hålen till exempelvis karborband för att spänna fast datorn lite i bordskivan, så den inte hoppar runt. Tror även att vissa märken av vagnar har en färdig bordsmodul att köpa numera, så slipper man bygga en själv :D
Hahaha. Låter hur sjukt som helst :D
 
Topp