• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka försvunnen på posten, vad göra?

Jonaz

Rolex
Jag sålde en skx009 i veckan och skickade med postens gröna, dagen efter fick jag ett mess om att kuverten kom fram till köparen tomt med reva/ öppnat. Har man något som helst skydd om man intr skickat rekommenderat eller är det bara att suga i sig den bittra?
Fan-fan-fan.
 

Ricrob

Patek
Ouff, den där är tuff... Du kan/bör ju såklart kontakta posten och anmäla men eftersom det finns tre möjliga förfaranden (minst), så är det svårt att reda ut. Posten kollar iaf upp om den kan finnas men om/när de inte hittar den så gör de så mycket mer än beklagar.. Sorry man!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Läskigt det där, jag har börjat skicka dyrare dvs värden över några hundra som man inte vill bli av med med schenkers priv pak, kostar 55 kr och man får tracking.

Sedan kan det ta lite längre tid än posten osv, men funkar överlag bra.
Dom utökar sitt ombudsnät en hel del också så det kan jag rekommendera.

Till problemet du har nu blir det knepigt, men det brukar vara dåligt förslutet om man inte använder extra tejp.
Dock aldrig hänt mig så kan nog vara maskinen som tuggat sönder det ?
 

Jonaz

Rolex
Det ekonomiska värdet är inte det retligaste utan stackarn som trodde att han skulle ha en ny dinka på armen...
Just av att det inte var så mycket pengar gjorde oxå att jag inte skickade rek. Dumsnålt i efterhand.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Skit, sånt där är ju jättetråkigt!

När jag flippar en billigare klocka brukar jag försöka ge köpare valmöjligheten att välja rek om de vill bekosta det såklart. Oftast väljer de vanlig grön påse som brev och då tycker jag att jag inte längre har ansvaret för leveransen.

Ska tillägga att det alltid funkat klockrent. Har själv snikat när jag köpt och valt att få skickat som brev och det funkar perfekt.

Jag lämnar in mina "brev" hos postombudet, ICA, istället för att lägga i låda. Inbillar att hanteringen blir varsammare på det viset.
 

Jonaz

Rolex
Mmm. Jag lämnade också över paketet över disk på Ica... Det som gnager är att flickan som tog emot det såg mig packa in den.


iPhone | Tapatalk
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Det är surt. Jag har fått två tomma brev i mitt liv, men som tur var det bara två Nato för 100kr st.
Jag ringde och skällde ut posten och dom skulle höra av sig.... Har inte hört något på två år.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Problem två är ju att postens villkor inte täcker in klockor, oavsett rek eller inte, utan det är värde som gäller. Har dock aldrig hört något fall med borttappat rek.

Som sagts ovan så är nämnda Schenker mycket bättre på detta (och billigare), men kanske en aning mer osmidigt.

Jag brukar ändå skicka rek. Det blir åtminstone en manuell hantering av paketet istället för att det hamnar i påsen med övrig A/B-post.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Tror inte det är på inlämnigsstället som har långa fingrar.
Brukar ha som en tumregel att reka om värdet är någon hundring upp, är alltid så jävla trist när det kommer bort eller andra saker händer.
Kontakta posten, för de tar reda på allt som upphittas, och lämna en beskrivning på vad du var borta.
Hoppas det löser sig, men ser mörkt ut dessvärre. ( jobbat inom posten)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jockinho skrev:
Aurum skrev:
Rber skrev:
Problem två är ju att postens villkor inte täcker in klockor
Och det baserar du på?

Tror det står faktiskt i det finstilta. Men kan inte svära på det, vet att det har gjort det iaf.
Det har jag aldrig stött på och om man nu tittar på postens hemsida verkar enda begränsningen vara <5000 kr

http://services3.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4953.12852

Men jag blir gärna motbevisad. Skall skicka rek utomlands nu med värde runt 10' och där verkar det inte heller vara någon begränsning på armbandsur.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
Rber skrev:
Problem två är ju att postens villkor inte täcker in klockor
Och det baserar du på?
Sura tanter på Posten Företagscenter i höstas.. Men jag inser nu att jag får revidera mitt svar ovan efter att ha läst 2013 års villkor för rek. inrikes.

Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädel-stenar, mynt sedlar och i var mans hand gällande värde-papper. Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 5 000 SEK.
Märk väl att man inte nämner klockor dock.

För postpaket är man däremot i klartext tydlig med att det inte gäller:
1.5.2 Förbjudet innehåll
Dyrbart innehåll till exempel guld, silver, ädelstenar, konst, antikviteter, pälskläder, klockor, mynt, sedlar...

Så inrikes försändelser med ett värde överstigande 5000:- kräver värdepost.
Jag väljer även att tolka det som om att rek. inrikes tillåter klockor.
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Aurum skrev:
Jockinho skrev:
Aurum skrev:
Rber skrev:
Problem två är ju att postens villkor inte täcker in klockor
Och det baserar du på?

Tror det står faktiskt i det finstilta. Men kan inte svära på det, vet att det har gjort det iaf.
Det har jag aldrig stött på och om man nu tittar på postens hemsida verkar enda begränsningen vara <5000 kr

http://services3.posten.se/ptm/bin/ptmpdf?objectid=4953.12852

Men jag blir gärna motbevisad. Skall skicka rek utomlands nu med värde runt 10' och där verkar det inte heller vara någon begränsning på armbandsur.

Ja utrikes är lite lurigare men verkar ok upp till 10000:- så länge du har korrekt tillägg.
http://services3.posten.se/ptm/bin/ptmp ... 4952.12969
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ser man inte till att på något sätt säkra klockan/sambandet i kuvertet är det lätt hänt att den åker ur. Den behöver ju inte vara snodd. Jag brukar tejpa fast den.

Trist vilket som.
 
Topp