• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka + glasögon

hollow123

Rolex
Ni som har/har haft Persol och provat olika glas...vilken är favoriten? Gillar när det blir extra varma färger och lite mer sommar än vad det egentligen är. Har tänkt att slå till på ett par 8649 och någon av de här tre och det lutar åt Terra di Siena.

image.png
image.png
image.png

Vill du ha varmare toner är det en brun lins du ska ha.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Någon form utav Gucci modell samt Certinan.. Solglasögon är egentligen inget alternativ då jag enligt min optiker har brytningsfelet ifrån helvetet :p Finns typ inte en enda lins som kan korrigera upp iallafall till 80-85% av mitt synfel...
IMG_0007.JPG
Själv har jag fotokromatiska glas som blir mörka i solen. Har också synfel från helvetet ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du kanske menar Polaroid på glasen. Den tar bort reflexer när du kör och när man är på sjön. AR - antirefkexbehandling är mer en kosmetisk grej när det gäller glasögon. På kikare lägger man skiktet på alla glas/ytor för att minska reflexerna inne i linshuset.
Festligt med fotokromatiska glas som rena solglasögon. Tanken är väl att man skall kunna ha dom på sig både ute och inne - med lite färg kvar för innebruk. Ursprungliga tanken är julnatten glasögonbärare inte skall behöva ha två olika par ute och inne.
Jobbade med detta i 38 år - därav lite yrkesskada.
Jag har ett antal både gamla och nya Serengeti solglasögon. Alla är fotokromatiska och vissa även polariserade. Även Persol har jag med polariserade fotokromatiska glas. Poängen är att du ska kunna ha glasögonen även när solen tittar fram mellan molnen och blänker i vatten pölar eller dylikt. Serengetis glas behöve dessutom inte uv ljus, utan mörknar av allt starkt ljus. Antireflexen på baksidan är ju för att ljuset inte ska studsa tillbaka in i ögat, inte kosmetiskt alls då det inte syns
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Man väljer oftast från start vad man vill ha. Antingen med en grundton på ca 10% - som sedan går upp till ca 65%. Eller också en grund på kanske 30% och sedan max 80%.
Detta gäller glas med korrektion. Vid polaroid med korrektion är det max solglas från start.
Det är ett " laminatglas" där ett glas med styrka får en skiva polaroid på bak/framsida.
Brukar finnas i brun - grå eller grön ton. Är det bra kvalité på polaroiden - skall två glas som hålls emot varandra (90/45) bli helt mörka ("svarta"). Fotokromatiska glas - mäts i kvalitén hur fort dom mörknar - resp återgår till grunden. Det är viktigt. Optimalt för dessa glas är solljus och kyla. Exempelvis i fjällen. Då blir dom som mörkast. Det som gör denna reaktion är silverhalogenkristaller - som reagerar på UV. När man inte använder dom - låt dom gärna ligga i ett fönster och " jobba". Ju mer desto bättre.
Lite långt utlägg/överkurs - men för den som orkar/ vill veta lite mer. Trevlig helg. :pompus:
Det kanske hänt en del sedan du jobbade med detta, men grundton från 0-85% är väldigt vanligt. Det finns från 3-90% (Transitions xtractive) och det finns glas som ändrar från bärnsten till brunt i värme och till grå/grönt i kyla. Fotokromatiska glas gjorda av "glas" åldras inte utan kan bli mer reaktiva som du skriver, men plastglasen åldras och blir sämre redan efter 4-5 år:pompus::pompus:
 

adress

Friends of KS
Det kanske hänt en del sedan du jobbade med detta, men grundton från 0-85% är väldigt vanligt. Det finns från 3-90% (Transitions xtractive) och det finns glas som ändrar från bärnsten till brunt i värme och till grå/grönt i kyla. Fotokromatiska glas gjorda av "glas" åldras inte utan kan bli mer reaktiva som du skriver, men plastglasen åldras och blir sämre redan efter 4-5 år:pompus::pompus:
Tror inte det har hänt så mycket - att det finns glas som är BÅDE Polariserad och Fotokromatiska. Antingen /eller. Fotokromatiska glas är silverhalogenkristaller som reagerar på ljus och mörknar. Man kan säga att dom " oxiderar". Polariserade glas är en kombination av olika skikt. När det gäller korrektionsglas är det ett polariserat skikt mellan glasen. Äkta polaroid kan kontrolleras genom att hålla i 180 resp 90 grader mot varann. Skall då bli svart.
En " grundton" - som du skriver - mellan 0-85% är ingen grundton. Det är spannet mellan det lägsta och det högsta ljusgenomsläppet - där 85-90% är rena solglas. 0 är ingenting.
Normal grundton ligger mellan 5-20% som standardglas utan andra funktioner.
Vi kan diskutera detta i evigheter - men jag nöjer mig här. Ett och annat har man ju snappat upp efter 38 år i yrket. :pompus:
 
  • Like
Reactions: jhm

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tror inte det har hänt så mycket - att det finns glas som är BÅDE Polariserad och Fotokromatiska. Antingen /eller. Fotokromatiska glas är silverhalogenkristaller som reagerar på ljus och mörknar. Man kan säga att dom " oxiderar". Polariserade glas är en kombination av olika skikt. När det gäller korrektionsglas är det ett polariserat skikt mellan glasen. Äkta polaroid kan kontrolleras genom att hålla i 180 resp 90 grader mot varann. Skall då bli svart.
En " grundton" - som du skriver - mellan 0-85% är ingen grundton. Det är spannet mellan det lägsta och det högsta ljusgenomsläppet - där 85-90% är rena solglas. 0 är ingenting.
Normal grundton ligger mellan 5-20% som standardglas utan andra funktioner.
Vi kan diskutera detta i evigheter - men jag nöjer mig här. Ett och annat har man ju snappat upp efter 38 år i yrket. :pompus:
Du har helt rätt i att det var ljusgenomsläpp jag syftade på när jag skrev 0-85%. Att det däremot inte skulle finnas polariserade fotokromatiska glas får du läsa på om, jag råkar ju som sagt äga ett flertal med denna dubbla funktion, både rena solglasögon och slipade glas (Serengeti eyewear grundat av Corning). Dom gjorde dom första fotokromatiska glasen redan på 60talet. Det finns dessutom glas som är fotokromatiska där även polarisationen följer ljuset (http://www.transitions.com/en-us/why-transitions/the-technology/variable-polarization/). Bara att googla. Att du sedan beskriver antireflexbehandling som något kosmetiskt tycker jag ytterligare tyder på att dina 38 år varit på en arbetsplats som inte riktigt har hängt med. Om du nu inte menar mirror coating? "Vid polaroid med korrektion är det max solglas från start" stämmer inte riktigt heller, det finns gradala solglas som är polariserade (även slipade från Essilor).
 

adress

Friends of KS
Du har helt rätt i att det var ljusgenomsläpp jag syftade på när jag skrev 0-85%. Att det däremot inte skulle finnas polariserade fotokromatiska glas får du läsa på om, jag råkar ju som sagt äga ett flertal med denna dubbla funktion, både rena solglasögon och slipade glas (Serengeti eyewear grundat av Corning). Dom gjorde dom första fotokromatiska glasen redan på 60talet. Det finns dessutom glas som är fotokromatiska där även polarisationen följer ljuset (http://www.transitions.com/en-us/why-transitions/the-technology/variable-polarization/). Bara att googla. Att du sedan beskriver antireflexbehandling som något kosmetiskt tycker jag ytterligare tyder på att dina 38 år varit på en arbetsplats som inte riktigt har hängt med. Om du nu inte menar mirror coating? "Vid polaroid med korrektion är det max solglas från start" stämmer inte riktigt heller, det finns gradala solglas som är polariserade (även slipade från Essilor).
Hoppas att du ursäktar att jag inte svarar på all din fakta. Precis som jag avslutade mitt inlägg innan. Kul att du är intresserad i alla fall. En bra fritidssysselsättning. Det finns klockor också. Finns alltid någon/något som är värre.
 

chff

Cartier
Efter linser i många många år har jag nu fixat ett par brillor att kunna varva linserna med, optikern gillade inte hur jag skötte mig med linserna. Valet föll på ett par från Oliver Peoples.
(Dessvärre ingen klocka med på bilden, ni får föreställa er att där är en speedy)
DSCF1947.jpg
 

Fredig

Cartier
Efter linser i många många år har jag nu fixat ett par brillor att kunna varva linserna med, optikern gillade inte hur jag skötte mig med linserna. Valet föll på ett par från Oliver Peoples.
(Dessvärre ingen klocka med på bilden, ni får föreställa er att där är en speedy)
DSCF1947.jpg

Oliver Peoples är bra skit. Har själv ett par solglasögon från dem. :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Efter linser i många många år har jag nu fixat ett par brillor att kunna varva linserna med, optikern gillade inte hur jag skötte mig med linserna. Valet föll på ett par från Oliver Peoples.
(Dessvärre ingen klocka med på bilden, ni får föreställa er att där är en speedy)
DSCF1947.jpg
Snygg tidlös båge. Jag gillar nyckelhål på den typen av bågar. Tyvärr tycker jag det är obekvämt (har ett par Persol).
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
Lyfter den gamla tråden med en fråga

Ser de här ut som ett par vanliga clubmaster? Storlek?
Stulen bild
 

SSL

Audemars
Någon som testat Yellow Plus? Har en båge på g därifrån via Bågar & Glas. Om färgen finns kvar dvs. Trevliga glasögon hsh.

Haft mina Smarteyes i ett år i mitten av dec, så dags att titta på fler alternativ.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Kört mina Lemtosh i många år nu..
image.jpeg

Har även likadana fast i solbrillor:
image.jpeg

Samt naturligtvis klassikern numero uno: Wayfarer..
image.jpeg

Om dessa matchar min klocka vette tusan då jag har flippat ett 20-tal gånger sedan dessa brillor införskaffades:)
 
  • Like
Reactions: SSL
Topp