• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka från SAS

Parmesan

Breitling
Hej!
Har en kollega som hade en intressant klocka. Han sa att han fick den av SAS efter ha jobbat där i många år.
Det som jag tycker är extra fascinerande är flygplanet som agerar sekundvisare. Jag kan inte se någon typ av "infästning" till centrum eller dylikt och undrar hur den då rör på sig.
Kan tillägga att den går på batteri.

Någon som har någon rolig information om denna klocka att dela med sig av?:) Årtal, tillverkare etc?

8wf1pEl.jpg
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Hej!
Har en kollega som hade en intressant klocka. Han sa att han fick den av SAS efter ha jobbat där i många år.
Det som jag tycker är extra fascinerande är flygplanet som agerar sekundvisare. Jag kan inte se någon typ av "infästning" till centrum eller dylikt och undrar hur den då rör på sig.
Kan tillägga att den går på batteri.

Någon som har någon rolig information om denna klocka att dela med sig av?:) Årtal, tillverkare etc?


Förmodligen är 'flygplanet' på en glasskiva som snurrar. Sitter fast i centrum.
 

MBx

Cartier
Klockan ifråga gavs som present till SAS-anställda på 1980-talet. Möjligen fanns den att köpa ombord på flygen också. I "original" vill jag minnas att den hade ett svart konstäderarmband.

Som många påpekat sitter flygplanet på en plastskiva som roterar (du ser kanten om du tittar noga). Kul för att det var först (de allra flesta hade då inte sett något liknande).
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Klockan ifråga gavs som present till SAS-anställda på 1980-talet. Möjligen fanns den att köpa ombord på flygen också. I "original" vill jag minnas att den hade ett svart konstäderarmband.

Som många påpekat sitter flygplanet på en plastskiva som roterar (du ser kanten om du tittar noga). Kul för att det var först (de allra flesta hade då inte sett något liknande).


fast "visare" fästa på glasskivor hade väl funnits långt innan, här en från 50-talet tex

lecoultre_galaxy_37_diamond_vintage_mystery_dial_watch.jpg
 

tictac62

Cartier
fast "visare" fästa på glasskivor hade väl funnits långt innan, här en från 50-talet tex

lecoultre_galaxy_37_diamond_vintage_mystery_dial_watch.jpg
Ja visst har det, funnits det, var väl så att denna SASklocka väckte stor uppmärksamhet, när den komm, är ju svårare att få det att fungera med quartzverket kontra mekaniskt verk, pga av att det är så liten kraft på drivningen av quartzverket. minsta tröghet så stannar/saktar sig quartzverket.
 
Topp