• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för max 25k - vad skulle ni rekommendera?

Vad väljer ni?

  • Speedmaster Professional

    Röster: 41 42.3%
  • Heritage Chrono

    Röster: 10 10.3%
  • Äldre Datejust

    Röster: 25 25.8%
  • Valfri Grand Seiko (t.ex. SBGM027)

    Röster: 16 16.5%
  • Annat! (Skrivs i tråden)

    Röster: 5 5.2%

  • Totala väljare
    97

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ännu en sån här tråd, I know, men jag behöver era tankar och råd. :cool:

Om några veckor fyller jag år, 18 närmare bestämt, och eftersom det är en sån stor dag för mig funderar jag över att köpa en klocka till mig själv för max 25k. Jag har väl egentligen inga jättehårda krav, förutom att det helst inte ska vara en dykare (då jag har en SubC), dock kan dykare vara ok om den kompletterar Subben väl, t.ex. om det är en vintage-Tudor eller något... Det hårdaste kravet är att klockan ska hålla värdet bra, och med det menar jag att den inte 100% säkert kommer tappa 5-10k i värde på ett år. Därför tror jag det kan vara klokt att kolla på lätt begagnade klockor och populära/eftertraktade modeller! Runt 38-42mm skulle jag föredra.

De klockorna jag har funderat mest över hittills är: Speedy Pro, Tudor Heritage Chrono, äldre vittavlad Datejust med vitguldsring, någon Grand Seiko. Ganska brett med andra ord!

Speedyn är ju riktigt snygg och den passar skitbra på länk, NATO, skinn, mocka, you name it. Allt funkar. Skulle vara kul att ha två ikoner, en Sub och en Speedy, men det kanske skulle vara rätt tråkigt på samma gång? Tryggt och lite tråkigt liksom? (Ingen av bilderna är mina).
Speedmaster.jpg


Tycker Tudors Heritage Chrono är vansinnigt snygg. Älskar färgerna och hur tavlan ser ut. På gränsen till för mycket men samtidigt jävligt spännande. Men, är det inte lite tråkigt med ett ETA-urverk, eller är det bara jag som blir lite avtänd av det? Finns ju fördelar också iofs, att de är relativt lättservade och att det kanske inte blir svindyrt. Vad säger ni?
Heritage Chrono.jpg


Datejust, åååh, fyfan vad klassiska dem är, och så jäkla coola på jubilee. Klassiskt och på gränsen till gubbigt, men det är väl det som gör dem så coola antar jag. Sen att det är en Rolex är ju ett plus. Problemet för mig är att dem upplevs ganska små (har 17,5cm handled). Ska man gå emot storlekshysterin och köra 36mm ändå?
Datejust.JPG


The underdog, och kanske det coolaste valet. De som vet, dem vet. För 99,9% är det "bara en Seiko". Detaljnivån och kvalitén/krona är snudd på oslagbar i det här segmentet. Mitt största bekymmer är framförallt om de håller värdet bra. Efterfrågan är kanske inte enorm och det är ju ett problem. Skulle gärna vilja ha en SBGM027, Grand Seikos GMT på knappa 40mm. Bör vara perfekt i storlek och även denna är på pappret ett perfekt komplement till Subben. Bör gå att få tag på för ca 25k begagnad.
Grand Seiko.jpeg


Har ni något annat förslag? Finns det något jag helt har missat? Kör på med förslag, åsikter och tankar! :) Allt uppskattas.

Tack ska ni ha. :)
 

ybey

Omega
Datejust på jubilee så har du två ikoner inom olika genrer! Men Seikon är riktigt trevlig också måste jag tillägga. Oklart med värdeminskning som du var inne på dock. Jag säger därför Datejust!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Egentligen är alla dina alternativ jättebra. Inget kan gå fel, möjligen att Tudor Chronon skulle tappa mer än de andra. DJ torde stiga i värde.

Kör på så gammal speedy som möjligt tycker jag :)
 

McFly

Cartier
Fan alltså! Du har ju gjort halva jobbet själv redan. Roliga alternativ :) Speedyn har ju sett likadan ut i mer än 60 år och tappar extremt lite i värde trots att den blir sliten på både bezel glas och urtavla. Lite biased kanske för att jag sitter på en Speedy själv men det är en underbar klocka. En Speedy kan du få för 20k och då får du lite mån över om du vill köpa band eller liknande. Sedan är väl frågan om du vill ha en nyare 3570.50 eller en äldre 145.022, det är ju helt upp till dig.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Låter lite kul att ta upp spåret på årsklocka, som @jhellstrom sa. Tror ni att man kan få ta på en helt original Speedy från 1997 med alla tillbehör för 25k? Det är väl det enda alternativet jag själv listat som går att hitta från 1997 (förutom DJ såklart)!
 

MLP

Omega
Kör en subC och en speedy, tycker det är en skön kombo. Uppskattar speedyn som mest på läder just nu, har även nägon slags hatkärlek till att behöva skruva upp den manuellt.
 

wadstroem

Cartier
Jag skulle säga Datejust, utan tvekan. Om du har en Sub-C så är ju en halvdressig klocka på länk ett skönt komplement, och med en smärtgräns på 25 000 så vill jag men att du kan få en DJ i bra skick. Andra fördelar är att du får en vit tavla som kontrast mot den svart tavlan på din Sub-C, och dessutom en ring som skiljer sig från alla de andra alternativen, med tachymeter etcetera. Ingen av dina andra alternativ flyger ju helt om du kör kostym, vilket en DJ gör. En Datejust illustrerar, enligt mig, den perfekta balansen mellan en dressklocka och en vardagsklocka.

Edit. Och, om du skulle besluta dig för att helt välja bort DJn, så tycker jag att du ska köra på Speedmastern. En fantastisk klocka.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tudor date/day 38mm eller kanske en skön 76100. En DJ känns väldigt mycket som ren dressare med sina 36mm IMHO. Är du ute efter det, så är det bara att köra, men har haft en handfull DJs i lite olika utföranden, men aldrig riktigt klickat. Har själv knappt 16cm handled btw.
 
Topp